Mandrake 10. Hyvät ja huonot puolet???

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Tuominen, Jan 5, 2005.

  1. Tuominen

    Tuominen Member

    Joined:
    Jan 5, 2005
    Messages:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    ja mitenkäs helppo asentaa? soveltuuko ensimmäiseksi linux:ksi?
     
  2. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Joined:
    May 5, 2003
    Messages:
    29,936
    Likes Received:
    124
    Trophy Points:
    143
    On helppo asentaa ja sopii ehkä parhaiten ensimmäiseksi linux kokeiluksi.

    Tosin jossain vaiheessa pää saattaa räjähtää tuohon pakettinhallintaan/riippuvuushelvettiin, mutta sitä pelkoa ei alussa pitäisi olla.
     
  3. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Helppo asentaa, mutta hidas käyttää...hitaushan johtuu tietysti binääri paketeista, joita ei ole optimoitu oikeastaan mitenkään...
     
  4. Tuominen

    Tuominen Member

    Joined:
    Jan 5, 2005
    Messages:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Sain loppiaisena asennettua ton mandrake 10:n koneelle, joka asentui harvinaisen helposti. Ihan kuin olisi wintoosaa laittanu.

    Nyt vaan tarttis saada nuo .wmv ja .avi tiedostot näkymään jollain ohjelmalla. Suoraan asennettavat mplayerit ja xinet ei suostunut toimimaan vaan valittivat jotain video-out juttua?!.?.!

    Näytönohjain on GeForce 4 MX 460. Onko mahdollista että Linux ei tue täysin tuota ohjainta vai onko ongelma ohjelmissa. PS. mukana tulleet pikkupelitkään eivät toimi kaikki.

     
  5. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Vähän tarkempaa infoa siitä virhe ilmoituksesta, koska kyllä molemmilla toi pitäis onnistua...

    Onko nvidian ajurit asennettuna...??
     
  6. Myr

    Myr Member

    Joined:
    Jan 6, 2005
    Messages:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Sivulta http://easyurpmi.zarb.org/ löytyy melko pitkälle apu riippuvuuksien hallintaan Mandrakella: koneen voi asettaa hakemaan paketteja eri palvelimilta ja käyttää Mandraken omaa Ohjelmistojen hallintaa pakettien asentamiseen, asentaminen ja riippuvuuksien hallinta helpottuu olennaisesti; tosin nopea nettiyhteys on hyvin suotavaa (tai riittävän pitkä pinna).
    Itse olen käyttänyt Xinelle perustuvaa Kaffeinea mediasoittimena: perusasetuksilla ei välttämättä esim. kaikki .wmv-tiedostot näy, mutta em. easyurpmin(kin) kautta löytyvillä Plf:n paketeilla ryyditettynä Kaffeine (ja Xine) toimivat netissä oikein hyvin.
    Nvidian korteille kannattaa asentaa nvidian sivuilta ajurit, niin saapi 3d toimimaan; asennusohjeet muuten kannattaa lukea ajatuksella.
     
    Last edited: Jan 8, 2005
  7. hemppa77

    hemppa77 Guest

    Mandrake on mielestäni työpöydälle erittäin sopiva ratkaisu. En keksi mitään syytä miksi Mandrake olisi vain aloittelijoille. Itse olen käytellyt kaikenlaisia distroja monta vuotta, ja olen silti ottanut Mandraken 10.1 pysyvästi työpöydälle. Vaikka olisi kehittyneempikin Linuxin käyttäjä niin tarviiko silti kaikkea tehdä vaikeimman kautta. Monissa distroissa saa säätää loputtomiin, eikä saa silti välttämättä samaa käyttömukavuutta mitä tässä on valmiina. Ja mitä tulee paketinhallintaan niin urpmi toimii vallan mainiosti, eikä valita riippuvuuksista (ainakaan minulla). Mikäli tuntuu että urpmi alkaa tökkiä, niin saahan sitä sitten komentaa urpmi apt ja sitten on apt-get rinnalla käytössä.
     
  8. Linkku-

    Linkku- Regular member

    Joined:
    Jan 31, 2004
    Messages:
    259
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Itselläni oli Mandrake pari viikkoa ja päähän siinä hajosi kun mitään ei saanut asennettua. Totuttele Linuxin käyttöön Mandrakella ja kun olet mielestäsi valmis asenna Debian Sarge. Asennus onnistuu ihan noobilta jos lukee asennuksen aikana ohjeet.
     
  9. hemppa77

    hemppa77 Guest

    Jos ei osaa Mandrakeen asentaa softaa, niin on aivan turhaa lähteä opettelemaan Debiania. saman APT:n saa mandrakeenkin joka hallitsee riippuvuuksien täyttämiset, kuten tekee myös urpmi. Sitten tietty voi kääntää tarrista jos ei helpommat tavat kiinnosta. Mitä Debianiin tulee niin esim. X:än konffaus voi hajottaa päätä alkuun. Kokemuksia on myös Debianin APT kannan hajoamisesta useampaan kertaan :) Makuasioita toki. Eräs asia joka saattaa tuottaa alkuun kanssa ongelmia on esim. USB muisti.
     

Share This Page