Mandrivasta kysymys?

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Ketjusaha, Nov 18, 2006.

  1. Ketjusaha

    Ketjusaha Member

    Joined:
    Nov 18, 2006
    Messages:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Eli mistä voi ladata suomenkielisen Mandrivan jonka voi polttaa DVD-levylle imageksi ei siis CD-R/RW levylle? Joku muu jakelukin käy kunhan on suomenkielinen ja se osaa itse asentaa itsensä XP:n rinnalle
    automaattisesti. Mandrivahan tähän kuulemma pystyy ainakin. Ainoa Linux jakelu joka ei oikein kiinnosta on Gnome sillä mitä kirjaston koneilla olen sitä käyttänyt niin ei vakuuttanut millään tavalla lisäksi aika
    mielenkiinnoton jakelu.
     
  2. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Gnome ja Kde eivät ole jakeluita vaan työpöytäympäristöjä.

    http://www.ubuntu-fi.org/Wiki/Kuvakaappauksia

    Molempia kannattaa kokeilla, jotkut tykkäävät gnomen applemaisesta helppoudesta, jotkut kde:n silmäkarkista. Useimpiin jakeluihin saa molemmat, mutta yleensä jakeluilla toiseen löytyy parempi käyttötuki.
     
  3. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    No, esim.
    http://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/mandrakelinux/official/iso/2007.0/DVD/
    ftp.song.fi tarjoaa ~300M näköislevyä?

    Yleensä Linux-jakelut jaetaan useana CD-levykuvana (image=iso).
    Esim. Fedora Core käsittää 5 CD:tä, joita vaihtelevasti tarvitaan asennuksessa. Omaan asennukseeni riitti CD:t 1 ja 2.

    Ubuntu asennetaan yhdeltä CD:ltä, mutta osa asennuksen paketeista noudetaan verkon kautta.

    Erillisiä suomenkielisiä jakeluja ei ole, vaan Linuxit toimivat ns. lokalisoituna useilla eri kielillä.
     
  4. Ketjusaha

    Ketjusaha Member

    Joined:
    Nov 18, 2006
    Messages:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Joo ei toimi tuo tuosta linkistä ladattu Linux. Nero valittaa että pitää olla CD-R/RW levy itse käytän nykyään vain ja ainoastaan DVD levyjä poltettaessa eli jos linux jakelut on noin vanhan aikaisia että
    niitä ei voi DVD-R levyille polttaa niin sitten saa olla koko linux mun puolesta. Ei tämä ole ollenkaan kätevää että ei hyödynnetä nykytekniikkaa noissa jakeluissa vaan edelleen vaan pitäisi polttaa CD-R levyille.
     
  5. Ketjusaha

    Ketjusaha Member

    Joined:
    Nov 18, 2006
    Messages:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Ei toiminut tuo linkistä saatava jakelu. Ongelmat alkavat poltto vaiheessa Nero rupeaa valittamaan että levytyyppi on väärä. Eli ei hyväksy imagen polttoa DVD-R levylle vaan se pitää olla CD-R/RW levy.
    Onko Linux jakelut noin vanhaa tekniikkaa että ne on poltettavissa vain noille vanhoilla CD-R levyille.
     
  6. JullePuh

    JullePuh Regular member

    Joined:
    Sep 15, 2003
    Messages:
    303
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    En mä tiedä mitä se nun Neros oikein temppuilee, mutta kyllä toi on ihan oikea DVD-levykuva. Eihän toi ees CD-R levyille mahtuskaan koko kun on 4.3G.

    Ps. ootko muuten varma, että käytit polta image toimintoa, sillä toi on image.
     
    Last edited: Nov 18, 2006
  7. teijoster

    teijoster Regular member

    Joined:
    Oct 9, 2005
    Messages:
    397
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26

Share This Page