Läppärissäni oli ennen malli UJ-810B DVD-RAM -asema, joka oli vähän rajoittunut ja hidas, mutta teki kaiken mitä sille luvattiin lähes kaksi vuotta, jolloin se lopetti. Onneksi kuitenkin juuri ennen takuuajan loppumista, joten kone huoltoon Powermilliin. Huolto laittoi uuden samanlaisen (mistä olivatkin vanhan mallin löytäneet?), mutta se olikin valmiiksi rikki, eikä tunnistanut tyhjiä levyjä, joten kone uudestaan huoltoon. Tällä kertaa huolto laittoi tilalle otsikon kertoman uudemman mallin, ja olin aluksi oikein tyytyväinen, koska se osasi polttaa myös +R/RW -levyt ja jopa +R-DL. Mutta sitten tuli ongelmiakin, joista seuraavassa: - Asema lukee kyllä vanhoja DVD-RAM levyjäni, mutta ei osaa kirjoittaa sellaiselle. Kaikkien netistä löytyvien speksien mukaan UJ-840 erilaisilla kirjainloppuliitteillä kirjoittaa DVD-RAMeja 5x -nopeudella. Tietääkö kukaan, onko kuitenkin niin, että D-loppuliitteellä oleva malli ei tätä osaisi? Enkä kaipaa ehdotusta DVD-RAMien roskiin heittämisestä, koska minulla todellakin on niille hyödyllistä käyttöä. Pärjään kyllä LG:n USB-DVD-RAM-aseman avulla, mutta ihmetyttää vain tämä kumma ominaisuuden puute. - Toinen tärkeämpi ongelma on, ettei asema suostu millään menemään Ultra-ATA-tilaan, vaan toimii sitkeästi vain PIO-tilassa. Kaikki netistä löytämäni asetusmuutoskeinot ja rankemmatkin konstit olen kokeillut, mutta ilman tulosta. Tämä aiheuttaa sen, ettei asema ole juurikaan entistä asemaani nopeampi, vaikka sen speksien mukaan pitäisi olla noin yleensä 4x nopeampi polttaja. Koska PIO-tilassa asema ei teoriassakaan voi toimia speksiensä nopeudella, ei tämä voi olla ominaisuus. Mutta missä sitten on vika? Apuva!!! Tietääkö joku? Huolto kyllä tarjoutui toimittamaan uuden vanhanmallisen aseman parissa viikossa, mutta päätin kuitenkin pitää tämän tuon +RW -kyvyn takia. Mutta olishan se kiva bonus saada asema toimimaan nopeammin. Nimim: Kiitollinen pienistäkin vihjeistä
Vastaan tässä omiin kysymyksiini, kun ei kumma kyllä muita asiaa tuntevia ilmaantunut. Aluksi RAM-levyjen kirjoitus: Sen jouduin hylkäämään tällä asemalla. Saattaa olla esim. firmware-versiosta kiinni, ja koska niitä ei näytä olevan lainkaan missään "virallisesti" Packard Bellille tai natiivisti Panasonicille saatavilla, niin päätin jättää kokeilut esim. Sonyn jakelussa olevalla versiolla. Mutta se nopeusongelma ilman Ultra-ATA -tilaa. Asetuksia pähkäillessäni totesin aseman asentuneen toissijaiseen IDE-kanavaan laitteeksi 1 elikkä siis kai slaveksi, mikä oli vähän epäilyttävää. Tosin en ollut koskaan katsonut aikaisemman aseman vastaavaa asetusta,joten en voinut olla varma. Pöytäkoneessani oli esim. kovalevy toiminut ide-kanavan ainoana asemana aivan hyvin myös slavena, mutta silti epäilin, että ehkä pelkkä slave ilman masteria voisi aiheuttaa PIO-tilaan jäämisen. Mutta läppäreiden DVD-RW -asemissahan ei ole master-slave jumpperia, jotta asiaaa voisi kokeilla. Aikani tietoa metsästettyäni löysin tieta ja ohjeita, jotka tuntuivat kokeilemisen arvoisilta. Ensinnäkin asemien valmistusvaiheessa määritellään master- tai slavetila ennakolta yleensä slaveksi, jotta aseman voi laittaa samaan IDE-kanavaan kovalevyn kanssa. Tätä voi firmwarella muuttaa, jos sellainen on saatavissa. Koneen Biosissakin voi olla tarkoitukseen asetus - minulla ei ole. Periaatteessa voisi olla jumpperi asemassa tai emolevyllä, vaan kun ei yleensä ole. Se, että asema asentui minulla toissijaiseen IDE-kanavaan, oli näköjään myös korkeemman kädessä. Mutta sitten lykästi. Ensin osuin sivulle http://www.packardbellwiki.be/ jolla on muutakin yleiskiinnostavaa, mutta varsinkin linkki: http://www.dschen.de/laptop_brenner/ jolla kädestä pitäen neuvotaan tämä slave-asetuksen muutos masteriksi. Eikä siinä todellakaan tarvita kuin pikku tinahelmi IDE-liittimen (ATAPI-50) napojen 45 ja 47 välille. Kolvin pitää kyllä olla lähes neulanteräväkärkinen ja tinan erittäin ohutta. Tämän pikku muutoksen jälkeen asema asentui IDE-kanavaan laitteksi 0 eli masteriksi, Ultra-ATA asetus onnistui ja nopeus nousi kaikin osin speksien mukaiseksi. Uskoisin, että näistä tiedoista voi olla apua monelle läppärin CD-DVD-aseman päivitystä ajattelevalle. Toimenpide kestää kymmenisen minuuttia, kun em. juotosvälineitten lisäksi on hankittuna tarpeeksi pieni ristipääruuvari. PIO / DMA -asetusten suhteen annan neuvoksi seuraavan linkin, jolla luulisi pärjäävän: http://forums.afterdawn.com/thread_view.cfm/260038 Powermillin huolto ei muuten aikanaan puhelimessa osannut sanoa mitään ihmettelyyni Ultra-ATA -tilan puutteesta. Heillä vain kokeillaan että asema "toimii", eikä mietitä nopeusasioita. No, nyt olen ollut uuteen asemaan ihan tyytyväinen. Kaikki kokeilemani mediatkin ovat pelanneet.