Tilasimpa tuommoisen uuteen koneeseen joskus viimme vuoden puolella. Se jopa toimi sen aikaa että sain XP Professionalin asennettua, mutta sitten se jossain vaiheessa katosi, eikä sitä löytänyt Bios eikä windowskaan. Kokeilin toisessa koneessa, eikä siinäkään sitä löytynyt. Laitoimpa takuupalautuksena sen ja sain uuden tilalle, ja sama vika. Kovo on saanut muutaman kuukauden valohoitoa tuossa pöydällä ja aloin taas sitä testaamaan. No eihän sitä taas löytynyt ollenkaan. Vaihdoin toisen virtajohdon ja johan taas kovo löytyi. Koneessa on toinen hieman vanhempi DiamondMax 9 kovo ja se on toiminut moitteettomasti kun olen kokeillut täysin samoilla virta, sekä SATA-johdoilla. Huomasin semmoisen jutun että jos kovoa ei löydy, irrottamalla siitä "vaudissa" virtajohdon ja laittamalla takaisin se herää taas henkiin. Epäilin ensin kosketushäiriötä liittimissä ja puhdistin ne parhaani mukaan, mutta ei sekään auttanut ja tosiaan tuo toinen kovo toimii moitteetta samoilla johdoilla! Eilen kone oli päällä koko päivän ja kovo oli pelissä kaiken aikaa vaikka välillä sammutin koneen hetkeksi. Kun kone oli yön pois päältä ei sitä kovoa taas aamulla löytynyt. Irrotin taas virtajohdon ja laitoin takaisin ja kovo löytyi...Onko kellään muulla ollut samanlaista ongelmaa???
Minkä tehoinen virtalähteesi on ja onko sulla koneessa kiinni paljon muuta roinaa? Ongelma voisi nimittäin johtua siitä että kovo ei saa tarpeeksi virtaa.
On! Mää ostin pari viikkoa sitten Maxtor DiamondMax 10 300GB SATA150. Tuo levy tuli systeemiini neljänneksi levyksi. Aluksi XP löysi levyn ja siirtelin sen melkein täyteen tavaraa. Sit siirsin tavarat uuteen koppaan (eli kaikki atomeiksi ja kokoaminen uudelleen) ja asensin XPn uusiksi. Hiphei eipäs löytänyt systeemi mun uutta levyä enää!! :| Itseasiassa se ei enää edes suostunut starttaamaan vaan jäi BIOSsiin jumiin siihen kohtaan jossa levyt tunnistetaan. Starttaus ilman uutta levyä onnistui täysin. Aloin tutkimaan mikä vittu sitä mun matolaatikkoa vaivaa -> Huomasin, että levy ei lähde pyörimään kun starttaan koneen. Siis hä?? Oliko se mennyt paskaksi? Mut vastahan se toimi ja mä laiton sinne tavaraakin. En tajunnut yhtään! Annoin virtapiuhan olla kiinni ja irroitin SATA-kaapelin. Hyvin starttaa (tietenkin kun uusi levy ei ollut mukana). Kun windows oli pystyssä, niin työnsin SATA-letkun kiinni ja jumiinhan se XP meni... alkoi "etsimään" tätä uutta levyä, mutta ei löydä. Olin jo takuupalautuksen kannalla, mut testasin vielä ottaa virrat kovolle siitä perinteisestä virtaliittimestä... onks se joku moleks vai hä. Siis käytin siihen sellasta adapteria. No älähä mittään -> alkoi levy pyörimään ja kaikki näytti toimivan. Häselsin tuossa kuitenkin kaikkea muutakin, että en ole ihan varma mikä auttoin, mutta nyt se on toiminut täysin noin 2 viikkoa. Aluksi levy kyllä toimi ihan OK sillä SATA-virtajohdollakin... Tämä oli todella outo projekti enkä ole vielä uskaltanut laittaa uudelle levylle muuta kuin leffoja. Mittasin myös mitä mun systeemi kuluttaa virtaa, että riittääkö poweri. Mittasin virran poweriin tulevasta virtajohdosta, tulos 0,66A. 0,66A * 230V = 152 wattii Kyllä mun uudehkon 350W powerin luulis tohon pystyvän.
Mulla teki just tota samaa sillä ekalla levyllä jonka palautin, käynnistys jämähti just samalla tavalla kun sulla siihen biossiin! Toi uus levy menee kyllä sen bios vaiheen ohi, mut Windowsin käynnistys jumittaa pitkän aikaa näyttö ihan himmeenä... Mulla levy kyllä pyörii kaiken aikaa! Virranpuutteesta en usko olevan kysymys, noissa SATA Maxtoreissa täytyy olla valmistusvika!!! Olen meinaan kokeillut ilman mitään muita levyjä ja CD-asemia ja sama juttu! Mullakin on 350W poweri ja kokeilin tosiaan toisessakin koneessa ja siinäkin on 350W poweri. Täytyy palauttaa toikin levy sinne firmaan, tutkikoon siellä sitä lisää... Kokeilin meinaan minäkin sitä virtajohdon vaihtoa sillä adapterisysteemillä, mut tulos oli ihan sama.
Kyllä noissa levyissä jotain häikkää on! Oon omasta mielestäni värkännyt noiden kovojen kans keskiverto tietsikkanippailijaa enemmän, enkä ole aikaisemmin tollaseen vaivaan törmännyt. Melkein aina ovat kovot olleet "plug & play" eli ei mitään kikkailuja ole tarvinnut... sisään vaan vaik' ei seisoiskaan Mulla ei oo tällä hetkellä minkäänlaista luottamusta tohon uuteen 300GB levyyn -> kauhistuttaa millon systeemini taas hukkaa ton levyn!
Joo, häikkää tosiaan on! Toi Maxtor DiamondMax Plus 9 200 GB SATA levy ei oo koskaan kiukutellu mitenkään. Tosin tein sille eilen Tuon Maxtorin Max Blast testin ja se ilmotti et siinä on jotain vikaa ja käski tekemään heti varakopiot tiedostoista Täytyy kai toistaiseksi pysyä noissa IDE-väyläsissä levyissä, tai sitte täytyy kokeilla jotain muuta merkkiä välillä...
Kumma juttu! laitoin ton kovon kaverin koneeseen ja asensin siihen XP:n ja siinä koneessa se on pelannut taas ihan hyvin... Kyllä nää on mystisiä juttuja! Täytyy vaihtaa tosta kaverin koneesta toi Poweri omaan koneeseen ja kattoa onks se sitten kuitenkin siitä kiinni??? On se vaan kumma kun mikään muu kovo ei ole kiukutellut tuossa mun koneessa kun vaan tuo uusi!
Vois olla joku yhteensopivuusongelma emon ja just tämän kovomallin kans. Arvailuksihan tämä menee, mutta on kyllä ongelmakin sen laatuinen että mitään vaihtoehtoa ei voi sulkea pois.
No joo, nyt se pelaa taas tossa omassakin koneessa! Voihan tossa olla joku yhteensopivuus ongelmakin tosiaan, mistä näistä tietää? Vaihdoin virtalähteen kaverin koneesta, mut ei se taas pelannu ennen kun irrotin 2 muuta levyä. Täytyy kai kokeilla tehokkaampaa poweria? Oisko toi uus levy sitte niin pirun tarkka noista jännitteistä/virroista? Noita vanhempia levyjä saa laittaa repullisen kiinni yhtäaikaan ja aina vaan toimii. Alkuperänen poweri on Antecin True380SP 380W ja toi tän hetkinen on HEC-350MR-PTD. Mikähän ois luotettava merkki/malli? Onko mitään tietoa tommosesta powerista: Akasa AK-P460FG-BK ??? Oliskohan ostamisen arvoinen?
Jännitteet saa katottua helposti jännitemittarilla koneen ollessa käynnissä. Jos et omista jännitemittaria niin käyppä paikallisessa halpa-hallissa. Se ei montaa euroa maksa ja tarkkuus on ihan riittävä. Osaat varmaan jännitteet sieltä mitata (ihan vaan sillä perusteella ku noita muita juttuja mitä oot tehny kattelee) Nexus on ittellä ainaki toiminu hyvin ja plussana vielä ääntä ei kuule muun tuuletinpörinän alta.
Minkä kokosta Poweria suosittelet? Kokoonpano: AMD XP 3200+ Barton, ATI 9800 PRO, Polttava DVD-asema, Maxtor DiamondMax 9 120 GB PATA, Maxtor DiamondMax 9 200 GB SATA, Maxtor DiamondMax 10 200 GB SATA, Epox 8RDA3+. Olen mä noi jännitteet kyllä mitannu, yli 5 volttii ja yli 12 volttii oli joka liittimestä kaikkien levyjen ym. roippeiden ollessa kiinni. Noita muita jännitteitä en oo mitannu. Joku kumma siinä kuiteskin on et toi levy ei suostunnu tänään pelaamaan muiden levyjen ollessa kiinni. Alunperin se ei kyllä pelannu ees yksistään kiinni ollessa ja silloin oli emona Epox 8RDA3+ PRO.
Mulla oli myös sama vika tuon kiintolevyn kans!!! Ajattelin että menikö se paskaksi mutta ei hyrräs päällä. sitte ajattelin että virusko sen aiheuttaa mutta ei.. Kokeilin päivittää emolevyn ja niin se kiintolevy löytyi eikä oo sen jälkeen hävinny!!!!
Jos sieltä poverista tulee jatkuvasti ja täydes rasitukses yli 12V ja 5V niistä linjoista niin en kyllä poverin syyksi sitä panisi. Kokeileppa sillä kaverin koneella niin että lyöt siihen oikee paljo roipetta kiinni. Ainaki niin paljo ku mitä sulla omas konees on ja kokeilet toimiiko sen kovon kans. Mikäli mahdollista nii vielä mahdollisimman paljo sun omia tavaroita emolevyä lukuunottamatta. Voithan sitä poverin vaihtamistakin kokeilla vielä toiseen kertaan. Nexus NX-4090 400W on yksi hyvä vaihtoehto, joka sai hyvän arvostelun skenegroupin testissä. http://www.skenegroup.net/fi/artikkelit/nexus_nx-4090.3 Tai vähän suurempaa vielä Cooler Master Real Power 450W. http://www.skenegroup.net/fi/artikkelit/coolermaster_realpower_450w Edit: jupe-69:n vinkki käyttökelpoinen! Kokeilisin itse ehdottomasti, jos ei epoxissa ole jo uusinta biossia ja uusimpia piirisarjan ajureita.
Laitoin tänään kaikki 4 kovoa kiinni tuohon kaverin koneeseen ja tuo Maxtorin SATA-levy pelaa siellä muiden mukana ettei mitään... Taitaa olla yhteensopivuus ongelma tuon mun EPOX 8RDA3+ emon kanssa. Tuossa kaverin koneessa on EPOX 8KRAi-X emo. Mitähän ton kovon kanssa tekis? Jos lähetän taas sen takuupalautuksena, ne laittaa mulle samanlaisen PASKAN tilalle joka ei taas pelaa! Täytyy kai yrittää myydä toi levy jollekkin ja ostaa IDE-levy tilalle... Tai sitte pitää kokeilla toisen merkkistä SATA-levyä!
Pistä myyjälle takas ja selosta että on yhteensopivuusongelma emon kanssa ja että siitä ei kyllä mainittu mitään ostettaessa. Pitäis saada toisen merkkinen/mallinen kovalevy tilalle. Sitä ennen [bold]hae netistä uusin biossi ja uusimmat piirisarjan ajurit[/bold] koneelle. Voi nimittäin ratkaista yhteensopivuusongelman kokonaan. Toivottavsti mulla ei tuu samoja ongelmia. On nimittäin sama emo ja sata-kovoa pitäis täs hankkia kuhan jaksaa ja löytää rahat.
Meikäläisellä ei oo ollu mitään ongelmia ton maxtor diamondmax 9 200GB SATA levyn kanssa. Se toimii toisena kovalevynä ja windows XP löysi sen kyllä ihan suoraan. Systerille laitoin ton 160GB version ja koska se oli ainut levy jouduin ensin lataamaan SATA-ajurit sisään ennen kuin windows löysi sen. Vähän äänekkäitähän noi on