Eli kun asensin Linux mint 7 n mun toinen kiintolevy meni tollaseen lukemattomaan muotoon miten saisin näkymään sen mitä tossa 2 kiintolevyllä on kylläkin windows tiedostoja mutta miten se on mahdollista toteuttaa?
Kokeile gparted:lla, qtparted:lla tai komennolla (root-oikeuksin) fdisk -l selvittää levyn osionti. Ja koita liittää osiot manuaalisesti mount -komennolla. http://linux.die.net/man/8/mount
Olen nyt kirjautuneena rootilla ei pysty mountata tai siis ei lähde mounttaan miten muuten lipun vaihto onko siitä käytännön hyötyä? eli tiedosto muoto on ntfs-3g(3.1)
nyt sain koko aseman häviämään vagingossa apua mitä mä nyt teen error: libhal_acquire_global_interface_lock: org.freedesktop.Hal.Device.InterfaceAlreadyLocked: The interface org.freedesktop.Hal.Device.Storage is already exclusively locked either by someone else or it's already locked by yourself näkyy kyllä kohteessa computer mutta ei työpöydällä
sain toimaan palauttamalla käyttäjä asetukset nyt pitäs vaan saada se tunnistaan tuo ntfs kiintolevy niin että siitä pystyis katteleen noita tiedostoja
Löytyykö ntfs-kiintolevy /etc/fstab tiedostosta? Jos ei löydy, niin sille täytyy tehdä liitospiste fstabiin... Myös käyttöoikeudet täytyy olla kunnossa ja ntfs-3g ajuri asennettuna..
ntfs-3g ajuria ei tarvita, jos tiedostoja haluaa vaan lukea. Tietysti ntfs-tiedostojen luku tuki pitää löytyä kernelistä, mikä yleensä on käännetty mukaan. mount komennolla ne levyt liitetään. tee liitospite esim windows kansio. sitten rootin oikeuksilla liität levyn siihen tyyliin #mount /dev/hdb1 windows. Tuo on vain esimerkki. levysi laitenimeä en voi tietää. Liitoksen saa automaattiseksi, kun sen lisää /etc/fstab tiedostoon. mount komennolla on paljon optioita man mount antaa infoa. yleensä se osaa arvata levyn tyypin oikein.