ajatuksenani olis, että sais mahdollisimman langattoman systeemin. Voisko Mediacenter olla ratkaisu siihen, että saisin yhdisteltyä laitteita? Tallennus, tv, tietsikka, netti samassa laitteessa. Yks boxi korvais siis tallentavan kotiteatterilaitteen ja pöytäkoneen ja digiboxin. Lisäks olis vaan iso näyttö, jolta vois sitten katella telkkaria tai surffailla netissä ja tietty olis langaton näppis ja hiiri ja yks kake. Ja mahdollisesti ulkoinen kovalevyasema, minkä vois tarvittaessa heittää reppuun. Mitä mieltä?? Onko tää utopiaa vai mahdollista ja jos on niin onko arvokasta touhua? Vai onko tällainen asia vasta liian kehitysasteella, ettei kannata panostaa vielä...
Omalla kohdalla toimivaksi ratkaisuksi on osoittautunut Fujitsu-Siemensin Scaleo E-olohuonetietokone. On ollut käytössä noin 9kk ja hyvin on pääasiassa toiminut. Näyttönä mulla on tässä 42" plasma. Käyttömukavuus on aivan eri tasolla verrattuna tavalliseen pöytätietokoneeseen, mikä mulla aiemmin oli tossa olohuoneen lattialla. Allaolevasta linkistä löydät tietoa koneen uudemmasta mallista. http://www.fujitsu-siemens.fi/home/offers/digihome/scaleo_e.html
Vaikuttaa ihan hyvältä. Tota analogista viritintä ihmettelen, miks niitä enää laitetaan mihinkään laitteeseen, kun viisaampaa olis laittaa 2 digitaalista viritintä.
Kyseessä ei varsinaisesti ole analoginen viritin. Koneessa on 2 kpl tv-kortteja, joista molemmat osaavat purkaa analogista sekä digitaalista DVB-T Singaalia.
No miks niissä sit lukee usein se analoginen, jollei se sitä tarkoita? Mitä hyötyä siitä on, että laitteessa on myös analoginen? Johonkihan se vaikuttaa?? esim. jos katson yhtä kanavaa ja toista tallennan, niin katsonko sitä analogisella ja tallennan toista digitaalisella virittimellä? Ja kun noi analogiset lähetykset loppuu, niin miten se analoginen viritin sitten toimii??? Haluaisin viisastua tässä asiassa, kun en tiedä..
Suomessa ei analogisella virittimellä tee oikeastaan enää mitään. Laite on kuitenkin tarkoitettu myös muiden maiden markkinoille, siksi analoginen viritin. Kyseisen laitteen asennuksen yhteydessä valitaan tv-signaalin muoto(analoginen/digitaalinen). Jos valitset analogisen 31.8 jälkeen, laite ei löydä kanavia. Mutta kun valitset digitaalisen, kaikki kanavat näkyvät kahden virittimen voimin. Eli voit katsoa toista kanavaa ja tallentaa toista.
Mut just toihan ei onnistu enää syyskuussa! Enhän mä voi katsoa samaan aikaan TOISTA KANAVAA kun tallennan, koska se toinen viritin ei löydä niitä kanavia. Toiseks, euroopassa monissa teollistuneissa maissa on myös siirrytty digitaaliseen tai siirtymässä pian. Mielestäni kauppiaat/valmistajat vaan haluavat myydä vanhan malliston pois ekaks ja sitten vasta päästää uudempia markkinoille. Onhan noita 2 digivirittimen laitteita saatavilla euroopassa, tiedän sen. Jopa 2 eri kanavaakin voi jo tallentaa ja katsoa kolmatta.
Unohda kaikki mitä puhuin laitteen analogisista virittimistä ja ajattele, että laitteessa on 2 digiviritintä. Se pitää paikkansa. Ymmärsitkö?
Kyllähän yhdelläkin virittimellä voi katsoa toista kanavaa kuin mitä tallentaa. Sen pitää vain olla samassa kanavanipussa. Toinen viritn mahdollistaa niiden toisten kanavanippujen katselemisen tallennuksen aikana. Itse en kyllä tosiaankaan tuota Fujitsu-siemensiä ostaisi, kannattaa tutkailla esim. tätä aihetta: http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/533826
nohnih.. menipä saivarteluks. Enhän mä niitä kanavanippuja seuraile. Eikä ne sais olla mikä hidaste, kun tallentaa jotain ja sit katsoo jotain toista kanavaa. Pitäis aina miettiä et oonkohan mä nyt varmasti samassa kanavanipussa, että tää homma pelaa. Nykytekniikan aikakaudella homman pitää pelata, niin ettei käyttäjän tarvi miettiä nippelijuttuja, käyttää vaan. Mulle on kerrottu jo et mediacenteri on microsoftia itseään (ja Vista on uusissa laitteissa),en siis tiedä onko mitään kilpailijaa. Vai miten muulla tavalla ratkaisen tän homman niin, että jos saisin irti nykyisistä laitteista saman asian pienillä parannuksilla. Jos haluaa rakentaa "mediacentterin" nykyisistä laitteista, niin sitä pitäis miettiä myös. Mitkä ovat ratkaisevia tekijöitä ja ettei tuu pullonkauloja??Tietty voin pitää pc:n toisessa huoneessa ja näytön toisessa, silloin ei kuulis pc:n hurinaa. Mut mistä amatööri lähtis liikkeelle? Langattomuus tulee tietysti tärkeäks. Mulla on sonyn 32" 100 hz putki, pöytäpentti tallentavalla DVD:llä, perusläppis, tallentava kotiteatteri, digiboxia ei oo, kaapelitv. Miten näistä rakentaa TOIMIVA kokonaisuus "mediacentteriks"? Odotan helppokäyttöisyyttä, nopeaa selailua. Mediacentterin selaussysteemi näin äkkiseltään näytti selkeältä, että siinä voi valita, katsooko kuvia, teeveetä tms.. Pitäis siis saada irti enemmän hyötyä laitteista. Jos nykyisistä laitteista uusis jonkun, niin olisko se sit toi telkkari? Kun digilaitettakaan ei vielä oo, niin onko se telkkari/näyttö sit viisainta ostaa integroidulla digiboxilla? Tietsikkaan ei näillä näkymin taida kannattaa digiboxia hankkia, kun se ei näy mulla, on testattu. Pitäis olla seinään laitettava versio, mut niitäkään ei taida olla... Mitä siis tekee amatööri joka haluaa mediacentterin ja on tullut siihen tulokseen, että se valmis mediacentteri ei oliskaan se paras ratkaisu..??? Viisaista neuvoja pls....
Kokeilee asiaa ilmaisella mediacenter-ohjelmalla jo olemassa olevalla koneellaan? Esim. Media Portal on helppo asentaa ja monessa suhteessa parempikin kuin Microsoftin "sitä itseään" oleva kötöstys. Linuxeihin, myös CD:ltä buuttaaviin Live-linuxeihin, saa myös hyviä "media portaleja". N. 60 eurolla saa digi-TV:n USB-tikkuna ja mukana vielä kaukosäätimen. Jos uutta rautaa ostaa, PC:n osista kootun HTPC:n tai läppärin tilalle myös Applen Mac Mini voisi olla hyvä lähtökohta. On hiljainen, kohtuuhintainen ja käyttöjärjestelmä on monessa suhteessa Windowseja mukavampi, kunhan sihen vähän tottuu.
Huh.. mitä enemmän tietää sitä vaikeammaks menee. Ei enää tiedä mitä haluaa. Tai tiedän mä mitä haluan, mut en tiedä miten teen sen fiksusti. Hyödyntäen siis ennestään olevaa rautaromua ja mitä siihen olis hyvä lisätä tai vaihtaa osia. Oon mukavuuden- ja helppoudenhaluinen ja laitteiden pitää toimia, ilman et on joku tekniikan ihmelapsi tai inssi. Päivitykset pitää hoitua helposti, automaattisesti ja ettei tarvi jatkuvasti olla ostamassa jotain uutta osaa johonkin kohtaan, ongelmaksi voi tulla se, että sitten ei välttämättä ostakaan oikeaa uutta osaa eli jostain voi tulla se pullonkaula. Tarkkaa hienosäätöä! Luin sanastoa ja viisastuin joltain osin, mut syntyi tietty lisää uusia kysymyksiä. Sulateltavaa... Pitäis vissiin puhua face to face jonkun kans, joka hallitsee nää hommat. Mut missäs niitä kasvaa??? Tällainen foorumi on hyvä kun saa laajalti tietoa, mut pitää osata myös kerätä kaikista tiedoista se oleellinen.
Media portalia yritin koneelleni asentaa, mutta se vaati mua rekisteröimään ja ostamaan Winrarin ensin. Mulla on kokeiluversio koneella Winrarista. En viitsis ostaa sellaista, eikö sitä voi saada ilmaisena mistään? Oon mä yrittänyt jotain muutakin vaihtoehtoa laittaa koneelle, mut aina ne vinkuu jotain..
Media Portal tulee kotisivultaan .zip-pakettina, joka aukeaa XP:n omallakin zipinpurkajalla, mutta kätevämmin esim. WinZipillä. Sinulla on ilmeisesti tuo WinRARin kokeiluversio asennettu koneellesi ja siitä on koeaika lopussa, minkä takia se herjaa ostamisesta. Olet ilmeisesti antanut sen sitoa itsensä kaikkiin "pakettipäätteisiin", minkä takia se yrittää avata myös ko. zipin. Tämä ei sinänsä liity mitenkään tuohon Media Portaliin, vaan kaikkiin .zip-paketteihin, joita koneellesi haet. edit: WinZip ei myöskään ole ilmainen (tosin mielestäni jotenkin mukavin käyttämäni pakkausohjelma ja pienen hintansa arvoinen, vaikkei kaikkia paketteja, kuten RAR ja ACE, osaakaan avata). Ilmaisia on listattu esim. täällä: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_file_archivers tai http://www.thefreecountry.com/utilities/archivers.shtml
Onhan noita hyviä vaihtoehtoja olohuone-tietokoneeksi olemassa vaikka kuinka paljon, jos ei halua valmista pakettia niin eikun vain kokoamaan itse mieleisensä. Siinä on oma työnsä, mutta ainakin saa koneeseen kaikki haluamansa toiminnot. Itse päädyin Fujitsu-Siemensin laitteeseen ennemminkin sen ulkomuodon, kuin sisustan perusteella. Se on lähes identtisen näköinen vieressä olevaan Harman-Kardonin vahvistimeen verrattuna. Käytössä kuitenkin osoittautunut hyvin tarpeisiini sopivaksi laitteeksi.
Itse suosittelen 7-zippiä. Voit kokeilla omassa koneessasi myös Geexbox nimistä LiveCD linuxia, siinä voisi olla vähän osviittaa minkälaista haluaisit? Elikkä mitään ei tarvitse asentaa, poltat vain sen imagen CD:lle (imagena tietysti, kysy jos tarvitset apua) ja levy asemaan ja käynnistät koneen uudelleen. Joo en siis sillä että tuo olisi huono, vaan että kun halvemmalla saa parempaa ;-) Ja mikäs sen parempaa kuin samanlainen tyyli ja omiin tarpeisiin sopiva vehje?
Nyt olet asian ytimessä. Kaikissa laitehankinnoissa kannattaa aina lähteä liikkeelle juuri omista tarpeista...