Budjetti: noin 900€ Tarvitsetko kasauksen?: En, kasaan itse Sisältyykö käyttöjärjestelmä budjettiin?: Kyllä Win 8 Pro Käyttötarkoitus: Kuvankäsittely, videoeditointi, CD-rippaus (EAC), AutoCAD Aiotko kellottaa?: En Mitä on jo valmiina?: SSD-kiintolevy Kingston V+200 Series 120 Gt, näytöt, näppis ja hiiri Ostettavat oheislaitteet: - Optinen asema(DVD/Bluray/ei tarvi): DVD (kirjoittava) Koneen koko(ATX/mATX/mITX): ATX/mATX Muuta huomioitavaa: -En halua ledejä, koneen tulisi olla hiljainen -SSD kovalevy on hankittuna jo käyttöjärjestelmää varten, varastointikovalevyiksi suunnittelin kahta Western Digital Red 3 TB-levyä RAID 1 tilaan (oon laiska ottamaan varmuuskopioita vaikka ulkoisia kovoja löytyy) -Näyttiksessä liitännät kahdelle näytölle + HDMI TV-käyttöön -Osat mieluiten pääkaupunkiseudun liikkeistä jolloin nouto onnistuu ja mahdolliset takuuhuollot helpointa hoitaa jatkossa -Halvimpia hintoja ei tartte ettiä, sen teen kuitenkin itse. Lähinnä kaipailen suosituksia prossu/emo/muisti valintaan.
Esimerkkejä osista Prossu http://www.jimms.fi/tuote/FD8350FRHKBOX Emo http://www.jimms.fi/tuote/M5A99X-EVO-R2.0 Muisti http://www.jimms.fi/tuote/KHX18C9X3K2/8X Ei taida olla enää Helsingissä pistettä Jimmsillä.
Hieman hitaasti edennyt tämä kasausprojekti. Nyt oon kuitenkin jo hommannut kovot (2x Western Digital Red 3 TB), kotelon (Fractal Design Define R4) ja Win 8:n. Prossuksi oon nyt ajatellut i5-4670K Emoksi Asuksen Z87-PLUS, Z87-A tai H87-PRO Muistit: Kingston HyperX Genesis 2x4GB DDR3 1600MHz Virtalähteeksi vanhasta koneesta Antec EA 500-EC EarthWatts 500W. Riittääkö integroitu näyttis tälläiseen käyttöön? Tarkoitus olisi laittaa nyt viikonloppuna tilaukseen kun CDONissa on -10% kampanja.
Kerronlukoton prossu "K", niin tällöin ehdottomasti Z87 piirisarjan emo. Kyllä tuollaisella listalla laittaisin jo i7 4770K hankintaan ja sille emoksi Asus Z87-A / Gigabyte Z87X-D3H / Asrock Z87 Extreme4 / Asus Z87-Pro / Gigabyte GA-Z87X-UD4H. Tosin kun et mukamas meinaa kellottaa, niin vaihtoehto on tällöin myös H87 + Xeon. Eli tälläistä esim Intel Xeon E3-1230V3 + AsRock Fatal1ty H87 Performance. Kyseessä on siis i7 4770 prossu matalemmilla kelloilla, ilman integroitua näyttistä ja lisäksi kellotus mahdollisuudet karsittu pois. On se sitten i5 4670K / i7 4770K / Xeon, niin suosittelen erillistä cooleria hiljentämään ja pitämään lämmöt aisoissa. Arctic Freezer 7 Pro / True Spirit 120 / Macho 120 / Scythe Mugen 4. Poweriksi ehdottomasti Seasonic G-550 / Seasonic G-650 / Seasonic P-660, riippuen näyttiksestä. Tosin jos sinulle on tulossa 100€ näyttis, niin tällöin myös Seasonic G-360 tai Seasonic G-450 on riittävä. Integroitu riittää, mutta saat lisähyötyä näyttiksestä ohjelmiin, jotka sitä tukevat. Näytönohjain on kuitenkin tietyissä asioissa yli 10x prossua nopeampi laskemaan. Luultavasti ohjelmasi hyötyvät Nvidiasta enemmän, vaikka AMD näyttiksillä onkin nopeampi tuo laskentapuoli (AMD HD 7750 D5 / AMD HD 7770 / Nvidia GTX 650 / Nvidia GTX 650TI / Nvidia GTX 660 / 760).
Oon nyt päätymässä tämmöseen settiin: CPU: i5-4670K EMO: Asus Z87-PLUS Muistit: Kingston HyperX Genesis 2x4GB DDR3 1600MHz GPU: Asus GTX650 TI-DC2T-1GD5 Virtalähteeksi vanhasta koneesta Antec EA 500-EC EarthWatts 500W. Ehkä erillinen cooleri Thermalright True Spirit 120. Taitaa i5:n lämmöt pysyä kuitenkin kohtuullisissa lukemissa toisin kuin i7:ssa.
Intelille suositaan 1,5V muisteja, joten tälläisiä /// kumpi väri sitten silmään osuu paremmin. Eli onko se kellotus nyt sitten kuitenkin noussut ajatuksissa ylöspäiten, sillä tällöin yllä oleva on hyvä setti ja True Spirit 120 riittänee kevyeen kellotukseen hyvin. Tälläistä tarkoitin aikasemmin, niin saisit sen HT (Hyper Threading) tuen, josta voisi olla hyötyä käytössäsi. - AsRock Fatal1ty H87 Performance - Intel Xeon E3-1230V3
Tulin laittaneeksi jo ton mainitsemani CPU/emo/muisti -setin tilaukseen. En tota muistien jännitettä tullut ajatelleeksi ollenkaan. Noista tilaamistani muisteista ilmoitetaan: •JEDEC standard 1.5V (1.425V ~ 1.575V) Power Supply •VDDQ = 1.5V (1.425V ~ 1.575V) Kai ne pelittää? Xeonia mietin kanssa mutta päädyin kuitenkin i5:een (hieman halvemmaks tuli ainakin).
Eiköhän ne pelitä kuiteski. Ne on noi Intelin antiikkiprossut jotka ei vieläkään kestä 1.65V muisteja. Intelin onneks kohta tulee DDR4.