meni hermo vinukkaa mikä linux tilalle ?

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by NAPPULA77, Nov 26, 2006.

  1. NAPPULA77

    NAPPULA77 Member

    Joined:
    Nov 20, 2004
    Messages:
    37
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    elikkäs olen vaihtamas koko xp touhun kerral linuxii et kertokaas millä kannattas alottaa ? kone on amd 64 3700+
     
  2. NAPPULA77

    NAPPULA77 Member

    Joined:
    Nov 20, 2004
    Messages:
    37
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    ja saax sen ajettuu suoraa xp päälle ilman kikkailui vai kannataax xp jättää kummittelee johki taustalle ? haluisin kyl siit kokonaa erooo
     
  3. Jasserii

    Jasserii Regular member

    Joined:
    Apr 27, 2005
    Messages:
    239
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Gentoo, Debian, Ubuntu etc etc.. Selaile sivuja ja päätä mieleisesi.

    jos sinulla on toinen kovalevy tai käyttämätön osio, voit asentaa linuxin xp:n rinnalle.

    Seuraa valmistajien käsikirjoja, niin asentaminen on helppoa.

    Edit:
    Alottelijoille hyvä on Red Hat, erittäin helppo asennus.
     
    Last edited: Nov 26, 2006
  4. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Red Hat Inc. tarjoaa enää kaupallisia versioita, joita tuskin kotikäyttäjä tarvitsee. Fedora Core on Red Hat Inc.:kin tukema ilmainen ~ vapaa Linux-jakelu.
    Fedora Core on hyvin suositeltava jakelu, kunhan ymmärtää, etteivät patentoidut tai muuten suljetun koodin softat/ajurit oletuksena ole mukana jakelussa.
    Nvidia/ATI:n näytönohjaimet (3D-tuki), mp3:t ja videokoodekit, libdvdcss ja jotkut muut tarvittavat ei-vapaat softat on kuitenkin asennettavissa jakeluun käyttäen epävirallisia ohjelmalähteitä.

    Vanhempia vapaita Red Hat jakeluja (viimeisin versio 7.3/9.0) ei enää kannata asentaa, vaikka niille on tietynasteista tukea tarjolla (http://www.fedoralegacy.org).
    Fedoran kotisivut: http://fedora.redhat.com
    ja suomalainen, epävirallinen tukisivusto:
    http://www.linux-paja.com
     
  5. Regel

    Regel Regular member

    Joined:
    May 27, 2006
    Messages:
    589
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Ubuntu - siihen on paljon ohjeita, ja hyvä suomalainen käyttäjäfoorumi neuvomassa.

    Itse jättäisin ainakin aluksi XP:n rinnalle, sen voi poistaa myöhemmin.
     
  6. Hz4

    Hz4 Guest

    Jepjep, itse siirryin kokonaan Ubuntu linuxiin kun koitin ensin: Fedora Core 5, Kubuntu, SUSE. jotenkin tää ubuntu on niin rauhallinen.. melko yksikertainen ja menee kaikki kyl päähän:)
    Suosittelen..

    XPtä ei kannata jättää rinnalle tulee sitä ikävä ennemmin tai myöhemmin:) sitten, kun sitä ei enää ole on vaan pakko painaa ongelman päälle ja pikkuhiljaa se homma alkaa sujua:) Täällä linux puolella on mm. meikäläisen alkuaikojen "WHINE-ON" theardeja.
     
  7. TheEki

    TheEki Member

    Joined:
    Feb 20, 2006
    Messages:
    67
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Itse en tykkää Ubuntusta yhtään sen liiallisten autommaatisten toimintojen takia ja ehkäpä senkin takia, että siinä on sanoisinko jopa holhoavia toimintoja, tuntuisi, että järjestelmä pitää sinua välillä ihan idioottina :D.

    Joka tapauksessa, näin se on uusimmissa (6.06->) Ubuntu- variaatioissa ja siksi itse olenkin päättänyt suositella ainoastaan Debiania. Sille on paljon paketteja, se ei ole mitenkään Ubuntua vaikeampi, ehkäpä jopa päin vastoin, jossian määrin helpompi. Debiania käyttämällä oppii muutenkin Linuxin tavoille paremmin ja Debianille on saatavilla paljon tukea joka puolelta.

    Linux distrojahan ei periaatteessa voida luetella vaikeuden perusteella, koska kyse on siitä, kuinka paljon itse haluat nähdä vaivaa uuden järjestelmän oppimiseen.

    Mutta sanon suoraan, jos XP:n kanssa menee hermot, niin älä koske Linuxiin vaan osta Mac.
     

Share This Page