Dark pattern eli suomeksi pimeä kaava on yleinen tapa houkutella käyttäjä haluttuun lopputulokseen erehdyttämällä tai käyttämällä hyväkseen tämän mahdollista huolimattomuutta. Siksi onkin varsin ikävää, että samanlaiseen temppuiluun on jälleen syyllistymässä Microsoft, joka sai jo runsaasti lokaa niskaansa puoliväkisin tulleen Windows 10 -päivityksen aikoihin vuonna 2016. Mikäli tarkoituksenasi ei ole siirtyä Windows 11:een, kannattaa olla erittäin tarkkana. Microsoft on aloittanut koko ruudun päivityskampanjan, jossa Windows 11 -yhteensopivan laitteen omistajalle tarjotaan ilmaista päivitystä. Päivitysruudulla näkyy kaksi suurta painiketta, jotka molemmat tarkoittavat käytännössä päivitystarjouksen hyväksymistä. Toinen käynnistää päivityksen heti, toinen ajastaa sen käyttäjän haluamaan ajankohtaan. Mikäli et halua päivittää, kannattaa silmäillä ruudun alalaitaa, jossa tarjotaan pienellä fontilla mahdollisuutta pysytellä Windows 10:ssä. Samaan päivitysruutuun törmännyt Mikrobitin toimitus voi vahvistaa netissä kiertäneet väitteet Microsoftin vähintäänkin kyseenalaisesta toiminnasta. https://www.mikrobitti.fi/uutiset/n...temppuun/17a8571b-3ce9-4ae5-96f8-a8e559ef16fd
Microsoftin markkinointi alkaa olla sitä luokkaa, että kuluttajaviranomaisille alkaa olla kysyntää: Windows-käyttäjät tyrmistyivät – Microsoftin tarjouksesta kieltäytyminen edellyttää maksutietojen syöttämistä | Tivi Kiittääkö Firefox? Microsoft saattoi tällä kertaa mennä Edgen kanssa liian pitkälle | Tivi
Se on sitten niin pirun typerää, että Microsoft yrittää tyrkyttää. Milloin ne tajuaa, että niiden ei tarvitse, jos tuote on hyvä. Windowsilla on suurin markkinaosuus koti-työpöytäkäytössä. Ihmiset päivittää uuteen Microsoftin käyttöjärjestelmään jos kokevat asian hyödylliseksi. Se vain lisää ihmisten halua vaihtaa kokonaan muuhun käyttöjärjestelmään kuin Windows, jos käytetään epäilyttäviä tapoja mainostaa uusia tuotteita. Ehkä hitaasti, mutta kuitenkin varmasti. Loistavan täydellinen esimerkki siitä kuinka markkinointia johtaa ihmiset joilla ei ole harmainta aavistusta siitä kuinka asiat käytännössä toimii. ------ Pientä kritiikkiä noita uutisia kohtaan. Voi elämä, että inhoan klikkiotsikoita. Niille on ihan yhtä vähän tarvetta kuin Microsoftin harjoittamalle tyrkytykselle. Sen lisäksi on outoa, että monet artikkelit tuohon uutiseen liittyen jakaa samaa puhelimella otettua kuvaa, tai ei näytä kuvaa lainkaan. Kai sitä voisi ottaa sen kuvankaappauksen. Juttu on myöskin jo jokusen kuukauden vanha. Sillä pienellä erolla, että painikkeet on nostettu keskelle sitä mainosikkunaa. https://www.reddit.com/r/pcmasterra...dows_10_now_prompting_users_to_upgrade_to_11/