Mihin muotoon kannattaa kaapata

Discussion in 'Digivideo-ongelmat ja -keskustelu' started by teme565, Jun 8, 2004.

1. teme565

teme565 Active member

Trophy Points:
    66
    Semmoinen tuli tuossa mieleen, että kun kaappailen noita vanhoja kotivideoita DVD:lle polttoa varten, niin kannattaako ne kaapata suoraan MPEG2:ksi vai AVI:ksi käyttäen pakkaukseen esim tuota Picvideon MJPEG-kodekkia?

Olen käsittänyt, että kun videon authoroi DVD-muotoon, niin se joka tapauksessa renderöidään uudelleen, vaikka lähteenä olisikin MPEG-muotoinen video? Olenko oikeassa?
    Jos näin on, niin kummalla saavutetaan parempi laatu, sillä, että käännetään video MPEG:stä DVD-muotoon vai sillä, että se käännetään AVI:sta DVD-muotoon?

2. dRD

dRD I hate titles Staff Member

Trophy Points:
    143
    Paras laatu saavutetaan analogisessa kaappauksessa käyttämällä häviötöntä kodeekkia, jos vain kovalevytila ja -nopeus riittävät, täydellä PAL-resoluutiolla ja tekemällä mahdolliset editoinnit samassa muodossa ja pakkaamalla vasta tämän jälkeen MPEG-2:ksi esim. CCE Basicillä.

Häviötön kodeekki on esim. Huffyuv -- eli kortista pakkaus pois, tallennusmuodoksi AVI ja pakkausformaatiksi Huffyuv. Resoluutioksi 704x576.

3. teme565

teme565 Active member

Trophy Points:
    66
    No itsellä ei noita videoita tarvitse editoida, joten sen kohdan voi hypätä yli.

Mutta muuten, siis tapahtuuko siinä DVD-muotoon authoroidessa uudelleenpakkausta?
    Itse olen käyttänyt näissä DVD-jutuissa Pinnaclen Studio 9:iä ja TMPGEnc DVD Authoria.

4. dRD

dRD I hate titles Staff Member

Trophy Points:
    143
    Authoroidessa ei tapahdu uudelleenpakkausta, jos video mikä tuodaan sisään, on DVD-speksien mukainen.

5. teme565

teme565 Active member

Trophy Points:
    66
    Ahaa. Selvä juttu. No sitten vissiin voin kaappailla vaikka suoraan MPEG2:ksi, kun käytän tuota 6000kbit/s bittivirtaa ja teen samalla virralla DVD:nkin.

6. Japsu1

Japsu1 Active member

Trophy Points:
    66
    Jos käytät Studio 9:n suoraa MPEG2 kaappausta niin varaudu siihen että lopullinen laatu ei välttämättä ole sama kuin DV-avin kautta mennessä. Se on moneen kertaan Pinnaclen keskustelufoorumilla todettu että tuo pikakoodaus ei voi tehdä samaa laatua kuin monta tuntia kestävä renderöinti DV-avista...

7. teme565

teme565 Active member

Trophy Points:
    66
    Studio on muutenkin toisinaan vähän kranttu noiden MPEG2-videoiden kanssa.
    Aika pitkälti olen tuossa Studiolla kaapannut nuo videot ja sitten TMPGEncillä authoroinut DVD-muotoon.

8. teme565

teme565 Active member

Trophy Points:
    66
    Toisaalta, taidanpa sittenkin kaapata AVI-muotoon. Nimittäin huomasin tuossa joidenkin kasettien kohdalla, että jos niitä kaappaa suoraan MPEG2:ksi, niin kuva pätkii toisinaan aika paljonkin, mutta kun kaappaa Avi-muotoon Picvideolla pakaten, niin ei pätki.

Mistä moinen mahtaa johtua?

9. BBD77

BBD77 Member

Trophy Points:
    16
    PC:n CPU on hidas, frameja tippuu välistä pois. Pienempi bitrate n.4500kbs voisi auttaa.

10. teme565

teme565 Active member

Trophy Points:
    66
    No kummosen myllyn tuommoinen sitten vaatii.
    Eikö tää 2,4Ghz P4 riitä?
    Ja tuosta pätkimishommasta en ole varma, johtuuko koneesta vai noista videokaseteista, sillä sitä esiintyy vain muutamalla kasetilla.

11. BBD77

BBD77 Member

Trophy Points:
    16
    Avaa Task Manager. Jos Käytät WinXP:tä Sen saa esiin Alt+Ctrl+Del. CPU:n kuormitus pitäisi pysyä kaapatessa alle 80-90%.

12. salora

salora Regular member

Trophy Points:
    26
    Ohjatkaa mua kädestä pitäen. Olen tässä juuri hankkinut videonkaappauskortin ja movie makerilla nauhottanut kuvaa. Noh, kuvanlaatuhan oli aivan perseestä, eli miten pitäisi nyt jatkaa, että saisin nuo wmv:t muutettua mpeg-muotoon. Aion käyttää videopätkiä nettisivuilla, wmv:t on jo siellä, mutta kuvanlaatu on kyllä aikaslailla suolesta. Mikä olisi hyvä ohjelma. Olen adobe premiere pro:ta ja pinnaclen tuotteita yrittänyt jahdata, onko muita hyviä--tai yksinkertaisia ohjlemia?

13. teme565

teme565 Active member

Trophy Points:
    66
    Tarkistin tuonkin asian ihan mielenkiinnosta.
    Prossunkäyttö huinii siinä 70 prosentin tuntumassa.
    Vähän molemmin puolin.

Itse olen kaappaillut enimmäkseen Pinnaclen Studiolla.
    Se on mielestäni aika helppokäyttöinen.

Share This Page