Hei! Nyt on hirveästi ollut keskustelua siitä, mikä on paras (tai ainakin mp3-formaattia parempi) ääniformaatti. Jokaisella tuntuu olevan eri mielipide asiasta, mikä on tietenkin ymmärrettävää, onhan jokaisella erilaiset kriteerit siitä, minkälainen ja -tasoinen hänen musiikkikappaleidensa pitää olla. Kun olen aikamoinen aloittelija digitaalisen median parissa tahtoisin kokeneemmilta henkilöiltä [bold]perusteltuja[/bold] mielipiteitä siitä, mikä tai minkälainen formaatti minulle sopisi. Minua kiinnostaisi mahdollisesti jokin losless-formaatti, mutta pääkriteerit olisi seuraavat: siihen formaattiin on helppo ripata, siitä formaatista on helppo muuttaa mp3:iksi (jotta saan poltettua lättyjä kannettavaa soitinta ja stereoita varten), siinä olisi mahdollisesti 5.1-monikanavaääni-tuki. Tällä hetkellä minulla soi levyllinen .mpc-formaatissa olevia biisejä, joiden bitrate on 246. Jotain tämän tasoista lopputulosta kaipaisin. Minulla on n. 2000 biisiä kovalevyllä pääasiassa mp3-formaatissa. Määrä kasvaa koko ajan. En ole ajatellut noiden mp3:ien konvertointia johonkin toiseen formaattiin, koska sehän huonontaa laatua? Kovalevytilaa löytyy 80Gt, josta musiikille voisin suoda maksimissaan n. 45Gt (nyt musiikki on vallannut ~10Gt). Musiikkityyleinä on pääasiassa klassista ja muuta sen tapaista (olen innokas elokuvamusiikin keräilijä), aika paljon rockia, aavistus tanssimusiikkia, jonkun verran poppia. Kiitokset etukäteen jos joku vauvautuu auttamaan
OGG ja AAC taitaa olla ainoat yleisemmät formaatti jossa on 5.1 tuki olemassa. Kovalevytila on halpaa, eli sen takia ei kannata korviaan kituuttaa =)