mikä kannettava työkäyttöön?

Discussion in 'Kannettavat tietokoneet' started by sikkut, Mar 18, 2009.

1. sikkut

sikkut Member

Trophy Points:
    11
    Tyttöystävä on siis perustamassa firmaa ja hän ulkoisti minulle tietokoneen hankinnan. Itse en juurikaan empää tiedä rautapuolesta, joten tulin tänne kyselemään fiksummiltani. Yritin listata jotain tietoja työnkuvasta ja vaatimuksista. Osa vaatimuksista saattaa olla ristiriitaisia tms, mutta koittakaa kestää. :)

Työnä tulee olemaan taittamista, tekstin käsittelyä, kuvien muokkausta jne eli ohjelmia tulee olemaan auki samaan aikaan ainakin:

indesign
    word, excel etc
    firefox
    photshop/paint shop
    winamp (ei kuulemma onnistu luova työ ilman oikeaa musiikkia...)

Hakusessa on siis pc ihan sen takia, että henkinen atk-tuki (minä) on lähellä ja haukuttavana, kun homma menee puihin.

Muita vaatimuksia on:

ainakin 15" näyttö (ei tarvitse olla välttämättä isompi, sillä tarkotus on kytkeä kone isompaan näyttöön kiinni)
    pitää olla söpön näköinen... (voi helvetti...)
    painoltaan siedettävä (tässä kyllä voi helpostikkin joustaa)
    kovolla kokoa tarpeeksi (250G riittänee)
    rammia tarpeeks
    edit: hintaluokka 800-1300e
    edit: intel dual core

Kiitokset jo etukäteen vastauksista.
    LainaaMuokkaa

2. Wintoosa

Wintoosa Regular member

Trophy Points:
    46
    Käyttö vaatii paljon prosessoritehoa, joten valitsin tälläisen koneen. 2.4Ghz tuplaydin ja 4Gt rammia vauhdittavat käyttöä. Radeon HD 3430:lla voi pelata hieman, mutta se soveltuu myös peruskäyttöön hyvin.

3. sikkut

sikkut Member

Trophy Points:
    11
  4. Wintoosa

Wintoosa Regular member

Trophy Points:
    46
    Tuokin on hyvä. Hinta koostuu hyvästä suojauksesta, eli kone kestä kolhuja ja roiskeita paremmin.

5. tubbana

tubbana Active member

Trophy Points:
    66
    Toi Vaio on ainakin söpö...;)
    "Muotiläppäri" vähän niinkun macbook, samanlainen tyttömäinen. Eikä kyllä specsitkään pahalta näytä

6. Pasoma

Pasoma Regular member

Trophy Points:
    26
    Hyvä kone, tätä käyttää monet tuntemani firmat. Siihen Telakka asema vielä ja 3v onsite takuu niin ei ole sitten huolta seuraavat 3 vuotta. Huoltomies tulee seuraavana päivänä korjaamaan jos on jotain ongelmaa raudassa.
    Tehoa ja suorituskykyä tarpeeksi, suosittelen.
    Kannattaa ottaa XP:llä mieluummin.

7. Omatunto

Omatunto Member

Trophy Points:
    11

Lähes kaikki läppärit, peeceet ja käyttikset läpikäyneenä viestinnän ammatti-ihmisenä en näe muuta todellista vaihtoehtoa kuin vähimmillään Mac book pro tai mieluiten kunnon Mac pro.. Niistä joutuu maksamaan, mutta takaan , että noiden muiden masiinoiden pellekäyttisten ja ikuisuuksiin jatkuvien ajuri yms.,. päivitysongelmiin tuhlautuvien hetkien hyötykäyttöön saaminen maksaa kulut nopeasti takaisin.. Kone käynnistyy ja sammuu aina nopeasti, eikä sun tarvi keskittyä kuin olennaiseen.. Virukset ei vaivaa ja verkkoon pääset mistä vaan yhteydestä ilman säätöjä.. Pistä hieman lisää budjettiin , niin pääset jatkossa paljon helpommalla,..Mac book pron saat n 1700-1800 vaikkapa verkkokauppa. comista.. Hieman lisätyömuistia pakettiin, niin *Raw kuvienkin työstö isolla resolla sujuilee sukkelasti.. Indesignista puhumattakaan..ja näyttökin on riittävän hyvätasoinen monitoroimaan suurimman osan normi ammattitöistä kun vaan kalibroit sen ensiksi..

Joo kuulostaa mainokselta, mutta pienyrittäjän ei kannata säästää työkaluissa.. uskokaa pois..Se on kusinen paikka jos asiakas ei saa tilaustaan koneongelmien takia.. Kokemusta löytyy ihan tarpeeksi siltäkin puolelta

8. tubbana

tubbana Active member

Trophy Points:
    66
    Saa niihin PC-koneisiin aina linuxin. Ei tarvi maksaa macin hienosta desingnista ylimäärästä

9. Omatunto

Omatunto Member

Trophy Points:
    11

No ehdottomasti uskon et Linux on tuhatkertaisesti parempi vaihtoehto microsoftin tuotteisiin verrattuna.. Itse olen asentanut omaan pc koneeseeni xp n tilalle Ubuntun ja muutaman viikon tutustumiskäytön perusteella varsin hyvältähän tuo vaikuttaa.. Mutta kyllä siinäkin bugitteluja tuntuu vielä olevan..Ja Sudo komentoriviä joutuu käyttämään aivan liian paljon .... Mutta edelleen, jos puhutaan raa'asti työnteosta, niin rehellisyyden nimissä ainakaan nuo Ubuntun ohjelmistot joihin itse olen tutustunut eivät ikävä kyllä monin osin vastaa a) laadullisesti b) toiminnnallisesti pitkän kehitysprosessin läpikäyneitä ammattiohjelmistoja joihin kuuluvat mm.fotari ja indesign.. No eiköhän nuokin saa linuxissa nykykytietämyksen perusteella vaikkapa Winen avulla pyörimään... mutta mutta.. siitäkin huolimatta ubuntu käyttiksenä jää kirkkaasti esim osx leopardille... ( tämä on tietenkin vain minun mielipide ) Ja mitä tulee mäcin designiin, niin se laatu jatkuu koneen sisällä jokaiseen komponenttiin asti.. Myös macin rautapuolen päivittäminen ( Siis Mac Pro ) on käsittämättömän helppoa.. esim kovalevyn asentaminen paketista käyttökuntoon kestää osioinnit mukaan lukien n. 3-5 minuuttia levyn koosta riippuen.. Sama koskee työmuisteja..

Samanlaiseen toiminnan varmuuteen, nopeuteen ja jämäkkyyteen en vain ole vielä törmännyt minkään muun kuin Macin kohdalla..

10. Omatunto

Omatunto Member

Trophy Points:
    11

Niin vielä pienenä saivarteluna mainittakoon... että mistäköhän johtuu, että joihinkin tasokkaampiin pc koneisiin saa tosiaan jonkin huoltotakuun... ? Hitto ei paljon lohduta huoltomiehille soittelu jos mainos pitää olla perjantaina painossa ja kone hyytyy torstaina..

Mua ei todellakaan vakuuta laite jonka myyntivalttina on huoltomies.. Mieluummin maksan muutaman satasen enemmän koneesta, joka ei tarvi hultomiestä

Kyllä näin on että microft ui omassa sonnassaan. Tehosyöpöt vistat sun muut on joutsenlaulun alkua.. kunhan vain nämä avoimen koodin ohjelmistot yleistyvät..pc puolella...niin eiköhän silloin kastu jo Gatesinkin puntit

Share This Page