Mikä kbps Mp3:siin

Discussion in 'Yleistä keskustelua digitaalisesta musiikista' started by Mie92, Sep 24, 2008.

1. Mie92

Mie92 Member

Trophy Points:
    16
    Elikä kertokaas te viisaammat minulle, että mitä kbps kannattaisi mp3:siin laittaa.. Eli jos teen Mp3:sia cd-levyistä, niin riittäisikö 192 kbps, sillä ainakin olen niitä tehnyt? Onko tuo 192 kbps riittävän hyvä, ettei kannata olla parempi?
    Sori jos tuli sekava :D

2. BlasterX

BlasterX Regular member

Trophy Points:
    46
    Itse en ainakaan kuullut enää mitään eroa 256kbs mp3:n ja FLAC:in (häviötön) kanssa - Sennheiser HD-555 kuulokkeilla, hiljaisessa tilassa.

192kbs laadulla huomasi jotain, mutta tämänkin vain "testiympäristössäni". Varmuuden vuoksi kannattaisi ehkä laittaa juuri 256kbs laadulla, mutta jos kuuntelet musiikkisi tienpäällä kannettavalla laitteella nappikuulokkeiden kautta, et kyllä taatusti huomaa laadussa mitään hävikkää.

Jos taas arkistoit niitä kiintolevyllesi, kannattaa säilyttää mahd. iso bitrate, koska tilapulaa tuskin tulee.

3. Mie92

Mie92 Member

Trophy Points:
    16
    Elikkä tarkoitus olisi arkistoida koneelle ja samalla siirtää parhaat mp3 soittimeen johon mahtuu 1giga. Ja kun netistä lataan niin mikä bitrate sitten olisi hyvä olla (musiikkia on itellä nyt 192kbs-320kbs)?

Ja kun tuolla nero8 ohjelmalla tein mp3:sia levyistä, niin siihen laitoin sen 192 kbs. Siinä oli kans joku laatu kohta 1-10 oletuksena siinä oli 5 ja annoin olla, siinä luki jtn. hyvä/nopea. Mikä tähän laatu kohtaan kannattaisi laittaa jos levyistä teen mp3:sia?

4. GAGATUM

GAGATUM Guest

Itse rippaan cd:t kovalevylle Flaccina, ja convertoin sitten Foobarilla uudet tiedostot mp3 kuuntelua varten. Mp3 soittimeen minulle ainakin riittää tuo 190 kbps

5. OneMember

OneMember Active member

Trophy Points:
    78
    Jos hyvät vehkeet on, niin sitten tuo 256kbs olisi hyvä valinta, mutta jos nyt ei ihan tarkin korva ole eikä kotistudio ole markkinoiden parasta laatua, niin pitäisi tuon 192kbs riittävän.

Minun korvaan tuo 320kbs ei nyt niin paljoa ole tuota 256kbs että olisi kannattavaa tiedostokoon puolesta sitä käyttää.

Last edited: Sep 25, 2008
  6. Mie92

Mie92 Member

Trophy Points:
    16
    Kiitos tiedoista.
    Latasin winLAME:n ja laitoin sillä levyjä mp3:siksi. Bit rate on 224-320kbs(yleisimmin 256kbs tai 320kbs) kun laitoin hyvä laatuisiksi.
    Tuon pitäisi ainakin riittää :D

Share This Page