Asiasta ollut täälläkin foorumilla keskustelua todella paljon, mutta vastataanpa taas kerran eli aloittelijoille sopivia minun mielestäni olisi: Ubuntu Kubuntu Fedora Mandriva Suse Ja distrowatchista (http://distrowatch.com/) löytyy lisää tietoa noista distroista ja lisää distroja, vaikka kuinka paljon. EDIT: typo
Jos vielä tosta viisikosta pitäis seuloa 2 distroa, niin alottelijalle varmaan ehdottaisin -> 1.Suse 2.Mandriva..
Heh, heti huomaa mielipideeroja, distroja kun on monenlaisia.. Ite kyllä lähtisin tuossa järjestyksessä kokeilemaan mitä juppe22 ehdotteli. noi (k)ubuntu:t sentään on paljon keykäsempiä ja vähemmän alttiita särkymään kuin tuo Manrivan hirviö.. Tiedän muutaman Mantaa kokeilleen jotka on sitten tokassu "ihan paska toi linux" ja siirtyneen takaisin M$ maailmaan.. Enkä oikeestaan ihmettele yhtään..
minulla on tästä ihan henk.koht. kokemuksia... mandrake(nyk. mandriva) oli ensimmäinen distro jota kokeilin... ensinnäkin valikoissa oli toimimattomia ohjelmia ?? (aika ärsyttävää) noo paluu M$ käyttöön mandrakesta uusi versio (linux kiinnosti edelleen) haa ohjelmat toimivat paremmin mutta edelleen toimimattomia ohjelmia valikossa .. noo ei hätää minullahan oli uusi hieno laajakaista.. kovaa opiskelua kuinka päivitetään ja siellähän oli uusia päivityksiä ja tietysti lataukseen.... ja voi helv... valikoista katosi kaikki ohjelmat... palasin taas M$ puolelle... no keväällä kaveri kyseli että minkälainen tuo ubuntu on ? sanoin että en ole pyörittänyt konella kuin mandrakea... mutta kokeillaan nyt on ubuntu ollut koneella kesästä asti ja ei ole ollut mitään tarvetta palata M$ puolelle ongelmia on ollut mutta niistä on selvitty (tulostin, sisäverkko) ainakin minulle tämä ubuntu kävi kuin nyrkki silmään ;D
Kokeilin tuota Susea, mutta ainoa ongelma oli, että wlan korttini (Winbond W89C33 miniPCI) ei toiminut. Suse ei tunnistanut koko laitetta. Muuten voisinkin siirtyä Windowsista linuxiin.
En tiedä, kuinka tuettu kortti tuo Linuxissa on, mutta ndiswrapperilla voi yrittää windows-ajurin lataamista Linux-ympäristössä. http://ndiswrapper.sourceforge.net/ ndiswrapper löytyy SuSEstasi, mutta etsipä lisää infoa aiheesta. Aiheesta on varsin paljon keskustelua ja ohjesivuja.