Mikä linux ihan aloittelijalle

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by reaa, Aug 9, 2005.

  1. reaa

    reaa Member

    Joined:
    Aug 1, 2005
    Messages:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ajattelin tämmöiseen koneeseen jotain linuxia:

    prossu: P3 466Mhz
    Muisti: 3x 256MB PC133
    Kovoa: 5 gigaa
    Näytönohjain: joku Geforce 32mb

    Olen siis ihan aloittelija linuxin kanssa (en ole ikinä linuxia kokeillutkaan) mutta ajattelin että olisi ihan hyvä joskus oppia. Siispä mikä linux olisi hyvä tälle koneelle ja ihan aloittelijalle? Asennus saisi olla jotenkin ohjattu ja muuta että pääsisi alkuun ja silleen... Niin ja ilmainen saisi olla mielellään.
     
  2. Tapiox

    Tapiox Guest

    Itsekin olen linux aloittelija ja ajattelin kokeilla Xandrosia, mutta Linspirehän mainostaa itseään helpoimmaksi Linux jakeluksi.
    http://distrowatch.com tuolta löytyy Linuxeja. Linspire ei taida tuolla prossuteholla pyöriä, mutta kokeile Xandrosia tai Ubuntua, ne löytyvät distrowatchista =) ja niitä on suositeltu mulle p2 266MHz ja 160MB RAM eli kyllä ne sullakin pitäisi toimia.
     
    Last edited by a moderator: Aug 9, 2005
  3. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    No, kyllähän tuossa toimii ihan mikä tahansa Linux-jakelu. Aluksi voisit kokeilla vaikka jotakin Live-CD versiota. Knoppix on näistä ihan parhaita, mutta onhan noita muitakin vaikka kuinka. Linux-jakeluja voi ihmetellä:
    http://lwn.net/Distributions

    Aloittelijalle suosittelisin vaikkapa Fedora Core 4, Mandrivan uusinta tai SuSEa.
    Ei Linuxin käyttäminen kuitenkaan ole vaikeaa oli jakeluna sitten mikä tahansa. Pitää vain nähdä vaiva opetella valitsemansa Linux-jakelun käyttö ja perehtyä sen ominaisuuksiin.
     
  4. KKHS

    KKHS Member

    Joined:
    Mar 26, 2005
    Messages:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Susea tai ubuntua itsekin suosittelisin, vaikka minulla onkin Ubuntusta huonoja kokemuksia, mutta ne johtuu omasta raudasta.

    Moni suosittelisi Mandrivaa, mutta minä en. Sitä tuli aikansa käytettyä, ja alkoi ärsyttämään sen kaupallisuus, raskaus ja epävakaus. Se kaatui käytössäni useammin kuin W2000.

    Urpmi tai APT on alottelijalle (ja miksei tietty muillekin) melkienen etu käytössä, eli ne olisi hyvä löytyä.

    Ja kuten yllä mainittiin, kaikki ne on helppoja kun opettelee, siksi kannattaa myös fyysisen manuaalin saatavuuttaa pitää kriteerinä (Ubuntuun pätee varmaankin lähes kaikki DEbianin manuaalista löytyvät asiat)

    Monien Manuaalien mukana tulee painetut Linux levyt, joten sellainen jakelu olisi hyvä idea
     
  5. juuso65

    juuso65 Regular member

    Joined:
    Aug 20, 2004
    Messages:
    418
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    minulla taas tuo knoppix nostaa karvat pystyyn ...
    en ole koskaan päässyt sinuiksi sen kanssa
    yksi hyvä live-linux on mepis :)

    ja kokeilemalla se oma "paras" jakelu löytyy

    linspire on maksullinen systeemi joten minusta se karsii käyttäjiä....
    ja jos haluaa ilmaisen linspiren niin sehän on vanha versio , joten miksi käyttää vanhaa versiota kun voi asentaa jonkun ilmaisen joka on uusi versio ja käyttää samoja uusia ohjelmia kuin maksullinen linspire

    ja tällähetkellä olen tykästynyt tähän ubuntuun :)
    niin ja onhan ubuntustakin live-levy.....
     
  6. reaa

    reaa Member

    Joined:
    Aug 1, 2005
    Messages:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Mä aattelin tommosta Xandrossia kokeilla ku siitä löyty selvät asennusohjeet ja muutenki ihan kivan näkönen oli. Onko jollain jotain kokemuksia xandrosista?
     
  7. fkock

    fkock Regular member

    Joined:
    Nov 15, 2004
    Messages:
    1,186
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Itse käytän Mandrakea. Omasta mielstäni oli helppokäyttöinen. Mutta olen itse aloittelija joten....
     
  8. juuso65

    juuso65 Regular member

    Joined:
    Aug 20, 2004
    Messages:
    418
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    olen kokeillut xandrosia....

    asennus oli graafinen ja hyvin automaattinen :)
    kaikki toimi hienosti ja työpöytä oli erittäin tyylikkään näköinen ;)
    ainoa mikä rupesi tökkimään ajanmittaan oli se että tuossa ilmaisversiossa oli kummallisia rajoituksia ja 30 päivän kokeiluversioita ohjelmista..
    mutta ihan kiva linuxkokeiluihin ja kokeilemalla se oma "paras jakelu löytyy ....
    mandrakeakin (nyk. mandriva) on tullut koneella pyöritettyä ja se on kanssa hyvin helppo asentaa ja käyttää , mutta minulla se on mennyt aina jotenkin sekaisin päivityksessä....
     
  9. teme565

    teme565 Active member

    Joined:
    May 10, 2002
    Messages:
    3,306
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Xandros on aloittelijalle ihan OK. Tosi helppo asentaa ja aloittaa käyttämään.
     
    Last edited: Oct 15, 2006
  10. kalzu

    kalzu Member

    Joined:
    Jun 2, 2005
    Messages:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    helpoinpia distroja aloittelijalle on minun mielestäni mepis ja knoppix...
     
  11. topelius

    topelius Member

    Joined:
    Oct 12, 2004
    Messages:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Itse olen aloittelija ja valitsin ubuntun. Läheskään kaikki hommat ei mene vielä jakeluun, mutta kaikkiin ongelmiin löytää vastaukset: http://ubuntuforums.org/
     
  12. juuso65

    juuso65 Regular member

    Joined:
    Aug 20, 2004
    Messages:
    418
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    ja täältä löytää monta vastausta ihan perusjuttuihin :)
    http://www.ubuntuguide.org/
    ja myöskin suomenkielinen foorumi löytyy
    http://forum.ubuntu-fi.org/

    henk.koht. olen jotenkin tykästynyt ubuntuun .. ehkä siksi että se poikkeaa valtavirrasta esim. että siinä ei tyrkytetä KDE työpöytää vaan systeemi on rakennettu gnomen ympärille.
     
  13. wertti

    wertti Member

    Joined:
    Aug 7, 2002
    Messages:
    86
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Minäkin ajattelin alkaa testailemaan linuxia ensimmäistä kertaa. Kuinka Linuxissa toimii ohjelmat? Onko vakituista mp3-soitinta? Ja miten on ohjelmien saatavuus? Saako MSN messengeriä linuxiin tai winamppia? Ja käyttääkö ntsc:tä ja tukeeko sata-ajureita? Vai onko näitä pakollisia ajureita tai ohjelmia saatavilla jostain tietyltä sivulta?
     
  14. Bluekkis

    Bluekkis Active member

    Joined:
    Aug 4, 2003
    Messages:
    2,235
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    On, XMMS jonka pitäisi tulla joka jakelussa mukana.

    Suurin osa windows ohjelmista toimii wine:n läpi, peleihin saatat tarvita cedegan joka on erityisesti peleille tarkoitettu versio winestä. Suositeltavampaa on kuitenkin käyttää natiiveja linux sovelluksia, ja joka kayttöön kyllä löytyy jokin vastaava. Esim. OpenOffice (Office), Gimp (photoshop), jne. Suurin osa linux ohjelmista on open sourcea eli niistä ei tarvitse maksaa mitään, muutamia poikkeuksia kuitenkin on.

    Gaim tukee kaikkia yleisimpiä IM protokollia, myös MSN:ää. XMMS on winamp klooni ja toiminnaltaan täysin vastaava.

    NTSC? ny on tainnut mennä termit sekaisin sillä NTSC on jenkkiläinen TV lähetys standardi (vast. europ. PAL). NTFS on NT pohjaisten windowsien käyttämä tiedostojärjestelmä. Nykyiset linuxit tukevat lukemista NTFS osioilta, mutta ei kykene kirjoittamaan. Tämä johtuu siitä että NTFS on suljettu järjestelmä ja M$ ei auta linuxin koodaajia. FAT32 (vfat) on ainut tiedosto järjestelmä mikä on täysin tuettu molemmilla alustoilla (sekä luku että kirjoitus). Linux käyttää avoimia tiedostojärjestelmiä joihin lukeutuu mm. ext2, ext3, reiserfs, XFS, NFS, jne. Näitä taasen windows ei ymmärrä ollenkaan.

    SATA on täysin tuettu ja toimii.

    Tietääkseni kaikilla jakeluilla on omat keskitetyt ohjelmien/ajureiden jakelu järjestelmä. debian/ubuntu käyttää apt-get nimistä ohjelmaa, gentoolla portage, susella yast, jne. Näiden käyttö on varsin yksinkertaista, esim. Itse jos haluan asentaa esimerkiksi XMMS ohjelman (käytän gentoo linuxia) niin ei tarvitse muuta kuin kirjoittaa konsoliin "emerge xmms" ja se hakee, asentaa ja (gentoo kun on kyseesä) kääntää kyseisen ohjelman ja kaikki kirjastot/yms. mitä se tarvitsee toimiakseen.

    Suurin osa linuxin ajurituesta on kernelissä itsessään, windowsin kaltaista ajureiden hakemista ei pahemmin ole. Sen sijaan saattaa tulla kernelin konffaamista ja uudelleenkääntämistä, mutta sekin on helpompaa kuin miltä kuullostaa. Kunhan tietää mitä on tekemässä.
     
    Last edited: Aug 11, 2005
  15. wertti

    wertti Member

    Joined:
    Aug 7, 2002
    Messages:
    86
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Joo. Meni formaatit sekaisin edellisessä viestissä =) Juuri NTFS tarkoitin. No se ainakin näyttäisi olevan osana miinusta tällä hetkellä, kun joudun alustamaan kaikki uudestaan. Mutta kiitokset lopuista tiedoista. Pitänee ryhtyä koittamaan..
     
  16. lauritx

    lauritx Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2004
    Messages:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26

Share This Page