Mikä linux ihan aloittelijalle

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by reaa, Aug 9, 2005.

  1. reaa

    reaa Member

    Joined:
    Aug 1, 2005
    Messages:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ajattelin tämmöiseen koneeseen jotain linuxia:

    prossu: P3 466Mhz
    Muisti: 3x 256MB PC133
    Kovoa: 5 gigaa
    Näytönohjain: joku Geforce 32mb

    Olen siis ihan aloittelija linuxin kanssa (en ole ikinä linuxia kokeillutkaan) mutta ajattelin että olisi ihan hyvä joskus oppia. Siispä mikä linux olisi hyvä tälle koneelle ja ihan aloittelijalle? Asennus saisi olla jotenkin ohjattu ja muuta että pääsisi alkuun ja silleen... Niin ja ilmainen saisi olla mielellään.
     
  2. Tapiox

    Tapiox Guest

    Itsekin olen linux aloittelija ja ajattelin kokeilla Xandrosia, mutta Linspirehän mainostaa itseään helpoimmaksi Linux jakeluksi.
    http://distrowatch.com tuolta löytyy Linuxeja. Linspire ei taida tuolla prossuteholla pyöriä, mutta kokeile Xandrosia tai Ubuntua, ne löytyvät distrowatchista =) ja niitä on suositeltu mulle p2 266MHz ja 160MB RAM eli kyllä ne sullakin pitäisi toimia.
     
    Last edited by a moderator: Aug 9, 2005
  3. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    No, kyllähän tuossa toimii ihan mikä tahansa Linux-jakelu. Aluksi voisit kokeilla vaikka jotakin Live-CD versiota. Knoppix on näistä ihan parhaita, mutta onhan noita muitakin vaikka kuinka. Linux-jakeluja voi ihmetellä:
    http://lwn.net/Distributions

    Aloittelijalle suosittelisin vaikkapa Fedora Core 4, Mandrivan uusinta tai SuSEa.
    Ei Linuxin käyttäminen kuitenkaan ole vaikeaa oli jakeluna sitten mikä tahansa. Pitää vain nähdä vaiva opetella valitsemansa Linux-jakelun käyttö ja perehtyä sen ominaisuuksiin.
     
  4. KKHS

    KKHS Member

    Joined:
    Mar 26, 2005
    Messages:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16