Mikä linux olisi hyvä?

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Ranta, Feb 22, 2008.

  1. Ranta

    Ranta Guest

    Nyt mulla on tällanen probleema, mulal on kannettava ja windows jumittuu koko ajan ja päätin että asentaisin linuxin siihen.
    Mikä linux olisi hyvä ja pyörisi hyvin ilman ongelmia ?


    Mun kone on :
    Hewlett-Packard
    HP Notebook PC
    Mobile Intel(R) Celeron(TM)
    CPU 1133MHz
    1,14 GHz
    112 Mt RAM-Muistia
     
  2. temi

    temi Active member

    Joined:
    Sep 5, 2004
    Messages:
    1,054
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Last edited: Feb 22, 2008
  3. IsoPylly

    IsoPylly Regular member

    Joined:
    Sep 10, 2005
    Messages:
    459
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
  4. eero52

    eero52 Member

    Joined:
    Feb 20, 2008
    Messages:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Todennäköisesti pääset paljon pienemmällä vaivalla asentamalla Windowsin ja ohjelmasi uudelleen kuin alkaa leikkiä Ubundulla.

    Minulla oli samanlainen ajatus, kun Windowsin kanssa tuli ongelmia. Olen kokeillut nyt Ubuntua ja Dell latitude D505:ssä se ei oikein hyvin toimi. Pari yötä meni yhden Linux expertin kanssa keskustellessa Skypen kautta - (hänellä ei toimi mikki Linux-Skypessä, kun joku ajuri puuttuu) - että sain jotenkin näytön toimimaan oikein.

    Nyt on vielä seuraavat peusongelmat: 1. Kovalevy pysähtelee ja käynnistyy jatkuvasti muutamien sekuntien välein. 2. Näytön kannen sulkeminen jumittaa koneen - pitää käynnistää alusta uudelleen. 3. Bluetooth-matkahiiri ei toimi ollenkaan. 4. FireFoxissa ei näy YLEn uutiset - tulee vain teksi MPlayer Plugg-in ja Stopped harmaalla taustalla siihen missä videon pitäisi näkyä. Sama probleema Operan kanssa. Jne... Mitkä kaikki ongelmat tulisivatkin vastaan kun koneella aikoisi tehtä jotakin muutakin kuin vain selata nettiä ja lukea sähköposti.

    Säätämiseksi pitää hallita tekstikonsolin käyttö, johon kirjoitetaan tai kopioidaan jotakin käsittämätöntä koodia, jota expertti lähettää Skypellä tai käskee etsiä netistä.

    Säästyt suurelta vaivalta kun asennat Windowsin uudelleen ja pidät huolta virustorjunnan ajantasalla olemisesta. Toimivasta asennuksesta teet levyimagen, jonka voi aina tarvittaessa palauttaa. Näin tein vuosia ja oli pieni ongelma palauttaa edellinen tila, jos joku kokeiluohjelma sotki windowsin. Palautus päälle ja kahville. Takaisin tultua homma kunnossa.

    Linuksissa saat selata yötämyöten nettiä etsiäksesi ratkaisua pienimpäänkin ajuriongelmaan - tukka kasvaa ja hartiat menevät köyryyn - tyypillinen Linux-immeinen.

    t. Eero
     
  5. IsoPylly

    IsoPylly Regular member

    Joined:
    Sep 10, 2005
    Messages:
    459
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    @eero52, jäbähän on varsinainen koomikko :D

    gnu/linuxin laitetuki menee koko ajan eteenpäin, puutteellisuus on suorassa suhteessa valmistajien haluttomuuteen jakaa tietoa eteenpäin.

    Sinunkin ongelmasi olivat melkein kaikki laite-kohtaisia.
    Mikähän siinä on että, itse olen asentanut lähemmäs kahteenkymmeneneen koneeseen ubuntun, eikä missään ole ollut ongelmia ???
    kaikki ovat olleet läppäreitä vielä kaiken lisäksi.
    Niin, olenkin kaljuuntuva quasimodo, linux-guru siis :D

    Omakohtaisista kokemuksistasi olet huomannut ettet pidä gnu/linux järjestelmistä, tämä on on ihan ok!
    Sinulle sopii windows/mac, tämä on ihan ok!
    Mutta sen verran voisi sinulla olla häpykarvaa, ymmärtää olla huutelematta toisiin pöytiin!

    Emme me kaljuuntuvat köyry-hartiat ole pakottamassa ketään käyttämään toisia käyttöjärjestelmiä, vaan tiedottamassa että, on vaihtoehto.
     
  6. Miitti

    Miitti Regular member

    Joined:
    Feb 11, 2005
    Messages:
    1,610
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Niin, ja on niitä muitakin distroja kuin "Ubundu". (ei se oikeinkirjoitus nyt niin hankalaa ole).

    Öh, kannattaisiko lukea linux.fi peruskomentorivikäskyt tai hakea kirjastosta linux-kirja? Koska ne käskyt ovat hyvin loogisia kun ne viitsii opetella!

    Sinun ajatusmaailmassasi Ubuntu tuntuu olevan yhtä kuin Linux. Vaikka se saattaakin olla suosituin distro, muitakin (ehkä parempia) vaihtoehtoja on olemassa.

    Itse olen käyttänyt puoli vuotta linuxia jokapäiväisesti, nyt olen päässyt järjestelmään jo hyvin sisälle. Ubuntua en voinut käyttää gnomen takia, kubuntu bugasi liikaa. Suse oli hyvä, mutta paketinhallinta liian hidas (siis yastin kautta). Kannattaisi sinunkin ehkä muita kokeilla, voisi mieli muuttua.

    PS. Ja kyllä, Lenovo ThinkPad R60 & Arch Linux alla, asennus valmiina työpöytäkäyttöön 30min.
     
  7. Stanner

    Stanner Regular member

    Joined:
    Mar 24, 2006
    Messages:
    446
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    eerolle,

    Ainoa "ongelma", joka linuxissa on, liittyy laitetukeen. Selittämäsi ongelmat johtuvat luultavasti suoraan laitekokoonpanostasi. Eli nuo kaikki komentorivin kanssa yms yms kikkailu eivät todellakaan ole tarpeen, jos on laitepuoli hyvin valittu. Itselläni kaikki toiminut aina hyvin.

    Ainoa mitä linuxissa oikeasti tarvitsee osata, on valita hyvin yhteensopivat laitteet. Säästyy paljolta vaivalta. Tämä on oikeastaan ainoa linuxin todellinen heikkous tällä hetkellä ja sekään ei suoranaisesti liity linuxiin vaan laitevalmistajiin.
     
  8. Stanner

    Stanner Regular member

    Joined:
    Mar 24, 2006
    Messages:
    446
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Firefoxista työkalut/lisäosat - hae laajennuksia. Sitten etsit mediaplayerconnectivity pluginin ja asennat sen. Valitset soittimeksi vaikka vlc. Ei tarvita komentoriviä ja kaikki videot pyörii nätisti. Asiat voi tehdä helposti tai monimutkaisesti.
     
  9. IsoPylly

    IsoPylly Regular member

    Joined:
    Sep 10, 2005
    Messages:
    459
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    mulla toimii suoraan totem-pluginilla ylen videot, jopa areena.ylen videot.

    Asiaan, komentorivi on tehokas työkalu!
    sen kautta voi tehdä kaikki.
    graafiset työkalut/ohjelmat ovat vain nimensä mukaisesti graafisia käyttöliittymiä komentoriville.
     
  10. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Pakko vielä lisätä, että arenan jaksot näkyy mulla hyvin myös TV:ssä. Karjalan kunnailla tuli katsottua viimeksi. Flash joskus takkuilee ja vaattii paljon tehoa. Mutta ko sivu on aikas raskas myös XP:ssä.

    Lisenssisyistä kaikkia kodekkeja ym. ei ole jakelussa mukana vaan ne pitää osata asentaa erikseen. Hyvin harvoin tulee vastaan pätkä jota mplayer ei osaa toistaa.

    Pitää muistaa myös, että ei XP:n perusasennusella paljoa leffoja katsella tai musaa kuunnella. Pitää asennella paljon lisää että homma toimii. Tarkoitan tietysti alkuperäistä XP CD:tä eikä sitä laitevalmistajan versiota, jossa voi olla lisättynä vaikka mitä ylimääräistä.

    Onneksi linuxin kernelistä löytyy lähes kaikki tarpeellinen. XP:ssä taas saa etsiä jokaiselle laitteelle oman ajurin ja käynistellä konetta yli 10 kertaa uusiksi ennenkuin kaikki on asennettu.

    linuxin konffit /etc kansion alla on sentää selkeitä ja kommentoituja. XP:n rekisterin muokkaaminen se vasta mystistä touhua on.
     

Share This Page