Mikä linux sopisi minulle?

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by colazo, Feb 9, 2006.

  1. colazo

    colazo Regular member

    Joined:
    Jan 25, 2004
    Messages:
    272
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    eli ciao kaikille. mä ajattelin täs hommata linuxin ja kattoo jos se olis hyvä ohjelma minulle . mut kun niitä näyttää olevan muutamia eri vaihtoehtoja niin mikä olisi hyvä minulle ?? katson paljon leffoja pelailen sillon tällön ja surffailen netissä. eli jeesatkaa please ja kertokaa mikä linux olisi juuri minulle ja mitä eroja noissa on kiitos
     
  2. Miitti

    Miitti Regular member

    Joined:
    Feb 11, 2005
    Messages:
    1,610
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    SuSE. Kaunis KDE viellä työpöytänä. Joku muu saa perustella mun vastaukseni kun en itse osaa.
     
  3. .W.

    .W. Regular member

    Joined:
    Mar 1, 2004
    Messages:
    838
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Lukaseppas ensin ihan ajatuksella läpi nuo Stickyt:
    http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/269880
    http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/269887

    Siis, kyseessähän on käyttöjärjestelmä, vaikkakin useiden jakelujen mukana tulee paljon ohjelmiakin. Tässä vaiheessa on jo hyvä mukautua ajatukseen että parempi on unohtaa KAIKKI mitä on Windowsin kanssa oppinu, siitä kun on vain haittaa.

    niin, muutamia satoja.. Tai siis, linuxeja ei oo kuin se yksi, mutta jakeluita on joitain satoja..

    Tämä selviää VAIN kokeilemalla. Noista Stickyistä saat kumminkin (toivottavasti) jotain vihjettä, mutta yhelle yksi ja toiselle toinen.

    Tämä onnistuu suht'koht kivuttomasti melkeimpä millä tahansa distrolla..

    ..mutta tämä taas ei juurikaan kivuttomasti (oletan sinun tarkoittavan niitä Windows pelejä joita olet tottunu pelamaan) millään distrolla.. (kts. stikyt)

    ..mutta tähän taas kaikki distrot soveltuvat 10 000 kertaa paremmin kuin Windows!

    Toistoa, mutta kokeile!

    Mukana tulevat ohjelmat ja niiden versiot, sekä eri jakeluiden erilaiset hallintatyökalut jotka monesti on hyvinkin erilaisia toisiinsa nähden. (nämä hallintatyökalut yleensä on se suurin eroavaisuus. Windowsiin tottuneelle voisin suositella näiden takia SuSEa)

    Ole hyvä!




     
  4. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Itse lisäisin tähän vielä Mandrivan ja Fedoran, joissa molemmissa on graafinen installeri ja myös hallintatyökaluja löytyy samaan tyyliin, kuin SuSEsta.

    EDIT: typo
     
    Last edited: Feb 10, 2006
  5. mika

    mika Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 26, 2003
    Messages:
    5,157
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    116
    Otsikkoa parantelin. Siihen sitten enemmän panostusta ensi kerralla.
     
  6. .W.

    .W. Regular member

    Joined:
    Mar 1, 2004
    Messages:
    838
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    @juppe22

    Ettei mene ihan offtopikiksi niin vastaan ensin: "totta", ja sitten asian viereen:

    Onneksi olkoon uusi Addikti! :)
     
  7. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Offtopic jatkuu...
    Kiitos! :)
     
  8. Jannejt

    Jannejt Moderator Staff Member

    Joined:
    Feb 10, 2005
    Messages:
    5,045
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    118
    Last edited: Feb 10, 2006
  9. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Joined:
    Feb 25, 2005
    Messages:
    866
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    28
    Tämä pitää täysin paikkansa! Windowsiin tottuneella käyttäjällä on yleensä ajatus, että Linux toimii samanlailla. Tästä syystä helposti siirrytään törmäyskurssille.
    Eli niinkuin muutama on jo maininnut niin minäkin kannatan tuota Suse - Mandriva linjaa aluksi mikäli haluaa "pehmoisemman" alun linuxmaailmaan.
     
  10. colazo

    colazo Regular member

    Joined:
    Jan 25, 2004
    Messages:
    272
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    kiitkosia avusta ja kiitän vielä erikseen w:tä joka neuvoi juuri niinkun mielestäni pitää monipuolisesti ettei aina tarvii kysellä uudestaan ja uudestaan. mä tossa latasin eilen ton gentoon ja haluaisin tietää et mimmonen se on.
    ja et kannattaako minun asentaa se vai lähteä lataamaan tota susea ja poistaa toi gentoo?
     
  11. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Jos lähinnä mielipidettä kysyt, niin omasta mielestä ehdottomasti yksi parhaista linux jakeluista, mitä olen nähnyt/käyttänyt.

    No tämä on ihan itsestäsi kiinni. Eli jos asennat gentoon, niin saat jo asennuksen aikana jonkinlaisen käsityksen linuxin toiminnasta, mutta asennus ei ole todellakaan niin helppo ja nopea, kuin monessa muussa distrossa (kuten esimerkiksi SuSE:ssa, Mandrivassa tai Fedorassa). Eli kannattaa varautua, että ensimmäisellä asennus kerralla gentoon asentaminen todennäköisesti vie muutaman päivän (ehkä enemmänkin) tarkkaa aikaa on vaikea sanoa, koska esim. koneen ja netin nopeus vaikuttaa siihen ja myös se, kuinka nopeasti opit/ymmärrät asioita (oletan, että valitsisit stage 1 asennuksen, koska muuten omasta mielestäni kannattaa valita suoraan joku binääri paketteja käyttävä distro). Sitten taas näiden muiden mainittujen distrojen asennus onnistuu noin tunnissa, vaikka ei olisi mitään kokemusta linuxista.

    Sen voisi vielä mainita, että SuSE, Mandriva ja Fedora asentuu melkein hiirellä klikkailemalla, kun taas gentoon asennuksessa käytetään pelkkää näppäimistöä...

    Ehkä toi hiukan selvensi noiden mainittujen jakelupakettien eroa.

    EDIT: fix
     
    Last edited: Feb 11, 2006
  12. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Gentoota ei kannata valita ekaksi linukaksi. Nyypiöllä voi usko mennä.. Jos yrittää niin suosittelen asentamaan binaaripaketeista ja jättää make.conf optimoinnit vähälle ja tyytymään aluksi stable haaraan. Ei niistä optimoinneista niin suurta hyötyä ole ja saa systeemin pystyyn päivässä.

    Suosittelen lataamaan muutaman linux Live CD:n. Esim Suomiknoppix (voi myös asentaa) ja Kubuntu live CD. Knoppix tai kanotix levystä on hyötyä Gentoo asennuksessa. Gentoo on kyllä ohjelmavalikoimallaan aivan ylivoimainen mitä sitten ikinä haluaakin tehdä.
     
  13. Punaparta

    Punaparta Regular member

    Joined:
    Dec 17, 2004
    Messages:
    102
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26

Share This Page