Eli ajattelin tehdä multibootti systeemin XP:n kera kunhan kerkeän, joten kertokaahan gurut mikä olis hyvä versio (Red Hat 9:kö?) mieluiten perusteluineen, ja joku hyvä graafinen käyttöliittymä olis kiva tietää. Olen todella newbie muiden kuin DOSin ja wintoosan kanssa...Toki joskus koulussa on Linuxia asenneltu ja jotain C-ohjelmia Unixissa kääntänyt gcc:llä mutta siihen se melkein jääkin... Ja siis tarkoituksena on vain laajentaa tajuntaa, ei perustaa mitään serveriä tai tms.
Distroksi Gentoo linux ja window manageriks xfce,fluxbox tai gnome niin saat hyvän lasin alusen siitä xp:n cd:stä...Eipä toi paljon perusteluja kaipaa simply the best...Jokainen paketti siis käännetään sorsista ja optimoidaan oman koneen mukaan...Vielä kun pre-linkkaa koko systeemin, niin voin väittää, että nopeempaa linuxia ei ole olemassa. *BSD tyylin portage josta löytyy kaikki ohjelmat mitä linux boxiin tarvii. Portagen paketit ovat aina uusimpia toisin kuin esim debianissa tai *BSD:eissä. EDIT: pikku korjaus eli gnome ja xfce koko työpöytiä ja fluxbox todella kevyt window manageri. Ja Gentoon asennushan aloitetaan tietysti stage1 tarball:ista...
Joo kiitoksia, tuo gentoo vaikutti aika lupaavalta kun kävin sivuilla, eri asia onkin sitten saanko sen toimimaan Frank Drebiniä lainatakseni: "kuin sokean miehen orgioissa, minun täytyy edetä näppituntumalla"
gentoo on kyllä säätämisen ja tuskan jälkeen sen kaiken vaivan arvoinen. mandrake on se helpompi vaihtoehto. red hatin tukeminen valitettavasti lopetettiin.
Suosittelen käymään http://www.distrowatch.com/ jos on vaikeutta valita...Hommahan on kuitenkin niin, että parhaat distrot (tosi miesten linuxit ) on Gentoo, Slackware ja Linux From Scratch. Sitten erikseen on purkka/liima linuxit kuten Mandrake, Red Hat, Suse. Karkeesti vois jaon tehdä hyvien ja huonojen välillä niin, että jos pakettien hallinta on rpm niin älä asenna ja jos se on tgz tyyppinen, niin ehdottomasti kannattaa kokeille. Sitten on oma lukunsa Debian tyyppiset apt-get linux distrot huonona (joku voi pitää hyvänäkin) puolena on, että kaikki paketit ovat viimesen päälle stableja. *BSD:t olisi muuten mukavia (portit hiukka vanhoja), mutta liian windows tyyppinen levyn hallinta ei ole hyvä...
Itsellenikin linux on vielä suhteellisen tuntematon käsite, pari kertaa olen kokeillut ja vaikka toimimaan olen saanut, kaikenmaailman cd-asemien mounttaukset sun muut tuntuivat niin typeriltä systeemeiltä, että olen sittemmin luopunut pidemmältä käytöltä. Nyt voisi taas kokeilla josko distribuutiot olisivat kehittyneet käyttäjäystävällisemmiksi, uusimmasta suse:sta olen kuullut paljon hyvää, ja sitä ajattelin itse seuraavaksi kokeilla, sanoivat sitten millaiseksi purkkaliimasysteemiksi tahansa
Linuxhan on oikeastaan yrittäjille suunnattukin, toimii hyvin tollasessa työympäristössä. Tavalliselle kotikäyttäjälle tuo on kyllä todella hankala käyttää, siksi täytyy käyttää vaan windowsii.
Mäki meinasin siirtyä Linux aikakauteen, mutta sitte tuliki toppi siinä kun kokeilin knoppixia niin ääniä en saannu toimiin en sitte mitenkään... ja se oli ihan homo muutenki käyttää. siispä luovutin...
Itse olen aikonut asentaa linuxia dual-boottiin ihan vain kyseistä käyttistä opiskellakseni jos ei muuta. (Bluekkis <- tietotekniikan opiskelija, joten olis hyvä osata) Lähiaikoina kuhan ostan uuden kovon kun vanhoilla ei ole tilaa sen varmaan teenkin. Itse tosin kyllä metsästän AMD64 linukan =)
Olikos jotain perusteluja tolle?? Jos puhutaan vaikka suomen tasolla, niin voisin veikata, että noin puolet yrittäjistä ei käytä tietokonetta mihinkään ja siitä toisesta puolesta noin 80 % ei ole ikinä kuullut edes linuxista tai sitten on kuullut, mutta ei ole mitään käsitystä koko asiasta... Oletko paljon käyttänyt linuxia, jos sitä on mielestäsi todella hankala käyttää?? Itse olen käyttänyt Linuxia noin 1.5 vuotta ja en todellakaan pidä sitä sen vaikeampana käyttää kuin windowssia. Oma Linux historia menee kutakuinkin niin, että ensin redhat sitten mandrake, sot, suse, debian, slackware, LFS ja gentoo. Gentoo on pysynyt nyt koneella yli puoli vuotta ja en ole enää ajatellu sitä mihinkään vaihtaa, koska se on omaa luokkaansa noihin muihin verrattuna. Vielä muutaman ekan distron kanssa käytin windowssia paljon enemmän kuin linuxia, mutta sitten noin puolivuotta sitten windows lähti lopullisesti koneeltani. EDIT: olen myös asentanut muutaman kerran FreeBSD:n ja OpenBSD:n koneelleni, mutta Gentoo on silti edelleen ykkönen. Nyt oli kyllä juttua, että gentoon portagen vois yhdistää BSD:n kanssa...
Linuxin käytön vaikeushan on lähinnä se että se toimii erilailla kuin wintoosa ja useita asioita ei pysty tekemään muutamalla hiiren napsautuksella kuten winukassa, eli siis koskee lähinnä normi käyttäjiä ja niitä jotka ei jaksa opetella. Linux tällähetkellä käyttiksenä vaatii vähän enemmän tietämystä hardis ja softa puolelta kuin voi jokaiselta odottaa.
Bluekkis tossa jo aika asian ytimeen osui. En kylläkään ole kuin kerran Linuxin asentanut kokeilumielessä. Pidin sitä silloin vähän hankalana käyttää, kun tällainen tavallinen Windowsin käyttäjä oon aina ollut. Nyt voisi kokeilla uudestaan, kun vähän enemmän hardware ja softa-asioista tietää. Vähän vaihdoin turhan hätäisesti takas Windowsiin, juurikin kun ei jaksanut tarpeeksi opetella sen käyttöä.
No pelipuoli pitäs saaha paremmaksi linuxselle , mitä se on ja ohjelmat mitä winukkalla puörittettään vois kääntää myös linuxselle . mikä ois tään päivään paras linuxsi ? ai niin onhaan se Lindows:kin olemassa miteen se toimii pelaako windowsille tehdyt ohjelmat jo siinä , miten hyviin .
Kyllähän nykyään linuxille tehdään monesti samat pelit kuin windowssille ja onhan aina winex jolla pystyy pelaan windows pelejä linuxilla. Voisin väittää, että windowssille ei ole mitään ohjelmia, mitä ei löytyisi linuxille, paitsi jotain adware tyyppisiä ohjelmia, koska sellasia ei linuxissa tarvita. Sit on olemassa tietysti wine jolla pystyy pyörittään windows ohjelmia aika sujuvasti. Sit yks mahdollisuus on asentaa windows pyörimään linuxin alle esim. vmwarella (on muuten huomattavasti vakaampi, kuin windows ikinä yksinään)... Ja edelleen...tän päivän paras linux ehdottomasti gentoo... Ei todellakaan kannata mitään Lindowssia asentaa sehän on sitä paitsi maksullinenkin...