mikä linux?

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by frenzyone, Jan 30, 2007.

  1. frenzyone

    frenzyone Regular member

    Joined:
    Dec 22, 2006
    Messages:
    284
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    käyttäjä ystävällisin!!!linux?jos siirtyy winkkarista niin helpoin mutta myös hyvä linuxin versio.mistä ladataan?ajattelin testata toisella koneella.
     
  2. chardi

    chardi Member

    Joined:
    Apr 8, 2005
    Messages:
    69
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Käyttäjä ystävällisin on minun mielestäni kubuntu muistuttaa hyvin paljon, windowsia itsessään. Löytyy paljon ohjeita wikipediasta ja muualta suomenkielellä. Mutta kannattaa mennä eri vaihtoehtojakin läpi aloittelevalle käyttäjälle yksi parhaista.
     
  3. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Joined:
    Feb 25, 2005
    Messages:
    866
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    28
    OpenSUSE, Mandriva, Ubuntu... tietoja ja latauslinkit löytyy esim. DistroWatch
     
  4. TheEki

    TheEki Member

    Joined:
    Feb 20, 2006
    Messages:
    67
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ei mikään yllämainituista. Kaikista käyttäjäystävällisin olisi varmaankin PCLinuxOS, mutta siinäkin on vielä muutama ongelma. Tosin eihän distro ole päässyt vielä (muistaakseni) edes 1.0 versioon asti.

    Tässä on todellinen plug-and-play järjestelmä. Kun tämä on asennettuna niin kaikki mahdollinen toimii (kyllä, ATIn ajurit, Windowsin osiot mountattu valmiiksi, koodekit löytyy omasta takaa jne).

    Ongelmista sen verran, että ainakin vakiorepoilla ohjelmat tulevat perhanan hitaasti, jenkkidistro, eli vain englanniksi saatavilla ja vakiona jenkkinäppis. Salasanoihin ei siis erikoismerkkejä kannata laittaa asennuksen yhteydessä.

    Yllä mainituista SuSE olisi ehkä paras.
     
  5. frenzyone

    frenzyone Regular member

    Joined:
    Dec 22, 2006
    Messages:
    284
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    entäs rasitus koneelle verrattuna winkkariin.lisänä että testasin kerran simply mepis3.4 ja se oli aikamoinen painajainen,muistaakseni hylki jopa tiettyjä koneen osia.näitä vastauksia alan käydä läpi,mutta lisä tieto on aina tervetullutta.toinen koneeni pysyy windowsissa,toinen tulee siirtymään linuxin maailmaan.
     
  6. AJKDiablo

    AJKDiablo Member

    Joined:
    Jun 18, 2005
    Messages:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Itse suosittelen Ubuntun asennusta. Ja koodekkiongelmista pääsee kun asentaa repoista VLC:n. Jos ATI koneessa kiinni niin sillon suosittelen miettimään yleisesti koko linuxin asennusta, koska sille ei kerta kaikkiaan niitä ajureita tahdo löytyä. Syyttäkäämme tästä ATIa, älkäämme linuxia.

    Tietty voit kokeilla myös Gentoon asennusta, joka on luultavasti se paras linux kun voi totaalisesti päättää mitä asentaa .)
     
  7. Lehti

    Lehti Member

    Joined:
    Aug 17, 2004
    Messages:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Itse on tullut jonkin aikaa tsillailtua Ubuntun parissa. Pientä säätöä aika moni toiminto kyllä vaatii, mutta suht. helppo käyttää. Googlettamalla olen tähän asti kaikista ongelmista päässyt yli.
     
  8. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Joined:
    Feb 25, 2005
    Messages:
    866
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    28
    Tuo on mielipidekysymys, koska varmuudella muitakin "parhaita" distroja löytyy. Toimiessaan kunnolla lähes kaikki linux-julkaisut ovat ainakin nykykoneilla varsin sutjakkaita.

    Tämäkään väittämä ei nykyään pidä paikkaansa - kyllä Atille ajureita löytyy!
     
  9. bjdj89

    bjdj89 Regular member

    Joined:
    Nov 22, 2005
    Messages:
    139
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kubuntu, Ubuntu, Xubuntu...
    Eiköhän noista jokin ole ihan mukava käyttää varsinkin kun muistaa ensin lukea ohjeita että ei mene umpimähkään mitään tekemään. Itsellä kävi juuri niin että aikoinaan yritin ilman ohjeita/googlea tehdä jotain, eikä siitä tietenkään tullut mitään.
    Nyt kuitenkin pyörii Kubuntu nätisti koneelle ilman ongelmia, joten tervetuloa vain Linuxin maailmaan. :)
     
  10. lauritx

    lauritx Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2004
    Messages:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Jos on vanhempi atin kortti (9200 sarjaan asti) 3d toimii aivan hyvin open source ajureilla ja taas uudemmat fglrx ajureilla. Mun ääni menee suse 10.2:lle. Kde työpöydän kanssa kyllä vaikea mitään vikaa löytää. Miinuspuolena ehkä se että jää säätämisen ilo pois.
     
  11. frenzyone

    frenzyone Regular member

    Joined:
    Dec 22, 2006
    Messages:
    284
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    ohjain on muuten radeon9250,ja näytön tarkkuus 1440*900 32bittiä.eli linuxista imuroi levylle poltettavan version,ja sen jälkeen normaali asennus,formatointi mukaan lukien et winukka häviää.olen käyttäny toisel koneella paljon avoimen koodin ohjelmia ja todennu että itse pidän niistä enemmän kun winukan omista(firefox,open office),mutta pystyykö linux käytössä samankaltaiseen käyttöön kuin windows,jos laitettaisiin "viivalle",vertailu kohde olisi xp,ja kohde jonka linux tulee syrjäyttämää minulla xp pro.
     
  12. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Joined:
    Feb 25, 2005
    Messages:
    866
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    28
    Tuon arvion voit tehdä vain sinä itse! Jos löydät itsellesi sopivan distron ja toteat sen XP:tä paremmaksi niin siitä vaan. Tuo on nimittäin sellainen "ikuisuuskysymys" johon et varmuudella saa oikein puolueetonta vastausta.
    Windowsin käyttäjiä on paljon ja aika monet pitävät myös sitä hyvänä käyttiksenä - kaikesta huolimatta!

    Tässä luettavaa Linux vs. WIndows
     
  13. frenzyone

    frenzyone Regular member

    Joined:
    Dec 22, 2006
    Messages:
    284
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    jeps!kiitti linkistä.tässä pitäis viikonloppuna alkaa testaamaan linuxia ja opetteleen peruskäyttöä.linuxista on vain tehty mörkö winukkaan tottuneille,melkeinpä joka suhteessa.tämän takia kaipaankin tietoa ettei nyt heti kalkkiviivoilla iske paniikki ja ennakko luulot.
     
  14. bjdj89

    bjdj89 Regular member

    Joined:
    Nov 22, 2005
    Messages:
    139
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tuskin Linuxin tekiät haluavat tahallaan siitä tehdä kenellekään mörköä. Mielestäni mörön asiasta tekee se ettei kaikki hoidukkaan niin tutusti ja turvallisesti. Kuitenkin ohjelmien asennus jne. on mielestäni paljon helpompaa ja toimivampaa. Esim. jos haluat asentaa Ubuntussa Gimpin kirjoitat komentoriville:
    apt-get install gimp
    Tai windowsille asennat sen etsimällä ensin netin halki exe-tiedoston. Miten kukin tykkää ja haluaa tehdä, mutta allekirjoituksestani löydät muutamia hyviä linkkejä joilla pääset todella hyvin alkuun. :)
    ( Ja miksi Linuxin pitäisi olla Windows? )
     
  15. frenzyone

    frenzyone Regular member

    Joined:
    Dec 22, 2006
    Messages:
    284
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    olen lukenu tässä jatkuvasti linux vs windows juttuja.ymmärrän eron käyttiksissä,ja siitä johtuvat aloittelijan ongelmat.edellä mainitsin linuxin jota kokeilin ja se antoi vähän huonon kuvan,muita en ole kokeillut vielä.pää asiassa haen linuxia joka ei syrji esim.atin korttia ja tietenkin monipuolista toimintaa sisältävää käyttöjärjestelmää.ymmärrätte varmasta että linux tuottaa ongelman uusille halukkaille täällä valinnan suuruudella,ja ehkä niiden eroilla toisiinsa,kun kaikki winukat on kopioita toisistaan tietyillä uudistuksiilla.tietoa ja ohjeita on hyvin saatavilla,varsinkin täällä,mutta käyttäjien kokemus on parempi valinta kriteeri linuxin valintaan omalle koneelle,kuin se että ummikkona asiasta haen vain jonkin linuxin josta en tiedä mitään.dreamlinux,suse...
     
  16. chardi

    chardi Member

    Joined:
    Apr 8, 2005
    Messages:
    69
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Hmm tässä hetken mietittyäni niin arvelin vielä kertoa yhdestä linux versiosta jota en itse ole testannut mutta se on linux MINT pitäisi kuulema olla windowsin media center veroinen ja codeceineen kaikkineen mutta eipä kyllä itsellä mitään kokemusta sen tiedän että rakennettu ubuntu/kubuntu pohjalle ja tuki pitäisi olla parempi..

    Noin ne jotkut linux ihmiset mulle vaan kertoi
     
  17. JullePuh

    JullePuh Regular member

    Joined:
    Sep 15, 2003
    Messages:
    303
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tuli tässä mieleeni keskustelua seurattuani vinkata vielä yksi Linux Distro eli Sabayon Linux

    Sabayon on nimittäin täysverinen Gentoo todella helpolla asennuksella. Helpommillaan Sabayonin asennus onnistuu ihan live-DVD:ltä ja kaikki toimii näyttiksen ajureita (niin Ati kun nVidiakin) ja Beryliä myöten.

    Ihan varma en oo siitä, että miten automaattiasennus toimii tuplabuutilla, sillä itse kokeilin asennusta (käytin siis ohjelman oletuksia, enkä muuttanut mitään käsin) tyhjälle kovolle, mutta en luulisi senkään tuottavan ongelmia, jos vain levyllä on osioimatonta tilaa tarpeeksi.

    Ongelmallisin kohta Sabayonissa alottelijan kannalta on ehkä paketinhallinta eli Emerge. mutta kun sen jaksaa opetella niin parempaa paketinhallintaa ei ole olemassakaan. Sabayonissa on kyllä mukana Kuroo niminen Gui Emergelle, mutta ainakin itselläni se kaatuili vähän väliä (64bittinen versio). En oikein jaksanu ongelmaan perehtyä, sillä loppujen lopuksi Emergeä on helpompi käyttää konsolista, jos on siihen joskus tottunu.

    Niin hassulta, kun se tuntuukin sanoa, niin Gentoo pohjanen Sabayon voi ehkä olla alottelijaystävällisempi kun monet muut helpoksi kehutut distrot. Lähes ainoana distrona Sabayonissa toimii niin 3d-kiihdytys kuin multimediakin suoraan perusennuksen jälkeen, eli välttämättä mitään erillisiä asennuksia ei tarvita.

    Toinen Sabayonin valtti on nimenomaan sen Gentoo pohjaisuus, eli ominaisuudet ei lopu kesken edes taitojen pikkuhiljaa lisääntyessä.

    Tossa mun muuten kuvakaappauksia ko. distrosta.
     
  18. Vea

    Vea Regular member

    Joined:
    May 25, 2005
    Messages:
    127
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    JullePuh kehuu Sabayonia ja kyllä se tietysti kehut ansaitseekin, mutta ei sekään täydellinen ole. Kun kaikki toimii, mutta esim. Kuroo kaatuilee yhtämittaa, niin voidaan todeta , että keskeneränen se on. Minulla Berylin käyttöönotto jumiuttaa usein järjestelmän täydellisesti. Ja vielä sen järjestelmän koko kiintolevyllä on mammuttimainen,8,3 Gb ilman lisäohjelmien asennusta.

    Suosittelen Ubuntua sen ylivertaisen ohjeistuksen ja tuen vuoksi.
     
  19. frenzyone

    frenzyone Regular member

    Joined:
    Dec 22, 2006
    Messages:
    284
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    kuvan kaappauksessa näytti kyllä xp:n veroselta,oikein hieno.nyt pitäis päättää vaan minkä latais.koneella on muuten 160ja80kovalevy,tilaa kyllä on vapaana,ja toinen levy mahdollista tyhjentää täysin.aika mikä menee oppimiseen linuxin kanssa ei haittaa yhtään,toinen kone pyörii koko ajan kuitenkin xp homella.viikonlopusta tulee mielenkiintoinen tutkimus matkaja myöskin opiskelu semmoinen.aion lähteä täysin puhtaalta,ei windows ajattelulla tähän hommaan,enkä hakemaa myöskään plussia ja miinuksia kahden käyttiksen välillä.
     
  20. frenzyone

    frenzyone Regular member

    Joined:
    Dec 22, 2006
    Messages:
    284
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    dream linuxissa on ainakin ati-korttien tuki.muita en ole kerinny tutkimaan.
     

Share This Page