Mulla on Olympus E-400 ja mukana tullut 14-42 mm objektiivi (on myös sovitinrengas vanhan OM-10:n objektiiveille joita mulla on muutama), mutta mikä olisi passeli objektiivi koirien kuvaamiseen pimeissä halleissa, ettei tarttis salamaa ja ettei kuvista toisaalta tulisi myöskään rakeisia, matkaa kuvauskohteeseen voi olla 2-10 metriä ja kohdehan myös liikkuu?
Joku valovoimainen putki voisi olla aika hyvä, jos on esimerkiksi joku agility-halli. Hämäriä kun on. Toisaalta, voihan sitä ISO-arvoa nostaa, jos haluaa laskea suljinaikaa. Tosin tuo E-400 kohisee kivasti yli 800 ISO:illa, joten sitä ei voi paljoakaan suurentaa. Eli joku valovoimainen objektiivi, mutta kun objektiivimallistot ovat heikosti päässä ja objektiivin termit, vaikea sanoa vielä.
Mulla on vanha 35-200 millin zoomi (1:3.8-4.8), mutta enpä tiedä saako sitten esim. Messukeskuksessa hyviä kuvia...ainakin nyt ulkona saa ihan OK kuvia kun 3.8 ja P päällä kamerassa (ei saa nauraa ;o)
Itse tykkään myös tosta P-ohjelmasta, eli määrittelee vain aukon ja suljinajan itse. Isot sun muut tehdään itse. Minusta se on nopea, mutta kuitenkin itse valitaan asetuksia. Kyllä manuaaliakin tulee käytettyä, jos se P ei osaa valikoida ollenkaan itse.... Eli ei tule nauruja ainakaan täältä ;-) - - - TÄssä olisi ED 50-200mm optiikka, suhteellisen valovoimanen. Toinen olisi laajakulmanen 12-60mm, mutta zoomi jää hieman lyhyeeksi. Hintoja: Laajakulma ZOOM Hinnat "vain" 1000 euroa, taitaa mennä butjetin yli? Noh, taisivat olla PRO-sarjaa ;-(
...tarkotin ettei saa nauraa kun en muista miksikä tota kutsutaan kun käyttää esim P:tä, diggaan sitä kummiskin, ja kun kuvaa juoksevia koiria niin S peliin ;o) Juum, olipa hiukkasen hintavia noi tuubit, voihan video...!
Ainakaan Olympuksen omia, mutta halvempia ei ole tarjolla. Siis joissa olisi 2.8 F:n aukko... Toki varmaan pienemmällä aukollakin pärjää, mutta tosiaan sittten pitää sitä ISO-arvoa nostaa ja kohisee ainakin E-420 tarpeeksi, eikai vanha ole parempi? Joillakin muilla ehdotuksia?
Sigmalla olis parit 2.8, mutta niillä ei pääse tarpeeksi lähelle sitten taas....Riittääkö 2.8, kun vakio-objektiivi on 3.5?
Kyllä tuon aukkoarvon muuttaminen nopeuttaa suljinaikaa... Toisaalta, eikös se pelkkä ISO-arvon nostaminen riitä?
Suljinaika....en tiedä, missä se lukee sillon, kröhöhömmmm? KOhisee, onks se siis kun tulee rakeiseksi? Jos on liian pimeetä niin tuleehan ne kuvat liian rakeisiksi
Jos sais alle 500 egen edes....olis hyvä jos saisi otettua pidemmänkin matkan päästä kuvia (OM-10:ssä mulla oli 80-200 mm zoomi)
Jep, kohina on juuri sitä rakeisuuttaa. Testeissä ainakin E-420 kohisee reippaasti isoimmilla ISO-herkkyyksillä. - - - Suljin aika on ylensä siellä ylhäällä (jos on pokkari tai Live-View) ja ilmoitetaan sekuntin (ylensä) murto-osina, esimerkiksi 1/100... Tuo pysäyttää hölkkäävän ihmisen ehkä juuri ja juuri, mutta juoksevan koiran pysäyttämiseen voidaan tarvita yli 1/250 omien kokemuksien perusteella (Aglityssä).
Mä käytän ihan 1/400-640 yleensä kun otan kuvia juoksevista koirista ulkona (kesällä tai talvella lumella, auringonpaisteessa)