Mikä objektiivi sopiva?

Discussion in 'Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue' started by Tuitsu, Sep 8, 2008.

1. Tuitsu

Tuitsu Member

Trophy Points:
    16
    Mulla on Olympus E-400 ja mukana tullut 14-42 mm objektiivi (on myös sovitinrengas vanhan OM-10:n objektiiveille joita mulla on muutama), mutta mikä olisi passeli objektiivi koirien kuvaamiseen pimeissä halleissa, ettei tarttis salamaa ja ettei kuvista toisaalta tulisi myöskään rakeisia, matkaa kuvauskohteeseen voi olla 2-10 metriä ja kohdehan myös liikkuu?

2. hentriz

hentriz Guest

Joku valovoimainen putki voisi olla aika hyvä, jos on esimerkiksi joku agility-halli. Hämäriä kun on.
    Toisaalta, voihan sitä ISO-arvoa nostaa, jos haluaa laskea suljinaikaa. Tosin tuo E-400 kohisee kivasti yli 800 ISO:illa, joten sitä ei voi paljoakaan suurentaa.
    Eli joku valovoimainen objektiivi, mutta kun objektiivimallistot ovat heikosti päässä ja objektiivin termit, vaikea sanoa vielä.

3. Tuitsu

Tuitsu Member

Trophy Points:
    16
    Mulla on vanha 35-200 millin zoomi (1:3.8-4.8), mutta enpä tiedä saako sitten esim. Messukeskuksessa hyviä kuvia...ainakin nyt ulkona saa ihan OK kuvia kun 3.8 ja P päällä kamerassa (ei saa nauraa ;o)

4. hentriz

hentriz Guest

Itse tykkään myös tosta P-ohjelmasta, eli määrittelee vain aukon ja suljinajan itse. Isot sun muut tehdään itse. Minusta se on nopea, mutta kuitenkin itse valitaan asetuksia.
    Kyllä manuaaliakin tulee käytettyä, jos se P ei osaa valikoida ollenkaan itse.... Eli ei tule nauruja ainakaan täältä ;-)
    - - -
    TÄssä olisi ED 50-200mm optiikka, suhteellisen valovoimanen. Toinen olisi laajakulmanen 12-60mm, mutta zoomi jää hieman lyhyeeksi.
    Hintoja:
    Laajakulma
    ZOOM
    Hinnat "vain" 1000 euroa, taitaa mennä butjetin yli? Noh, taisivat olla PRO-sarjaa ;-(

Last edited by a moderator: Sep 8, 2008
  5. Tuitsu

Tuitsu Member

Trophy Points:
    16
    ...tarkotin ettei saa nauraa kun en muista miksikä tota kutsutaan kun käyttää esim P:tä, diggaan sitä kummiskin, ja kun kuvaa juoksevia koiria niin S peliin ;o)

Juum, olipa hiukkasen hintavia noi tuubit, voihan video...!

6. hentriz

hentriz Guest

Ainakaan Olympuksen omia, mutta halvempia ei ole tarjolla. Siis joissa olisi 2.8 F:n aukko...
    Toki varmaan pienemmällä aukollakin pärjää, mutta tosiaan sittten pitää sitä ISO-arvoa nostaa ja kohisee ainakin E-420 tarpeeksi, eikai vanha ole parempi?
    Joillakin muilla ehdotuksia?

7. Tuitsu

Tuitsu Member

Trophy Points:
    16
    Sigmalla olis parit 2.8, mutta niillä ei pääse tarpeeksi lähelle sitten taas....Riittääkö 2.8, kun vakio-objektiivi on 3.5?

8. hentriz

hentriz Guest

Kyllä tuon aukkoarvon muuttaminen nopeuttaa suljinaikaa... Toisaalta, eikös se pelkkä ISO-arvon nostaminen riitä?

9. Tuitsu

Tuitsu Member

Trophy Points:
    16
    se on 1600 P-ohjelmalla, paljonko pitäis?

10. hentriz

hentriz Guest

Mikäs se suljin aika silloin on? Kohiseeko liikaa SINUN mielestä?

11. Tuitsu

Tuitsu Member

Trophy Points:
    16
    Suljinaika....en tiedä, missä se lukee sillon, kröhöhömmmm? KOhisee, onks se siis kun tulee rakeiseksi? Jos on liian pimeetä niin tuleehan ne kuvat liian rakeisiksi

12. JPQ

JPQ Regular member

Trophy Points:
    26
    Millä budjetilla ja millainne polttoväli yleensä käytössä?

13. Tuitsu

Tuitsu Member

Trophy Points:
    16
    Jos sais alle 500 egen edes....olis hyvä jos saisi otettua pidemmänkin matkan päästä kuvia (OM-10:ssä mulla oli 80-200 mm zoomi)

14. hentriz

hentriz Guest

Jep, kohina on juuri sitä rakeisuuttaa. Testeissä ainakin E-420 kohisee reippaasti isoimmilla ISO-herkkyyksillä.
    - - -
    Suljin aika on ylensä siellä ylhäällä (jos on pokkari tai Live-View) ja ilmoitetaan sekuntin (ylensä) murto-osina, esimerkiksi 1/100... Tuo pysäyttää hölkkäävän ihmisen ehkä juuri ja juuri, mutta juoksevan koiran pysäyttämiseen voidaan tarvita yli 1/250 omien kokemuksien perusteella (Aglityssä).

15. Tuitsu

Tuitsu Member

Trophy Points:
    16
    Mä käytän ihan 1/400-640 yleensä kun otan kuvia juoksevista koirista ulkona (kesällä tai talvella lumella, auringonpaisteessa)

Share This Page