mulla nyt äsken jumitti kone totaalisesti ku ku otin dvd2avi:lla ääniä vob:eista, ja sit ku buuttasin niin prossun lämpötila oli muistaakseni 62 astetta. niin onko se liikaa että se vois sen takia alkaa jumitteleen? ja system temppiki tais olla yli 50 astetta.
Itellä on 2000+ prossu ja lämpötilat oli ennen kotelotuulettimen asentamista normaalissa käytössä 65 astetta ja pelatessa lähempänä 70:tä. Se oli kyllä muutamalle pelille liikaa ja ne kaato sit koko koneen. Nyt lämpötilat on tossa 50 asteen paikkeilla. AMD:n speksien mukaanhan nuo olisivat normaalien lämpötilorajojen sisällä, mut mua ei kyllä haittais vaikka vielä pari kymmenystä tippuis. Ja jotta kysymykseen tulisi vastaus niin: kyllä se voi hyvinkin tuosta läpötilasta johtua. Kotelotuuletin auttaa muutaman asteen verran, mutta lisää meteliä. Myös prossulle voisi kahtella jotain tehokasta ja hiljaista tuuletinta.
Kun itse aloin polttamaan DVD-levyjä koneen lämpötilat nousivat mm. peli käytön tasolle. Joka tapauksessa ostin vakio kotelooni kaksi 6€:n tuuletinta joista toinen imee ilmaa sisään ja toinen puskee ulos. Tämä laski prossun 50 C asteeseen ja kotelon reiluun 30 asteeseen. Kone ei kylläkään kaatuillut kun prossulla oli lämpötilaa 70 astetta ja kotelolla vajaa 50 mutta varotoimenpitäänä nuo kaksi tuuletinta olivat varsin halvat ja helpot asentaa. Koneeni on AMD1800+ ja koneessa muita lämpöä aiheuttavia komponentteja on 80GB + 40GB kovalevyt näyttis geforce3 ja dvd-rom + dvd-rw. Jos siis lämpötilat pelottaa kannattaa ekana aloittaa lisäämällä koteloon pari ylimääräistä prossua jos niitä kotelossa ei entuudestaan ole.
mä tossa aamutuimaan avasin kopan ja siellä oli siili aika reilusti pölyssä. ja sen kaivoin pikku ruukkarilla ja puhaltelemalla puhtaaks niin lämmöt laski sinne (prossu 46 ja system 30 noin noin) mut en oo sitte sen jälkeen koittanu erottaa niitä ääniä. että mitähän se nyt tekee. ja se on kyllä jumitellu enneki, ja tuskin se nyt niistä lämpötilojen takia on jumittannu. jos kerran 70 vielä melkeen menee ja mulla oli siitäki paljo vähemmän. ja kesällä mulla oli huoneessa niin lämmin että vaikka ei mitään teheny, niin hiki valu ku saunassa. koneen sammutus lämpötilaks oli määritelty 70 ja se sammu noin 15min normaalikäytöllä. sitte 15 minuutin huili, ja taas nettaili noin 15min. sitä en mitannu paljo oli huoneen lämpötila mut ulkona oli ainaki se 30 varjossa
Tollasella normaalilla työpöytäsurffauksella sen pitäisi pysytellä siinä 45-55°C. Sitten kuormituksen aikanakin alle 65°C Kannattaa panostaa siihen koteloon ja sen tuuletukseen. Kotelon on hyvä olla mallia, jossa virtalähde on kaikkien komponenttien yläpuolella eikä siten estä prosessorin jäähdytystä. Lisäksi kannattaa asentaa kotelotuuletin takaseinään prosessorin läheisyyteen vetämään ilmaa ulos. Etuseinässä kotelotuuletin on oikeastaan ihan turha kapine melua tuottamassa, alipaine kyllä huolehtii ilman sisäänimusta.
mulla on codegenin midnight koppa jossa 350w poweri ja yks kotelotuuletin siinä on vakiona ja muistaakseni toiselle paikka. ja poweri on kaikkien osien yläpuolella... tai siis se on romppu aseman kans samalla tasolla.. mut ainaki emon yläpuolella se on. mulla olis tossa vanha 33Mhz koneen at poweri.. niin jos siitä repis sen tuulettimen ja laittais siihen vapaaseen paikkaan niin mistä sille virta? tohtiiko ottaa ide laitteen virtapiuhasta jakamalla? nyt mulla on cd-rw ja dvd-r 80G kovo ja yks kotelo tuuletin ja prossu tuuletin.. miten paljo watteja nuo jo ottaa... mutta eipä nuo semat oo ikään yhtäaikaa käytössä.. niin ja lähiaikoina tulee ehkä vielä yks kovo lisää.
350W poweri riittää kyllä nykykäytössä, vaikka olisi useampikin laite käytössä. Yleensä yksi kunnollinen ulospuhaltava kotelotuuletin prossun tasolla takaseinässä riittää. Kokeile tunnetko kädellä puhaltaako kotelotuuletin ilmaa ulos, jos tunnet selvästi että puhaltaa, pitäisi sen välttää. Jos kuitenkin epäilet tehokkuutta, joku Nexuksen (Nexus) kotelotuuletin on ihan hyvä mutta edukas. Prosessorin jäähdytinsiili on hyvä pitää poissa pölystä kuten kopan sisältö yleensäkin. Varsinkin siilin ripoihin ja tuulettimien siipiin kertyy jäähdytystehoa heikentävää pölyä. Virtajohtoja voi jakaa kyllä melko huoletta, ei sen pitäisi aiheuttaa mitään harmeja. Prossun tuulettimen teho kannattaa tarkistaa jos lämmöt eivät pysy kurissa, nykyisin kannattaa ostaa prossut boksattuina, eli mukana tulee riittävän tehokas prossun tuuletin. Jos erikseen ostaa, niin esim. Glacialtechin Silent Breeze on hiljainen ja tehokas jäähdytin ja aika edullinenkin. Jos kotelon lämpotila on noinkin korkea kuin 50°C, kannattaa tutkia mikä on pielessä. Normaali kotelon lämpötila on jotakin 25-40°C. Väljät aukot (esim. puuttuvat korttipaikkojen peitelevyt takaseinässä) voivat sekoittaa ilman kulun kotelon sisällä.
Emolevyvalmistajat tarjoavat yleensä omille tuotteilleen sopivia valvontatyökaluja omilla sivuillaan (esim MSI:n Fuzzy Logic MSI:n emolevyille), mutta voit kokeilla myös Motherboard Monitoria (http://mbm.livewiredev.com/), joka toimii useimpien emolevyjen kanssa, myös muita vastaavia löytyy kun googlettaa tarpeeksi ahkeraan.
snapsix: koitin tuolta http://mbm.livewiredev.com/ ladattavaa ohjelmaa ja mul on vanha Compaq Presario 5300EA. Ohjelma näytti tällästa: Case 38 C, CPU 40 C, Sensor 3 0 C. Normaalikäytössä, rasituksessa CPU nousee ~55 C...kaiketi ihan ok arvot tälle vehkeelle. Mikä on toi Case 38 C ja toi Sensor 3 0 C??
Case on kotelon lämpötila. Tuo 40°C on hiukan korkea, mutta jos prossu pysyy rasituksessakin tuolla 55°C tuntumassa, ei tuolla ole juurikaan merkitystä. Lämpötilat ovat siis suht OK. "Sensor 3" on kolmas lämpötilasensori, ja jos emolevyssä ei sellaista ole tai sellaiseen ei ole tuuletinta kytketty, lämpötila näyttää 0°C kuten tässäkin tapauksessa. Kannattaa muistaa, että noiden ohjelmien antamat lämpötilat ovat suuntaa-antavia, mitään täsmäarvoja ne eivät ole.