Mikä työpöytäympäristö Debianiin ja miten?

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by PetriKari, Sep 21, 2005.

  1. PetriKari

    PetriKari Member

    Joined:
    Aug 15, 2005
    Messages:
    8
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Elikkäs asensin Debianin Woody version tuossa pari päivää sitten. Asennus sujui hyvin ja sain Gnomen ja KDE:n toimimaan, mutta molemmat veivät liian paljon muistia. (Kone on 600Mhz ja 192mt). Mikä olisi sopivampi (kevyempi) työpöytäymäristö? Olen kokeillut muutamia, mutta kun vaan en osaa, niin en saa niitä toimimaan, eli voisiko joku antaa yksityiskohtaiset ohjeet?
    Sorry jos tämä on jo kysytty, mutta en ainakaan löytänyt haulla mitään..

    P.S Tämä on mun ensimmäinen kosketuks Linuxin maailmaan, eli koittakaa ymmärtää ;)
     
  2. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Nämä nyt ovat niitä mielipiteitä, johon kukin voi lusikkansa laittaa.
    Tyopöytäympäristönä Gnome/KDE:tä kevyempi on XFCE4.
    Ikkunamanageriksi taas usein tarjotaan ICEwm:ään. Itse pidän FluxBoxista. Fvwm2, WindowMaker, AfterStep (onko hengissä vielä?) on joskus ollut käyttämiäni ikkunamanagereita. Twm on kevyt, mutta ehkä liian pelkistetty useimpien tarpeisiin ;)
    http://www.xwinman.org/screenshots/twm-system.gif

    Ikkunamanagereita ja työpöytäympäristöjä voit ihmetellä:
    http://www.xwinman.org/
     
  3. maagimies

    maagimies Member

    Joined:
    Aug 6, 2005
    Messages:
    73
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Kyllä tuommoisella koneella voi ainakin KDEta pyörittää ihan hyvin, itse olen 350 mhz 192 mt koneella pyörittänyt KDEta ja Gnomea, Kde vei voiton kirkkaasti. Tuo väite että vei muistia liian paljon on kummallinen, minulla kde kahmaisi semmoset 30 megaa ja se oli siinä. Muista että kerneli cachaa tavaraa muistiin, ja vapauttaa sitä kun ohjelmat tarvitsevat muistia. Sen takia voi helposti luulla että jokin työpöytäympäristö/käyttöjärjestelmä vie liikaa muistia.
     
  4. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Yksi mahdollinen vaihtoehto juyli:n mainitsemien lisäksi olisi käyttää jotain kwin:iä/metacity:ä kevyempää windowmanageria kde:n/gnomen kanssa...omasta mielestäni parhaita vaihtoehtoja tähän olisi openbox tai xfwm4...helpoimmalla kuitenkin pääsee asentamalla vaikka sen XFCE:n...

    EDIT: Tosiaan linuxin ominaisuuksiin kuuluu se, että se osaa käyttää kaiken muistin hyväkseen (toisin kuin windows), joten siihen ei työpöydän/wm:n vaihtaminen auta...eli vaikka käyttelisit linuxia komentoriviltä, niin silti muistia pitäisi olla käytössä vähintään 90%, koko ajan tai muuten on syytä huolestua...
     
    Last edited: Sep 21, 2005
  5. Stfu

    Stfu Member

    Joined:
    Jan 22, 2003
    Messages:
    67
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Noilla stateilla pitäisi pyöriä nätisti. Testattu on 350mhz PII:ssa 192mb muistia Ubuntu 5.10pr Gnomella. Ei mikään raketti, mutta ei mikään toivotonkaan.
     
  6. PetriKari

    PetriKari Member

    Joined:
    Aug 15, 2005
    Messages:
    8
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Ok, eli muistia on käytössä 171mt\187.7mt eli 91.6%, joten tottuneena windowsin systeemeihin luulin että nyt ollaan kaatumis pisteessä ;)

    Kiitos oikaisusta.

    Sitten olisi vielä toinen kysymys, eli miten saan resoluutiota isommaksi nyt se on 800x600 ja asetuksista saa muutettua vain pienempään suuntaan. Vai johtuuko tämä näytöohjaimesta (Maxtor G200 8Mb integroitu) Windowsissa toimi isompi resoluutio.
     
  7. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Homma käy editoimalla /etc/XF86Config-4 tiedostoa (uudempi x.org:in konffitiedosto olisi /etc/xorg.conf, mutta luulen, että Woodyssä olisi tuo XFree86). Näytön suositellut Vertical ja Horizontal arvot ko. tiedostoon ja valitaan haluttu resoluutio. Yleensä tuo tiedosto on aika hyvin kommentoitu, joten sen editointi onnistunee vaivatta (alkuperäinen talteen ennen editointia!).
    Välineitäkin on tarjolla: xf86config sekä dpkg-reconfigure xserver-xfree86 tms.

    Huom. Tuo valitsemasi Debian-versio Woody 3.0 on "auttamattoman" vanha työpöytäkäyttöön. Debianin nykyinen vakaa versio on Sarge 3.1, jota voi lämpimästi suositella.
     
  8. PetriKari

    PetriKari Member

    Joined:
    Aug 15, 2005
    Messages:
    8
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Noniin, nyt parempi jo reso, kiitos.

    Pitää harkita vielä tuota, mutta suurimman osan ajasta kone pörrää DC hubikoneena ja internet selaimena (kunhan saan verlin asennettua vain :)), joten työpöytäkäyttöä ei tule paljon.
    Käyttökoneena on Windows kone, vielä toistaiseksi ;D
     
  9. Carl0s-

    Carl0s- Regular member

    Joined:
    Mar 23, 2005
    Messages:
    178
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    öö, ihan vertailuna: oma kannettavani: pena III 400mhz, 128mb sdram, 40gt. debian ja gnome pyörii suunilleen samaa vauhtia kun xp pyörii tolla a64 3200 (kellotettu 10%), 512mb ddr, 250gt. että sellasta :)
     

Share This Page