Kysymys lyhyesti: Miksi buffer level hyppii Nerossa DVD-/+R-levyä poltettaessa? Minulla on kaksi konetta ja kaksi NECin polttavaa: NEC ND-3500AW sekä NEC ND-3520AW. - Molemmissa koneissa on uusimmat emolevyn N-Forcen ajurit (ASUS A7N8X-X). - Molemmissa koneissa on kaikille asemille UDMA käytössä (Ultra DMA mode 2 DVD-asemille). - Kovalevyt ovat kunnossa. - Datakaapeleita on vaihettu. - DVD-asemien firmwaret on päivitetty, tosin viimeksi noin vuosi sitten, mutta ne firmwaret toimi muilla, eikä päivitykset sinänsä tuoneet muutoksia. ND-3500AW:ssä on muistaakseni v1.05 ja ND-3520AW:ssä v3.05. - DVD-/+R-aihoita on käytetty useita. - Polttosoftana Nero 6.6.0.1. - Polttonopeus yleensä 4x, joskus 6x tai 2x, riippuen levystä ja kiireestä. - Käyttöjärjestelmä Win2k Pro SP4 + kaikki hotfixit. - Directx9c. - DVD+RW:t palaa vallan mainiosti molemmilla asemilla. - Muuta? Poltettaessa Neron buffer level tipahtaa melko tasaisin väliajoin noin 7 %:iin, muutoin buffer pysyy 90 % molemmin puolin, aluksi tasaisesti ~98 %, lopussa hyppien ~89 % - 98 % välillä. Tein yhden testi-DVD:n Nero CD/DVD-speedillä, ja siitä kuva: http://tinypic.com/kebvrc.jpg - buffer level siis hyppii tietääkseni noissa kohdissa, joissa polttonopeuskin käy alhaalla. Olen käyttänyt aihioina mm. seuraavia: Verbatim DVD-R 8x MCC_02RG20 Datawrite DVD-R 8x ProdiscF01 TDK DVD-R 4x TTG01 Maxell DVD-R 4x RITEKG04 Maxell DVD+R 4x (ei ole nyt saatavilla) TDK DVD+R 4x (ei saatavilla) En tiedä varmasti, mutta epäilen juuri tuon bufferin pomppimisen takia osa levyistä menee pilalle. Herkimpiä on selvästi nuo Datawriten levyt, mutta myös TDK:t vaikuttaa aika köppäsiltä. Parhaat tulokset olen saanut Maxellin ja Verbatimin levyillä, joskin nekään ei varmoja ole. NEC ND-3500AW:lla saa parempaa laatua selvästi, mutta silläkin buffer jojoilee. Onko siis tuo ND-3520AW susi? Vai mikä mättää?
Mulla kans hyppii toi buffer leveli mut se on kait ihan normaalia. saattaa käydä ihan 9%-100% Toi on vissii sanansa mukaisesti puskuri taso eli sil tuskin pitäis olla vaikutusta polton jälkeen....tai no saattaa se vähän. Voi olla et noi jotkuu levyt ei vaa ole käypäsiä sun asemas kanssa. Mul oli kans sillee et Bulkpaqin levyille meni mitä halus mut Hyundain levyistä joka toinen lens roskii. Syynä vaa oli se et ei ollu 100% käypänen aseman kaa. Luulen et tossa on kyse samasta ilmiöstä.
No kyllä sen puskurin täytyykin "hypellä".Ohjelma lukee puskuriin kirjoitettavaa dataa ja kirjoittaa sen sieltä levylle.Eli täyttyy ja tyhjenee,siitä pomppiminen.Puskuriin kirjoittaminen varmistaa polton onnistumisen,vaikka kovolta ei tavaraa aina tulisikaan niin kuin pitää.
Testasin VSO Inspectorilla kahta eri aihiota NEC ND-3520AW -polttavalla. Success rate tulokseksi softa antoi seuraavaa: TDK DVD-R 4x TTG01: this media: 93,3 %, on this drive: 93,3 % ja Datawrite DVD-R 8x ProdiscF01: this media: 93,7 %, on this drive: 95,5 %. Muita aihioita ei tällä hetkellä ole. Tosin yhdestä jo poltetusta Verbatimista se antoi kerran "on this drive" ~99 %. Eli ilmeisesti nuo levyt ovat skeidaa (jotkut kuitenkin ovat kehuneet noita datawrite-levyjä, siksi niitä ostinkin), mutta tuo TDK:n huono prosentti ihmetyttää... "No kyllä sen puskurin täytyykin "hypellä".Ohjelma lukee puskuriin kirjoitettavaa dataa ja kirjoittaa sen sieltä levylle.Eli täyttyy ja tyhjenee,siitä pomppiminen.Puskuriin kirjoittaminen varmistaa polton onnistumisen,vaikka kovolta ei tavaraa aina tulisikaan niin kuin pitää." Miksi buffer level (ei siis read buffer) sitten aluksi pysyy tasaisena ~97-99 prosentissa, mutta sitten 11 % polton jälkeen se silmänräpäyksessä tipahtaa ~7 % paikkeille ja samassa räpäyksessä taas takaisin ylös. Sama äkillinen putoaminen tapahtuu koko polton aikana kymmenisen kertaa. Loppupuolella buffer level hyppii 89-99 prosentin välillä nopeammin. Sillä ei ole mitään merkitystä, millaista dataa polttaa - isoja tai pieniä tiedostoja. Sillä ei ole mitään merkitystä, mitä softia on käytössä - tietenkin pelaaminen ei onnistu, se on selvä. Ja eikös se ole aina huono asia, jos buffer level tipahtaa lähes nolliin? Miksei noissa DVD-polttimissa yleensäkään ole isompia buffereita?Eihän 2 MB ole mitään nykynopeuksilla. Tuskin jokin 8, 16 tai 32 megan välimuisti lisäisi nykyään valmistuskustannuksia kovin merkittävästi. Itseasiassa ostaisin mielelläni isommalla bufferilla varustetun polttavan vaikka maksaisikin hivenen enemmän. Omistamistani CD-polttimista ehdottomasti paraslaatuisin polttava oli 8 MB bufferilla varustettu Plextor. Mutta ilmeisesti valmistajien mielestä suuremmat välimuistit ovat turhia. Joku varmaan osaa selittää, miksi.
Sama ongelma myös täällä. kyseessä on NEC DVD_RW ND 3500AG asema. Bufferi rupeaa pomppimaan noin 11% polton jälkeen. Tippuu juuri tuohon 7% jonka jälkeen nousee taas 87-95% välille. Ja tuo pomppiminen tapahtuu aika säännöllisin väliajoin. Viime aikoina on tuntunut että toi pomppimisen määrä per poltto on vaan kasvanut. Tämä ongelma tuli noin 2kk sitten, sitä ennen toimi hyvin. Huonolla tuurilla joka toinen tai kolmas levy menee nykyään piloille tuon pomppimisen takia. Olen kokeillut eri aihioita ja kaikissa sama homma, ja myöskin eri poltto ohjelmia wintoosan ja linuxin puolella, kaikissa myöskin sama homma. Taitaa vielä olla takuuta jäljellä joten taidan ensi viikolla viedä sen huoltoon jos vaikka löytyisi joku vika..
Se bufferi pitäisi pysyä suurinpiirtein 87 - 98 prosenttien tienoilla. Syitä tipahtamiseen voi olla mm. aihioiden huono kunto tai liian nopea polttonopeus.
Olisko muita syitä tohon pomppimiseen? Eri aihioita olen kokeillut, ja myöskin eri polttonopeuksia,2x ylöspäin. Sama juttu kaikissa. Ja about myös samoissa kohdissa toi pomppiminen tapahtuu riippumatta levystä tai polttonopeudesta. Ei kenelläkään tulisi muita syitä mieleen. Epäilen kyllä vikaa asemassa koska toi bufferin tipahtaminen tapahtuu aika samoissa kohdissa joka ikises levys.
Itse olen kyllä ymmärtänyt tuon hyppimisen johtuvan aseman ominaisuudesta säätää kirjoituspään tehokkuutta polton aikana. Huonoilla levyillä tuota säätöä joudutaan tekemään paljon tiheämmin, että kirjoituslaatu pysyy kohtalaisena. Eli aivan normaalia se on. Tuossa se on selitetty http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=120934#features-bufferjump Tuolla on myös paljon asiaa necin käyttäjille http://club.cdfreaks.com/forumdisplay.php?f=86
Ok, Uskotaan. Mutta silti kyllä vielä vähän ihmetyttää sillä toi tota bufferin hyppelyä ei tapahtunut lainkaan näin usein jos ollenkaa yli 2kk sitten. Ja varsinkin kun se bufferi todellakin hyppelee aika montakin kertaa riippumatta aihiosta. Ja aina about samasta kohdassa. Taidan käydä viikonlopun aikana ostamas eri merkkisiä tyhjiä levyjä ja testailen tapahtuuko bufferin hyppelemistä yhtä paljon eri levyillä. Ja tapahtuuko se aina samassa kohdassa polttoa
Tuollainen voi johtua rikkinäisestä tai liian matala tehoisesta virtalähteestä. Itselläni oli samanlainen tapaus. Kaikki muu toimi koneella moitteettomasti, mutta poltot alkoivat mennä piloille/huonolaatuisiksi tuon bufferi ongelman vuoksi. Virtalähteen vaihto uuteen korjasi tilanteen.
Mulle tuli myös sama ongelma pari päivää sitten. Buffer tippuu alas ja buffer level hyppii miten sattuu nerolla poltettaessa. Aikaisemmin näin ei ole käynyt. Olen käyttänyt aina 4x nopeutta. Nyt polttaminen kestää tosi kauan. Aihioina on verbatim DVD-R 8x. Eilen koitin TDK:ta ja DVD decrypterillä polttamista. Sama juttu. Yritin myös katsoa elokuvaa (tehdasvalmisteinen) polttavalla asemalla. Elokuva nykii koko ajan. Tavallisessa dvd asemassa elokuva näkyy normaalisti. Kaikki alkoi sen jälkeen kun olin käyttänyt dvd shrinkiä ja siinäkin pakkaus kesti jo paljon kauemmin kuin ennen. Varmaan sattumaa. Laite- hallinta kyllä näyttää että polttava asema toimii oikein. En tiedä mitä pitäs tehdä?