Miksi käyttää MSN messengeriä?

Discussion in 'Virukset ja haittaohjelmat' started by LaLLi80, May 30, 2008.

1. LaLLi80

LaLLi80 Senior member

Trophy Points:
    116
    Tuntuu, että viime aikoina on tullut oikein rytinällä "meseviruksia". Onko menossa joku epidemia vai onko tämä vain alkua tulevalle trendille?
    Onko vika ohjelmassa, protokollassa vai käyttäjissä?
    Jos vika on teknikkaan liittyvä niin miksi ihmiset haluaa väkisin käyttää "meseä"? Vaihtoehtoja on pilvin pimein.

Paljon on kysymyksiä joita tulee mieleen jatkuvien mesevirus ilmoitusten kanssa. Onko jollakin AD:n virustorjuntaan perehtyneistä jotain näkemystä tästä?

2. eSo19

eSo19 Member

Trophy Points:
    16
    Hyvä keskustelunavaus.

Omasta mielestäni syy mesepöpöjen syntyyn ja leviämiseen on sama kuin Windowseissa - se on niin suosittu käyttäjien keskuudessa ja siksi luonnollinen kohde. Toki käyttäjillä on oma vastuunsa virustorjunnassa, mutta juuri tämä uusi messenger-virus on kyllä hyvin naamioitu - lankesin tähän itsekin ja onnistuin (n.10 vuoden tauon jälkeen) saamaan viruksen koneelleni, tämä on toinen kerta sinä aikana kun olen PC:n omistanut (n.15 vuotta). Uskallanpa vielä väittää että olin ensimmäisten joukossa tartuttamassa tätä pöpöä wintoosaani.

"Ootsä tässä?" ja linkki kuvaan tutulta kaverilta mesessä vaikuttaa arkipäiväiseltä, rutiinilta ja turvalliselta. En edes epäröinyt klikatessani linkkiä. Englanninkieliset sähköpostit tuntemattomalta lähettäjältä peniksenpidennystopcceineen on asia erikseen.

3. rmCowboy

rmCowboy Regular member

Trophy Points:
    46
    Tosiaankin hyvä keskustelunavaus.

Tämähän on ihan käyttäjästä kiinni. Jotkun idiootit vaan ovat niin tietämättömiä/avoinmielisiä että klikkaa kaikeen mikä on vähänkin sinisensävyinen. Eli yksi syy enemmän vaihtaa linuxiin.

Lisäys: Kysehän ei siis ole msn messengeristä/live messengeristä vaan windowsista : )

Last edited: May 30, 2008
  4. Jansku07

Jansku07 Regular member

Trophy Points:
    26
    /agreed. Luultavasti näitä "meseviruksia" tullaan näkemään vielä ainakin parin vuoden ajan ennenkuin viimeisetkin viisastuvat. Itse en paljoa messengeriä käytä joten niistä ei ole ollut vaivaa minulle.

Mese on bundlena Windowsissa, joten 95% tietokonetta käyttävillä ihmisillä on mahdollisuus käyttää meseä -> kaikilla kavereillasi on jo se, joten miksei sinulla ole?

E: lisätty "tietokonetta käyttävillä"

5. turska

turska Regular member

Trophy Points:
    46
    Käyttäjissähän vika suurimmalta osin. Kaverit laittavat linkkejä joita intona klikkailevat ja hups, koneella pöpö.
    Veikkaukseni on, että vasta ollaan nähty jäävuoren huippu ns. epidemiasta.
    Syy messengerin käyttöön lienee se, että on winblowsilla valmiina ja suht helppo käytettävyys.

( Ei niin aiheeseen liittyvää )
    Mä oon vissiin jäänyt kehityksen pyörästä jälkeen, kun koneella ei ole meseä tai muita pikaviestintä ohjelmia,heh. Ne ei vaan ole mun juttu.

Siksipä käytänkin puhelinta ja henk. koht. kontakteja mieluummin , kuin pikaviestintä ohjelmia.
    Kukin tyylillään.

6. Kellopeli

Kellopeli Guest

Kyllä saa varsin tyhmä ihminen olla, joka tommosta linkkiä menee klikkaamaan. Niin selvä virus kun olla ja voi. Ja ne jotka klikkaa niin ihan hyvä: oppii ainakin varomaan, jos tähän mennessä ei jostain syystä ole vielä oppinut.

Vähän nousi hymy naamalle, kun jossain topicissa luin, kun joku pisti viestiä: "Tiesin heti, että se on virus, mutta halusin koittaa kuitenkin mitä tapahtuu"
    En tiedä itkiskö vai nauraisko.

ja seuraavassa topikissa jo neuvotaan kuinka yksi exe- tiedosto poistamalla päästään eroon viruksesta.

Last edited by a moderator: May 30, 2008
  7. rmCowboy

rmCowboy Regular member

Trophy Points:
    46
    Joo, hyvän opetuksen ainakin saavat, oppivat että kannattaa miettiä kahteen kertaan ennen kuin linkkiä klikkaa.

8. eSo19

eSo19 Member

Trophy Points:
    16
    tsuptsup, hyvä näin jälkeenpäin sanoa kun netistäkin löytyy jo googlella asiasta useita threadejä. itse pidän itseäni suhteellisen fiksuna näissä asioissa (eli olen tod näk tyhmä), mutta menin lankaan juuri siitä syystä koska virus oli naamioitu hyvin. puhekielen viesti ja realistisen oloinen linkki. toki kaduttaa jälkeenpäin, mutta anna itselleni anteeksi :)

9. Boppex

Boppex Regular member

Trophy Points:
    26
    turska puhui asiaa. Parempi käyttää puhelinta ja muita henk. koht. välineitä, mutta joskus mese on todella helppo tapa pitää yhteyttä kavereihin. Varsinkin nuorisolla joille saattaa tämä liikkuminen nykypäivänä tuottaa hieman ongelmia. *heh*

Mutta varsinaista järkevää ja viisasta syytä mesen käyttöön en keksi vaikka itse sitä käytänkin.

Miinukset: Huono ja raskas softa, mainokset ovat aivan hanurista ja pomppivat aina silmille. Kaatuu helposti. On tiedossa henkilö, jolla on ohjelma, jolla voi esiintyä kenen tahansa nickillä haluaa. Liikkuu viiruksia.

Plussat: Mukavia hymiöitä? Vähempi kehari paikka kuin galtsu. (ei milllän pahalla, mutta itse en vain ymmärrä galleriaa) Hauska joskus pälättää kaverien kanssa ilmaiseksi.

10. LaLLi80

LaLLi80 Senior member

Trophy Points:
    116
    Oho..tulipas paljon vastauksia lyhyessä ajassa. :)

Joo ei taida noi meseviirukset olla mitenkään protokolla riippuvaisia vaan ongelma voisi olla millä tahansa IM softalla. Onneksi kukaan ei haaskaa aikaansa linux viruksiin niin ei tarvii näistä murehtia.

11. Lada1500s

Lada1500s Regular member

Trophy Points:
    26
    Muutama kaveri tuputtanu iha kummaa paskaa esim. seemyprofile.click.com, myspaace.org, jne.

Kerran tipahdin, mutta palautin koneen, eikä häirinnyt enää. Ihan kummallista kun jotkut taukit eivät näe selvää huijausta? Joka tiedosto, jonka lataan, tarkistan Normannilla ennen kuin avaan/puran. Linkkejä mesessä en sen kummemmin katso, ellei se ole ihan jtn huuhaata.

12. juggeli

juggeli Regular member

Trophy Points:
    26
    Viirukset tosiaankin leviää siellä missä käyttäjät ovat tyhmimpiä. Windowsissa ynnä muissa Microsoftin tekeleissä ei anakaan oman mielen mukaan ole juuri muuta vikaa kuin se minkälaisia tietokoneen käyttäjiä ne luovat. Windows on tehty niin helpoksi käyttää että naapurin penat ja pissikset sillä sitten mesettelevät vaikka eivät juurikaan tajua tietokoneen tominnasta mitään. Siinä sitten ihmetellään kun "Hei olen viirus klikkaa tästä" viirukset leviävät kulovalkean lailla tyhmien käyttäjien koneista toiseen.

13. Supo

Supo Regular member

Trophy Points:
    26
    Mitehän nuo selviäisivät luonnossa :)Älä astu tähän ansakuoppaan,,,,,viuuhhh aaaaagrg sattuu,mutta piti kokeilla :)

14. cirkle

cirkle Member

Trophy Points:
    11
    En nyt menisi sanomaan että sellainen ihminen joka klikkaa linkkiä jonka takana lumuaa virus (Varsinkin jos se tulee kaverin mese-ikkunasta suomenkielellä kesken keskustelun, näin mulla) olisi tyhmä, vaan tyhmä on se joka ei tee asialle mitään tai ei osaa käydä poisto-ohjeita huolellisesti läpi.

verrataan vaikka siihen että onko se ihminen kauttaaltaan tyhmä joka unohtaa avaimet himaansa lähtiessään ulos? varmasti on monelle käynyt!
    mutta tyhmä ois se joka yrittää palokirveellä tulla ovesta sisään sen sijaan että soittaisi huoltomiehet.

jokainen tekee virheitä asiassa kuin asiassa ja niistä tulisi ottaa opiksi ja tilanteesta riippuen ottaa selvää kuinka niistä selviydytään.

mä olen 15 vuoden aktiivitietokonekäyttäjänä onnistunut saamaan korkeintaan 3 virusta koneelle joista tämä mesevirus oli ehdottomasti pahin.
    ja samoin 15 vuoden aikana olen unohtanut avaimet himaan 3 kertaa.
    jokaisesta kerrasta on selvitty säikähdyksellä, eikä tuhoa ole tullut.

en pitäisi itseäni ainakaan tyhmänä vaan tästäkin tuli otettuun opiksi ja osaan käyttää tietokonetta taas himpusen verran paremmin, samoin kuin olen osannut köyttää kotiavaimeni kiinni vyösolkeen.

Last edited: May 31, 2008
  15. summo

summo Member

Trophy Points:
    16
    on muute varsin ihanaa, kun on kone yleisessä käytössä, ja muut käyttäjät ovat niitä ns. "peruskäyttäjiä" jotka osaavat juuri ja juuri käynnistää tietokoneen. monta kertaa meinannu pistää tota virusta koneelle, mut onneks on sentää semmoset suojat päällä vieras tilillä että ei oo koskaa päässy läpi.

on se hienoo ku kerrakkii yks kysy et miks tää kone ei avaa tätä kuvatiedostoa :D

mesestä pitäis päässä irti, etekii nytten ku tommone haittaohjelmien pesä. valitettavasti muut ihmiset ei joko osaa tai vierastaa muita pikaviestintäohjelmia ni vaikee mennä vaihtaa ohjelmaa :/

16. Kasavuori

Kasavuori Regular member

Trophy Points:
    28
    Mesessä on kyllä ihan kuvapuhelinkin.

Ei haaskaa aikaansa, mutta ei se Linux:kaan ole kaikelta turvassa. Uusimpana uhkana Flashin vuotaminen.
    Lisätietoja:
    http://www.computerworld.com/action...ArticleBasic&articleId=9090858&intsrc=hm_list

Share This Page