Piti lähettää sähköpostissa linkki yhteen OneDriveen tallennettuun kuvaan, mutta ennen lähetystä huomasin, ettei linkki toimi, vaan tulee tyhjä ruutu. Kun kokeilin jotakin aiemmin toiminutta linkkiä, niin sama juttu - ei enää toimi. Tietääkö joku, mistä on kyse?
100%:lla mutulla heitän että liittyskö tietoturvaan ja/tai salasanalla suojattuun sisältöön. Voi olla että Onedrive ei suoraan anna liittää mitään. Kokeile ladata tiedosto ensin omalle työpöydälle ja sen jälkeen liittää se mailiin.
Kun valitsee "Jaa OneDrive-linkki", tulee entiseen tapaan seuraava ilmoitus: "Linkkisi on valmiina liitettäväksi. Kohteen [xyz] linkki tallennettiin leikepöydällesi. Jos haluat jakaa sen, liitä se viestiin tai kirjoitukseen. Kaikki, joilla on linkki, pystyvät tarkastelemaan tiedostoa." Linkki tosiaan on luotu leikepöydälle, mutta siitä aukeaa nykyisin täysin tyhjä sivu. Tarkoituskin tietysti on, kuten em. tekstikin kertoo, että se jolla on linkki, pääsee tarkastelemaan tiedostoa. Nyt en edes minä itse näe omaa tiedostoani linkin kautta. Jos kyseessä on tietoturvaongelma, kuten epäilet, niin olisi "korjauksen" voinut paremminkin tehdä ja asiasta informoida. Nyt on tullut vain ilmoitus tallennustilan pienentämisestä ja samalla todettiin: Sinun ei tarvitse tehdä mitään, koska OneDrive-tilisi sisällön määrä on jo uusien tallennustilarajoitusten mukainen. Vaikka tämä muutos ei vaikuta sinuun, haluamme, että olet tietoinen kaikista tärkeistä OneDrive-muutoksista." Myöhemmin tuli toinen ilmoitus Palvelusopimuksen ja Tietoturvalausekkeen muutoksesta, mutta niiden muutosten on määrä tulla voiman vasta syykuun 15.
Outlook on käytössä, mutta en ymmärrä mitä se tässä asiassa vaikuttaa. Linkki ei enää toimi, vaikka sen laitaisi suoran omaan selaimeen osoitteeksi.
Siks kysyin että webmailia käytettäessä saattaa selain tehä tepposia. Tämän vuoksi oli tärkeää sulkea se pois.
Tällä hetkellä lyhytlinkit toimivat taas, joskin ne avautuvat epätavallisen hitaasti. Ongelmaa selvitellessäni ilmeni, että Onedrivessa on ollut vastaavia ongelmia aikaisemminkin. Ehkä ne ovat johtuneet havaituista tietoturvaongelmista, joita on yritetty korjata ja seurauksena on syntynyt em. kaltaisia uusia ongelmia. Microsoft ei ole selittänyt asiaa, vaan sen vastaukset ovat olleet raivostuttavan huvittavia. Kun joku kertoo, että Onedrive-linkki ei enää toimi kuten ennen, MS vastaa ohjeella, miten Onedrivea käytetään. Alkuperäinen jatkaa, että kyllä hän ohjeet osaa, mutta kun palvelu ei enää toimi ohjeiden mukaan käytettäessä. Ja sama kaava toistuu toisissa keskusteluissa. Microsoftin tukea kuvaa osuvasti seuraava vitsi, johon myös törmäsin tämän ongelman tiimoilta. "A pilot is lost in the skies over the Pacific. He radios for help repeatedly until he hears a faint response. "Help! We are lost. Can you tell me where we are?" The voice replies, "You're in an airplane over the Pacific ocean." The pilot then tells his copilot, "Hang a left and you should see Redmond, WA." The copilot is astonished. "How the heck did you know that?" The pilot replied, "The answer was 100% accurate as well as 100% useless, so it could only have come from Microsoft Tech Support." Kuten sanottu, tällä hetkellä aloituksessa mainittu ongelma on korjattu, vaikka toteutus jotenkin ontuu. Jos jotakin sattuu kiinnostamaan, mitä tarkoitin noilla Microsoftin ohjeilla, niin alla vähän esimerkkejä. http://answers.microsoft.com/en-us/...onedrive/536298c9-cff3-48c8-9e30-d8278e278cad http://answers.microsoft.com/en-us/...changing/91770f99-d819-49f2-a69a-7ed53be8f7f2 http://answers.microsoft.com/en-us/...-working/06e6e06c-9b1e-48dd-b0c8-526eb6dd9743