Että tuollainen kyssäri. tarkoituksenani olisi ottaa palomuurisääntö talteen jotta jos jotain tapahtuu olisi se tallessa. Petteri
menisiköhän komennolla iptables -L > [tiedosto] Eli tuo periaatteessa ohjaa 'iptables -L' komemmon rivit menemään tiedostoon.. kun itse en iptablesia käytä, niin on paha sanoa minkänäköistä riviä tuolla tulee
Itse en käytä komentoriviä muutoin kuin käynnistämällä pääkäyttäjän konsolin ja kirjoittamalla siihen mc. Kyseinen graafinen komentotulkki "midnight commander" hoitaakin sitten kaiken muun järjestelmän hallinnan. Ubuntuunkin sen saa sudo apt-get install mc - komennolla.
google iptables-save, voi myös valita hakutuloksia haluamallaan kielellä. Tässä esimerkkinä yksi suomenkielinen ohje. http://myy.helia.fi/~a0500020/linux/j-5.html
iptables tallennetaan seuraavalla komennolla; Debian pohjaisissa järjestelmissä... Ensiksi vaihdetaan rooti käyttäjäksi, koska seuraava komento ei oikein tykkää toimia pelkällä sudolla; Code: sudo su Code: iptables-save > /etc/palomuuri ja lopuksi päätteeseen Code: exit
Kurkkaus /etc/conf.d/iptables tiedostoon voipi auttaa. Kyllä se ibtablesin init scripti ne säännöt jostain lukee. Vaihtelee eri jakeluissa. Kuin sekin miten iptables pistetään käynnistymään bootissa. Musta piisaa kun säilöö conffitiedostot. Itse kyllä varmuuskopioin koko systeemin välillä DVD:lle. Eipä tarvii asentaa uusiksi jos levy ym. hajoaa.