Tarkoitukseni on Digi-tv tikun kautta tallentaa kannettavaan ohjelmia ja sitten pakata ne johonkin muotoon että voin poltta DVD:lle. Mihin formaattiin kannattaa pakata ja onko olemassa siihen helppokäyttöistä softaa, mieluimmin ilmaista. Jotkin tikut softat tukevat MPEG-2, onko tämä riittävä ja hyvä. Olen kuullut, että kannattaisi pakata MPEG-4, onko tämä hyvä vai huono. Olen aloittelija näissä hommissa, että hyvät neuvot olisi tarpeen. Kiitos jo etukäteen neuvojille.
MPEG-2 ei pakkaa yhtään (lisää) vaan on se alkuperäinen signaali eli kuvan laatu säilyy periaatteessa alkuperäisenä mutta muistia kuluu. Jos sen haluaa pienempään tilaan juuri MPEG-4:ksi niin kuvan laatu huononee sitä enemmän mitä pienempääm muistitilaan halutaan pakata. Tämä muunnos kakkosesta neloseen käy ehkä helpoiten AutoGK:lla, sillä voit valita lopputuloksen koon/laadun.
Aika harvoin tulee leffoja, joita tarvii pakata, niin että ne mahtuu DVD:lle. Eri asia sitten jos haluaa DVD:lle useampia leffoja tunkea. Itse en ole vielä pakannut ainuttakaan boxin tallennetta, vaan olen säilyttänyt sen alkuperäisen "kuvanlaadun", DVD:t on halpoja http://fin.afterdawn.com/artikkelit/arkisto/yleisopas_digitv-tallenteiden_kasittelyyn.cfm
Ajattelin vaan tuota pakkausta sen tähden, että jos ohjelma tai elokuva on käytännössä tv:ssä pitempi, kuin mitä normaalisti DVD:lle mahtuu, niin olisiko silloin pakkaus paikallaan.