Tänään alkoivat YLE:n kanavien TV1 ja TV2 HD-lähetykset. Minulla on DVB-T2 -digiboksi, joten valmius vastaanottoon löytyy. Mutta taloyhtiöni yhteisantennin kautta ei löydy kyseisiä uusia HD kanavia. Se ei ole ihme, sillä entiset maksuttomat digikanavat ovat tulleet Digitan antennista UHF-taajuuksilla, ja uudet lähetetään DNA:n antenneilla VHF-taajuuksilla. Taloyhtiöni antennista siis puuttuu VHF-taajuudet ja sen suuntaus ei sovi myöskään näitten uusien HD-kanavien vastaanottoon. Tarvitsen siis mitoitusohjeen/rakennusohjeen sopivalle VHF-sisäantennille, aktiiviselle tai passiiviselle. Luulen, että sisäantennillakin pärjäisi, koska myös vanhoja digikanavia onnistun vastaanottamaan A4-kokoisella alumiinifoliorenkaalla, ilman mitään antennivahvistimia.
Kuule, ei sillä antennilla ole muuta tekemistä, kuin se että on VHF-alueen antenni. Ja kyllä taloyhtiökin pitää saada tekemään työnsä kanavien eteen... Niitä antenneja... Muista sitten, ettei seinästä tulevaa ja omasta antennista tulevaa saa suoraan yhdistettyä ilman yhdyssuodinta... T: Vesku
Kiitos vastauksesta, Vesku! Hyvä että edes joku seuraa tätä jo hieman sammaloitunutta HDTV-ketjuakin. Noita samoja aktiivisia sisäantenneja olen itsekin kuukkeloinut verkkokauppojen syövereissä. Mutta itse asiassa etsin rakennusohjeita "ITE" eli DIY-antenneille tähän tarkoitukseen. Koska täällä pääkaupunkiseudulla tosiaan a4-palasella kinkkufoliota katselee vallanhyvin UHF-DVB-T -digikanavia, niin taatusti jollakin metallihenkari-viiksiviritelmällä saisi VHF-DVB-T2:n myös kiinni. Missä radioamatöörit, elektroniikkafriikit ja muut nörtähtävät tekniset nerot?