Minimi Bitrate?

Discussion in 'VCD ja SVCD -formaatit' started by ilezi, Mar 17, 2003.

1. ilezi

ilezi Member

Trophy Points:
    16
    Eli siis kyselisin että mikä bitrate on minimi mitä käytät leffoja pakatessa?
    kertokaa ihmeessä kantanne 1 cd ripissä ja 2cd ripissä. Missä menee se raja että vaihdatte 1cd:n kanteen?

Itsellä ainakin on pieni vaikeus tuon olimme sotilaita leffan kanssa. Leffa kun kestää 2h 13min ja pitäähän sotaleffassa kunnon äänet olla joten AC3:nen olisi loginen vaihtoehto, mutta bitrate jäisi 900-1000 toisaalta taas 3 cd:tä on jo liikaa.. kuka sitä jaksaa 3 kertaa cd:tä vaihdella kesken leffan.

2. migge77

migge77 Regular member

Trophy Points:
    26
    Mä olen pitänyt alarajana tuollaista 800 kbs:ää. Tietty riippuu mitä koodekkia käyttää, mutta DivX 5.0.3 Pro 3-pass tekniikalla saa kohtalaisen hyvän kuvan pienilläkin bitrateilla.

Toinen asia mikä vaikuttaa on leffa. Eli jos leffassa on paljon liikettä ja tapahtumaa, niin bitratea tarvitaan enemmän. Taas jos leffa on hidastemponen, niin 830 kbs pystyy tarjoamaan "lähes dvd" laadun. Esimerkkinä koodasin itse "The Caveman's Valentine" leffan juuri 830 kbs bitratella.

Itse käytän nykyään ogg vorbisia jolla itse audion viemä tila on naurettavan pieni. Joten leffalle jää lisää tilaa.

Olen muuten itsekkin koodannut tuon Olimme Sotilaita leffan. Siinä käytin vielä 128 kbs mp3 ääntä. Leffan bitrateksi tuli 1334 kbs (2cd rippi).

3. Portsu73

Portsu73 Guest

Tein kokeilumielessä The Others leffasta divx5llä 630 kb/s videolle. Ihan hyvä kuva tuli. Johtuu varmaan siitä tosiaan ettei oo mitään nopeita kohtauksia. Ääniksi jätin ac3n.

4. ilezi

ilezi Member

Trophy Points:
    16
    the others on myös aika tumma joten se kai pakkautuu todella hyvin

5. ilezi

ilezi Member

Trophy Points:
    16
    Tosin 128kbs bitratea en käytä edes mp3:sissa.
    koska 160 on vähin minimi. ja mieluiten käytän 192< koska mp3:sessa ton bitraten nosto ei oikeastaan vie yhtään sen enempää tilaa. esim olimme sotilaita leffassa 128bitraten nosto 160 vie ehkä leffan bitratesta 15 pois. Ja se on mun mielestä aika sama pakkaako sen 1355 vai 1340 Ja tuo 128 bitraten kuulee kyllä jo äänessäkin. Esim vertaa jotain 192kbs:ällä äänitettyä biisiä 128kbs:ällä äänitetyyn.. niillä on aika selvä ero. 192kbs on jo aika laadukasta mutta tuntuu kuin huomaisin vielä joissain biisissä tuon 192kbs:än ja cd-laadun eron. tietysti se voi olla jotain että luulee kuulevansa koska tietää että toinen on pakattu.

Mutta ton 128kbs:än kohdalla se on aika selvää.

leffassakin ton 128kbs:än eron huomaa aika nopeesti jos teet saman leffan AC3 äänillä. Mulla ton eron huomaa jopa tietokoneen 10mk purkki kaijuttimissa ja se on jo aika paljon :)
    Eli musta toi 15 bitraten lasku kuvassa on ihan hyväksyttävää jos leffan äänimailma taas paranee huomattavasti.

6. Kurmu

Kurmu Guest

Näin teen itse: n.90-100min asti 1cd+mp3 tai 800megan levy ja ac3 ääni mukaan, olen myös tehnyt muutaman n.2h leffan mp3 äänellä 800megan levylle ja kuva on ollut hyvä.
    Mutta yleensä laitan 2h-> leffat 2 cd:lle ja ac3 ääni mukaan.
    Ja kyllä ne tumma kuvaiset leffat pakkaantuu todella paljon.

7. zeniitti

zeniitti Member

Trophy Points:
    16
    Mulla riippu tosi paljon leffasta. Tavoitteena mulla yleensä on saada leffa mahtuun 1cd:lle, mutta joskus on tarvinnu antaa periksi, kun bitrate on menny jo alle 800. Äänenä yleensä mp3 ja 160. Itse en käytä AC3-ääniä, kun koneessa on vielä vanha stereoäänikortti.
    Nyt menee hieman paremmin, kun sain hankittua 800Mb keikkoja. Saa taas vähän parempaa laatua, nimen omaan 1cd:n versioihin. Kahden cd:n versioihin en piiitkiä levyjä tuhlaa.
    Koska kattelen leffoja telkkarista, ei kuvanlaadun tartte olla niin pirun hyvä. Näytöllähän pikselöitymisen huomaa heti.

8. migge77

migge77 Regular member

Trophy Points:
    26

Share This Page