Tarkotus olis hankkia uusi ohjain pelikäyttöön, hintana 200-250€ Mallina pitäisin Geforsen 5900:a. Mutta mikä malli,merkkikin? On nimittäin mallia, merkkiä, (se, fx, tvd, td,) kelloajoista puhumattakaan.
XT on Nvidi:an puolella rampautettu, Geforce FX on 5xx0 nimessä eli tuo FX vain on siinä, valmistan mukaan tulee jotain oheiskrääsää, esim pelejä ja DVD toisto-ohjelma, myös kellotaajuudet saattavat hiukan vaihdella(tarkemmat tiedot on helppo tarkistaa valmistajan sivuilta). Suosittelen kyllä tuohon hintaan Radeon 9800 Pro ohjainta.
mä ottaisin geforcen sen verran huonoja ollu noi radeonit et ne on aina saanu lähettää takasin kuva virheiden takii voi olla että emo ei ollu yhteen sopiva (asus)
Itse suosittelin kanssa tota radeon 9800 pro mallia. Siinä on tällä hetkellä markkinoiden paras hinta/nopeus suhde tällä hetkellä. Ja jos sen nopeus ei riitä niin laittaa siihen vga-silencerin kiinni niin sitä saa kellotettua aikas reilusti (ydin nopeammaksi kuin 9800 XT mallissa).
9800Pro kannattaa ostaa on niin pirun halpa. vga silencerin sijaan kannattaa ostaa Ati Silencer 1. Ja eihän XT:n kelloille ylikellotettu Pro ole siltikään yhtänopea kuin XT?
No tuosta ati silencerista en tiedä mutta ainakin mitä testejä oon nähnyt niin toi vga-silencer on parhaita jäähdytyksiä mitä on olemassa radeon korteille. Oman radeon 9800 pro kortin ydin kellottui 378 Mhz sinne 417 Mhz (XT:n kellotaajuus 411 Mhz). Ja olen kuullut että monet ihmiset ovat päässeet yli 430 Mhz juurikin tuolla silencerilla. Ja jos kellotat pro kortin samoille taajuuksille XT mallin kanssa niin testiohjelmilla et saa yhtä hyviä pisteitä johtuen varjo optimointien puutumisesta. Mutta käytännössä pelatessa nopeuseroja ei ole ja voihan pro mallin kellottaa korkeammille taajuuksille niin siitä tulee nopeampi kuin vakio XT. Mutta jos sinulla on tuuria ja kortti tulee r360 ytimellä niin siitä saa biosin vaihdolla XT mallin! Siis mikäli muistit kestää XT mallin nopeudet, ydin kestää varmasti jos käyttää vga silenceria. Sillä r360 ytimellä olevat radeon 9800 pro kortit ovat täysin samoja kuin XT mallitkin.
siit vga silenseristä sen verran että itellä kyseinen cooleri radeon 9700:ssa vakio coolerilla core nousi 276:sta 351:een artic coolerilla core nousi 276:sta 369:ään sit vielä pikku broidille ostin saphiren 9800pro kortin ja ihan vakio coolerilla ilman mitään ongelmaa..http://service.futuremark.com/compare?2k3=3008540
niin en tietenkään noita kelloja jättäny tohon korttiin,koskaa 9800 pro korttia ei tosiaankaan tarvi kellottaa =)prossun tosin laitoin 210 väylälle...
Kyllä GF kannattaa ostaa. Radeonit on outoja ja karuja. Minusta jotkin radeonit ei toimi hyvin -> riippuu kai merkistä ja mallista.
Nvidian FX 5900XT:n ostaisin minä jos joku FX 5900 pitäisi ostaa. kellottuu tosi hyvin ainakin Gainwardin malli 390->460Mhz ja muisti 680->845Mhz hintakin n.200€
TrediC: Mulla ei ainakaa ykskään radeoni oo pelaanu kunnolla vaikka on miten "guruiltu" niitten kanssa. 3 eri radeonia oon kokeillu ja jotenkuten on kaikilla pystyny pelaamaan, mut kaikkissa on tullu kuvavirheitä enemmän tai vähemmän... Nvidian vermeet on toiminnu ihan moitteetta. toi mun soltekin emo ei oikeen vissiin tykkää atista... tai siis vian piiri ei tykkää siitä. Mut on atilla kyllä parempi hinta/laatu suhde...
juu kiva pelata ku erivärisii viivoja menee ruudussa ja välil kuva katoo ja mul on ollu gf4mx:llä parempi fps ku radeon 9600:lla vaikka toi mx on käytännös lelu...