Ostin käytetyn tietokoneen (Fujitsu Siemensin pöytäkotelomalli), jossa oli aikanaan ollut Mikkisoftan Windows 2000 pro. Kovalevy oli ostettaessa formatoitu. Koneen kylkeen on liimattu Windows 2000 professional 1-2 CPU FujitsuSiemenscomputersaitoustarra. Tarrassa on produkt key tunnus. Tarra oikeuttaa käsittääkseni käyttämään Windows 2000 pro käyttistä, jos vain saisin jostain hankittua tuollaisen asennusrompun. Tavallinen Windows 2000 Pro asennusromppu ei toimi. Pitääkö olla juuri tuo FujitsuSiemens versio? Onko noita asennusromppuja montakin eri versiota esim. Win 2000 Pro:lle? Siis ovatko tietyt produkt key tunnukset aina sidottuja tiettyihin asennusromppuihin? Tuskin sentään jokaista produkt key tunnusta varten on omaa asennusromppua tehty, vai? Tietäisiköhän joku mistä tuollaisen rompun voisi saada? Lisenssihän minulla tuon ohjelman käyttämiseen tarran myötä jo on? Pitääkö ottaa yhteyttä FujitsuSiemensiin vai mihin?
Tuo romppu on pakettikoneelle räätälöity asennusromppu tai recovery cd. Soittele Fujitsulle asiasta, niin voit saada heiltä uuden rompun lisenssiä vastaan. Edit. et sitten hoksannut siltä koneen myyjältä tuota romppua tivata?
Tämä on sellanen kolmen tai neljän vuoden leasing-sopimuksella ollut tietokone, jonka on saanut ostaa itselleen leasing sopimuksen päätyttyä. Sukulaisuussuhteilla sain koneen itselleni. Firmassa, josta kone on ostettu, ei ole omaa ATK henkilöä (kun kaikki on nykyään ulkoistettu), jolta asennusromppua olisi voinut kysyä. Kyselin jo asennusromppua aiemmin (sukulaiselta jolta koneeni sain), mutta hän oli sitä mieltä, että rompun hankkiminen voi olla hankalaa. ATK tukipalveluja tarjoavaan yritykseen yhteydenotto kun on kovin byrokraattista, eikä tässä tapauksessa asia (siis asennusrompun hankkiminen) varsinaisesti ole edes ns. firman ongelma. Kone nimenomaan myytiin kovalevy tyhjennettynä ja ilman ohjelmia. Tämä aitoustarra tuli ilmeisesti vähän ylimääräisenä, kaupankylkiäisenä. Minulla vain on se käsitys, että tällaiseen aitoustarraan sisältyy aina käyttöoikeus ko. ohjelmaan (siis tässä tapauksessa Windows 2000 Pro ohjelmaan) maailman tappiin saakka huolimatta siitä, että varsinaisen tietokoneen leasing sopimus on päättynyt ja kone on putsattu ja tyhjennetty ja myyty eteenpäin. Siis tarran haltijalla on oikeus käyttää Windows 2000 pro ohjelmaa ja tällä hetkellä tämä käyttöoikeus on vailla käyttäjää. Ts. Microsoft on saanut jälleen rahaa myymällä lisenssin, jota kukaan ei edes käytä. Olenko oikeassa??? Siis pitäisiköhän minun uskaltaa ottaa yhteyttä sinne Fujitsu Siemensiin ja pyytää sitä asennusromppua sieltä???
Soita FujitsuSiemensille ja jos ei tärppää niin soita Microsoft Finlandin asiakaspalveluun. Selität ongelmasi asiallisesti niin saatat hyvinkin saada uuden rompun. Minullakin on käsitys, että toi tarra oikeuttaa käyttiksen käyttämiseen.
no en enpä usko että fujitsu rupee käyttistä lähettään.. käytetyn koneen ostajalle..eiköhän hekin jo käytä xp käyttistä "katos joo on meillä täälä vielä noita 2000 käyttiksiä no pistetään sulle postiin tuleen yks"
Kyllä mä oon kuullut tapauksia, joissa on saatu office levyjä ja virustorjuntalevyjä ohjelmien valmsitajalta tai koneen myyjän kautta.
Otin sinne Fujitsu Siemensiin yhteyttä. Lupasivat huoltopuolella lähettää uuden asennuslevykkeen, mutta se olisi maksanut 50€ (josta 10€ lähetyskuluja). Teknisen tuen puolella hinta levykkeelle oli jo 80€. Melkoista bisnestä siis. Sain kun sainkin lopulta sen asennuslevykkeen. Koneen aiempi omistaja löysi loppujen lopuksi sen arkistojensa kätköistä, joten ongelma ratkaistu. Kiitosta vastanneille...