Mitä HTML-editoria suosittelette?

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by DolbyR, May 20, 2005.

  1. DolbyR

    DolbyR Regular member

    Joined:
    Apr 28, 2004
    Messages:
    512
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Olen sivuja tehnyt ennenkin mutta windows puolella, Frontpagellä ja Alleycodella, nyt haluan kuitenkin tehdä uusimman sivustoni Linuxilla ja niin että on Mozilla,Konqueror,IE,Netscape yhteensopiva, Alleycodella tekemä sivustoni ei esim. näkynyt konquerorilla hyvin.

    Graafisista ohjelmista pidän enemmän koska HTML kooditus ei vielä suju täydellisesti, tosin pitäähän sekin tässä oppia että ei loppujenlopuksi ole väliä onko tekstipohjainen vai graafinen.

    Mikä ohjelma siis olisi kaikkein toimivin SUSEeen (RPM pakettina pitäisi löytää). Sivustoon tulee monenlaista tavaraa (maakohtainen matka opas/tietokanta)
     
  2. kuassa

    kuassa Guest

    Riippuu vähän mitä aiot tehdä ja mihin tähtäät.

    Jos tarpeet eivät ole kummoisia, niin nvu on varmaan ihan mukiinmenevä valinta. On kunnon Wysiwyg, eli graafinen editori. Ja kaikki mikä tulee Mozillojen mukana.

    Ns. 'vakavaan' käyttöön en sitä nvu:ta kumminkaan suosittelisi. Perusasetuksilla se tuntuu ainakin muokkaavan koodia aika paljon kysymättä mitään käyttäjältä.

    Itse teen jonkin verran töitä PHP:n ja HTML:än kanssa. Käyttelen Sciteä(kevyt/yksinkertainen) ja Eclipseä PHP tuella (raskas ja monimutkainen mutta kivoja ominaisuuksia). Ihan sama käytänkö Windowsia vai linuxia, molemmat pyörivät kummassakin ihan kivasti.

    Varmin valinta on kumminkin ehkä simppeli tekstieditori. Siinä ei hirveästi voi mennä vikaan eikä tarvitse ihmetellä 'ominaisuuksia'.
    Sellainen riittää useimpiin asioihin aivan mainiosti, kunhan osaa HTML:ää.
    Scite on siihen suuntaan, ainakin itse tykkään.

    Ongelma noissa selaimissa on muuten se että ne eivät lue kaikkea samalla tavalla, jotenka voi olla aika mahdotonta löytää editoria joka voisi olla yhteensopiva niiden kaikkien kanssa.
    Kehoitan testaamaan IE:llä ja mozillan varianteilla,ja lopuksi kaikilla muilla. IE:n ja Firefoxinkin välillä huomaa jo eroja.


    Ciao
     
    Last edited by a moderator: May 20, 2005
  3. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Mun mielestä Vim on ehdottomasti paras HTML -editori.

    Joskus kokeilin SuSEn mukana tullutta Mozilla composeria (tai joku sellanen sen nimi oli) ja se vaikutti ihan tukevalta härveliltä. Ei tietenkään läheskään yhtä tukevalta, kuin Vim, mutta GUIksi se oli ihan rokrok.
     
  4. Linon

    Linon Member

    Joined:
    Mar 9, 2005
    Messages:
    40
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Mozillan Nvu tuntuu olevan ihan kiva jos tykkää wysiwyg-ohjelmista. Itse en ole niitä käyttänyt muuta kuin nyt vähän tuota Nvu:ta testinyt. Siinäkin voi kyllä kirjoittaa koodin itse.
    Yksi hyvä softa, mikäli tykkää mieluumin kirjoittaa koodin itse, on Quanta Plus http://quanta.kdewebdev.org/
     
  5. DolbyR

    DolbyR Regular member

    Joined:
    Apr 28, 2004
    Messages:
    512
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Asensin nyt kokeeksi tuon NVUn mutta en saa sitä millään aukeamaan, kun SUSEn valikosta yrittää avata niin rupee tuo NVU "pallo" pomppi n. minuutin verran ja sitten häviää, mutta ohjelma ei aukea.

    Mitä pitäisi siis lisää tehdä että saan sen toimimaan?
     
  6. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Kirjoittele kommarilla

    $ nvu

    Mitä se tulostaa?
     
  7. anatemus

    anatemus Regular member

    Joined:
    Mar 11, 2002
    Messages:
    472
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Miten asensit? Kokeile käynnistää konsolista, niin saat todennäköisesti virheilmot missä meni vikaan.
     
  8. DolbyR

    DolbyR Regular member

    Joined:
    Apr 28, 2004
    Messages:
    512
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26

    bash: $: command not found
     
  9. anatemus

    anatemus Regular member

    Joined:
    Mar 11, 2002
    Messages:
    472
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Jätä "$" pois. Se tarkoittaa että komento annetaan tavallisena käyttäjänä, ei roottina (#).

    Joskus olen ihmetellyt samaa... Ei ehkä normaalille kuolevaiselle itsestäänselvä merkintä ;)
     
  10. DolbyR

    DolbyR Regular member

    Joined:
    Apr 28, 2004
    Messages:
    512
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Sama juttu kun valikosta avaamalla, nvu aukeaa tehtäväpalkkiin, timalaseineen ja nvu "pallo" pompottaa n. 15/20sek. ohjelma kuitenkaan ei aukea ja pallon pompotus loppuu ja nvu häviää myös tehtäväpalkista.

    PS. Työpöytä on KDE jos sillä nyt sattuu olemaan merkitystä.

    YASTilla asensin, 9.1 suseen tarkoitettu RPM paketti.
     
  11. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Eikö se tosiaan tulosta mitään? o.0
     
  12. DolbyR

    DolbyR Regular member

    Joined:
    Apr 28, 2004
    Messages:
    512
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    ei tulosta
     
  13. Linkku-

    Linkku- Regular member

    Joined:
    Jan 31, 2004
    Messages:
    259
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Bluefish editori on ehdottomasti paras ja hyvänä kakkosena tulee Quanta.
     

Share This Page