Mitä kaikkea tehdä uudelle koneelle?

Discussion in 'Virukset ja haittaohjelmat' started by Sh00ter, Dec 30, 2005.

1. Sh00ter

Sh00ter Member

Trophy Points:
    11
    Ostin uuden koneen ja nyt olisi mukava saada kokeneiltä käyttäjiltä hyödyllisiä neuvoja mitä kannattaa koneelle tehdä/olla tekemättä näin alkuun. Mahdollisimman hyvin haluan suojata koneeni, joten jos kertoisitte mitä tietoturvaohjelmia kannattaa käyttää rinnakkain. Olen nyt ladannut seuraavat ohjelmat:

Antivir (kertokaa vaan jos on jokin ilmainen vastaava parempi)
    Ad-Aware
    Spywareblaster
    RegCleaner (näytti hankalalta kun nopeasti vilkaisin)

Käyttis on XP home edition SP2

Ja kaikki hyvät neuvot ovat tervetulleita =)

2. -kemisti-

-kemisti- Active member

Trophy Points:
    96
  3. Sh00ter

Sh00ter Member

Trophy Points:
    11
    Kyllä tuo Antivir on juurikin jokin ilmaisversio. Jospa se toimisi niin ei tarvisi rahoja tuhlata f-secureen tai nortoniin, olen kuullut jotain juttua ettei nuokaan niin hyviä välttämättä ole.

Niin unohtui kysyä tuossa ensimmäisessä viestissä, että miten hyviä ovat ne palomuurit jotka on sisään rakennettu tuohon päätelaitteeseen? Ja jos sellaisen hommaan niin onko siinä sitten paljonkin säätämistä?

Onko tuohon XP:hen joitain säätöjä jotka kannattaa tehdä?

4. -kemisti-

-kemisti- Active member

Trophy Points:
    96
  5. petays

petays Member

Trophy Points:
    16
  6. -kemisti-

-kemisti- Active member

Trophy Points:
    96
  7. petays

petays Member

Trophy Points:
    16
    Toi linkki antaa: Error 404 - File not found
    Olisko niin että linkki toimii vain jos http referer on samalta saitilta eli pääsivun kautta se taulukko löytyy.

Hyvä linkki ja vertailu, pitäisiköhän taas kokeilla jotain muuta.
    F-Securen ja Symantecin tuotteita en kyllä osta koska ne ovat niin raskaita ja saastuttavat koneen omilla prosesseillaan lähes yhtä hyvin kuin varsinaiset tuholaiset.

Last edited: Dec 30, 2005
  8. -kemisti-

-kemisti- Active member

Trophy Points:
    96
    Joo, ei näköjään toimi kun av-comparatives.orgin sivujen kautta tuo linkki. Nod32 on hyvä ja erittäin kevyt maksullisista.

9. Sh00ter

Sh00ter Member

Trophy Points:
    11
    Kiitoksia vastanneille. Taitaapa mennä viruksentorjuntaohjelma heti vaihtoon. Jos tulee vielä muita vinkkejä mieleen niin tänne vain. Todella hyvä ja kattava sivusto.

10. aaxxeell

aaxxeell Regular member

Trophy Points:
    46
  11. petays

petays Member

Trophy Points:
    16
    Noi eScan ohjeet olivat vähän epäselvät eikä softan tarkoitus tullut selväksi pikaluvulla.
    Voisitko aaxxeell kertoa lyhyesti miten eScan poikkeaa esim. yhdistelmästä Antivir + Ad-Aware? Eikös se tee just samoja hommia, ehkä paremmin vai?

12. -kemisti-

-kemisti- Active member

Trophy Points:
    96
    Minäkin voin kertoa :) Tuossa eScanissa ei ole taustasuojausta. Se on vaan parempi kuin nuo, koska käyttää Kasperskyn tunnisteita (kuten Kasperky Anti-Virus ja F-secure). Ja löytää siis huomattavan paljon paremmin.

13. petays

petays Member

Trophy Points:
    16
    Okei, tällä voi siis todeta jos vahinko on päässyt tapahtumaan ja sitä ei ole vielä itse muuten huomanut tai epäilee vahinkoa.
    [bold]Tai koneelle on tullut ladattua saastuneita tiedostoja mutta niitä ei avata ennen kuin ne tarkistaa tällä - hyvä.[/bold]

Mulle kävi vuosi sitten niin että rautapalomuuri meni silleen rikki että se toimi vaan kytkimenä ja mun pc nappasi Elisan julkisen ip-osoitteen. Eikä ollut softapalomuuria. Huomasin asian vasta kun Elisa sulki mun yhteyden kun joku spammin lähetysohjelma lähetteli postia mun koneelta koko ajan.

14. Osku87

Osku87 Regular member

Trophy Points:
    46
    Lisäksi, jos satut vielä käyttämään IE:tä on hyvä ladata Spybot Search&Destroy ja tehdä siitä Immunize toiminto, joka tukkii IE:n reiät todella hyvin. Pitää vaan muistaa aina vaikka kuukauden välein päivittää se Spybot ja ajaa Immunize uudestaan, koska niitä Ie:n reikiähän löytyy koko ajan lisää...

15. wipe2000

wipe2000 Senior member

Trophy Points:
    118
    Ja tietysti on syytä muistaa ihan perusasiat:
    Itse XP:stä kannattaa sammuttaa turhat palvelut (kuten server, ellei kotona ole lähiverkossa useampia koneita).

Heti alussa luodaan käyttäjätunnus, jolla ei ole ylläpitäjän oikeuksia, ja jota sitten käytetään normaalisti aina.
    Admin-tunnuksella hoidetaan vain ylläpidot ja muut pakolliset.

Nettiselaimeksi Opera tai Mozilla Firefox IE:n tilalle.

Edit:
    Ja uuden koneen mukana kannattaisi aina ostaa ylimääräinen kiintolevy, vaikka ulkoinen, jonne voi ottaa varmuuskopiot kaikesta tärkeästä. Tuntuu useimmilta unohtuvan, että kovo voi hajota koska tahansa ihan silmänräpäyksessä.

Last edited: Dec 31, 2005
  16. ChampiO

ChampiO Regular member

Trophy Points:
    26
    Mulla ei ainakaan ZoneAlarm asennu ku omistan F-Securen?? :( Sanoo vaan että koneellasi on F-Secure ja poista se ensin ennenkuin voit asentaa ZoneAlarmin.. Mitäs tämä on??!

17. -kemisti-

-kemisti- Active member

Trophy Points:
    96
    @ChampiO: F-securella ja ZoneAlarmilla on yhteensopivuusongelmia. Kokeile jotain muuta palomuuria.

18. petays

petays Member

Trophy Points:
    16
    Näin se vaan taitaa vieläkin olla.
    Olin asiasta yhteydessä heidän tukeen aikoinaan ja neuvo oli: yhteensopivuus ongelma on tiedossa ja ainoa ratkaisu tällä hetkellä on ostaa heidän palomuuri. Ja tästä on jo aikaa vuosi tai pari. No eipä heillä taida olla mikään kiire korjata tätä.
    F-Secure taitaa olla pahin tehon syöppö ja saastuttaa koneen vaikka kuinka monella prosessilla, enpä suosittele tämän käyttöä.

Vastasin siis tässä kysymykseen että toimiiko F-Securen anti-virus ja ZoneAlarm palomuuri: ei.
    Ota koko F-Securen Internet Security paketti tai vaihda johonkin toiseen tuotteeseen. Nää integroidut ovat kyllä helppokäyttöisia mutta et voi koskaan saada parasta molemmista maailmoista ja tulee kaikkea tarpeetonta kaupanpäälle. Ja jos on aikaa perehtyä, näistä ilmaisista ratkaisusta saa koottua tehokkaamman ja vähintään yhtä/riittävän hyvän kuin kaupallisista.

19. Edille

Edille Regular member

Trophy Points:
    26
    moi kun mulla on f secure ja elisa tietoturva palvelu niin eihän f-securessa oo palomuuria wai onko??? mikä palomuuri ohjelma kannattaa hankkia kun ei tuo zone alarm minunkaan koneessa toimi

20. Osku87

Osku87 Regular member

Trophy Points:
    46
    F-Securesta on sekä palomuurittomia että palomuurillisia versioita.

Elisan tietoturvapalvelu sisältää F-Securen, jossa on palomuuri. Et siis tarvitse erillistä palomuuria lisäksi.

Asian voit myös itse tarkistaa napauttamalla F-Securen kuvaketta (F-kirjain) oikeassa alakulmassa. Avautuu ikkuna, jossa pitäisi vasemmalla lukea [bold]Palomuuri[/bold], Automaattiset päivitykset yms.

Share This Page