Kuinka teidän varmuuskopionti on hoidettu, vai onko lainkaan hoidettu? Itse olen vielä tutkimusvaiheessa joten kaikkien kokemukset olisi hyvin tervetulleita.
En ehkä ole tyypillinen, mutta C: asemasta otan kopion kerran viikossa. On oikein ohjelma sitä varten hommattuna, sekä ulkoinen levy. Lisäksi kaikki Downloadit tulee poltettua rompulle varuilta.
Aina kun saan uuden ohjelman niin teen siitä itselleni kopion ja samoin poltan heti levylle kirjoitukset, kuvat ja mitä nyt tuleekin tehtyä, monesti on mennyt työt hukkaan ja siitä sitä oppii.
Noin kuukauden välein tulee otettua varmuuskopiot. Otan vain muuttuneen tiedon, eli ensin otettu laajalti kaikesta tärkeästä, ja nyt vain päivitän muuttuneella tiedolla. Suht nopeaa ja vaivatonta, että sen viitsii myös tehdä. Käytän Neron Backitupia.
En tee säännöllisiä kopioita. Mutta jos teen esimerkiksi koulun harjoitustöitä, on työ yleensä kovalevyllä ja muistitikulla. Lisäksi laitan usein tiedostot koulun palvelimelle, jossa opiskelijoilla on n. 200mb tilaa. Joitakin tiedostoja poltan myös levylle.
Itse varmuuskopioin kaikki valokuvat Cd/Dvd:eelle, Ulkoiselle kovalevylle ja vielä tänne -> http://iciclelanding.com/aperture Jos vaikka talo palaisi poroiksi
Itse poltan kaikki tärkeät asiat talteen noin kerran kuussa. Ajattelin nyt alkaa käyttämään joidenkin tiedostojen kohdalla tuota Windowsin omaa Backup-toimintoa. Start --> All Programs --> Accessories --> System Tools --> Backup.
Kertokaas miten ja millä ohjelmalla vois tehdä kovalevystä täydellisen kopion? Esim. vaikka ulkoiselle kovalevylle. Tarkoitus ois että sais nopeasti käyttiksen ja muut tiedot takaisin jos kovis tilttaa tai pitää muuten vain formatoida.
Päädyin käyttämään .bat -tiedostoa varmuuskopionnin hoidossa. Bat on windowsin Ajoitetuilla tehtävillä pistetty käynnistymään joka yö neljän aikaan. Itselläni tarvitsee usein varmuuskopioida vain Projektit-kansio. http://en.wikipedia.org/wiki/XCOPY Varmuuskopiointi.bat --------------------- @echo off xcopy D:\Projektit Z:\Backup\Projektit /E /D /I /H /R /K Echo. Echo Varmuuskopionti suoritettu! Echo. PAUSE
Silloin tällöin kun muistan varmuuskopioida, pistän kaiken tärkeän TrueCrypt-containeriin ja poltan DVD:lle.
Nerolla oon tehnyt backupit. Musat, kuvat ja tärkeimmät ohjelmat talteen ja tietysti omat tuotokset. Työhommat on työkoneella en tiedä miten siellä tehdään kopsut. Ulkoinen kovalevy on myös backuppikäytössä ja haudattu perunamaahan folioon käärittynä.. :O
tärkeitä (duuni ym.) tiedostoja tulee joskus polteltua isommissa nipuissa cd/dvd:lle, mutta (liian) harvoin. Se, että mulla on monia kovalevyjä 2minimoi" riskiä - jos vaikka ei menettäisi kuin yhden levyn tiedot Kotikäyttäjälle (jolla on hiukan varaa ja tosi tarve) suosittelen RAID:a - ei muuta kuin 2 identtistä (tarviiko enää ollla identtiset? en ole varma) kovaa kiinni niin, että toinen peilaa toista koko ajan. JOSKUS teen tuon...mutta siihen asti vain kiroilen rankasti jos kova levii :S
kysymys tästä kopioinnista jos siis on esim. 120 gigaa tavaraa mitä pitäis varmuuskopioida niin tarvinko sitten sen kokoisen median mille tehdä se varmuuskopio? ja muistakaa ettei ole tyhmiä kysymyksiä vain tyhmiä kysyjiä! on tuossa ghost jota ajattelin testata
Bateilla ja shutdown scripteillä tärkeät kamat serverille. Ghostiin viilatulla scriptillä backuppi käyttisosiosta myös servulle.