Minulla on ongelma, eli erään lataamani tv-sarjan videoista ei aukea n.30%, ja mikään videontoisto ohjelma ei niitä avaa, eikä tiedostoihin voi tehdä myöskään mitään muutoksia. Olen nyt todennut että kaikki videot jotka ei aukea ovat tiedostonimiltään hyvin pitkiä, ja muistan että minulla aiemminkin oli samantapainen ongelma joihinkin toisiin videoihin liittyen. Silloin sain asian korjattua tiedostonimiä lyhentämällä, mutta tällä kertaa en keksi miten. Ja tosiaan tavanomainen oikea-nappi+rename ei siis tällä kertaa toimi. Miten pystyn muuttamaan näiden tiedostojen nimet lyhyemmiksi?
Onko kyseessä niin pitkä polku ja tiedostonimi, että ne yhdessä ylittävät 256 merkkiä? Tällöin ei tiedoston avaaminen eikä uudelleen nimeäminenkään onnistu, mutta ongelman voi ratkaista kiertotietä: Valitse ongelmatiedoston polusta joku ylempi kansio, jonka nimi on varsin pitkä. Muuta tämän kansion nimi tilapäisesti yksikirjaimiseksi. Mene sitten kansioon, jossa ongelmatiedosto on. Parhaassa tapauksessa polku lyheni niin paljon, että voit nyt uudelleennimetä ongelmatiedoston ja antaa lyhemmän nimet. Lopuksi muutat ylemmän kansion nimen taas alkuperäiseksi. Esimerkiksi jos 270 merkkiä pitkä polku on tämännäköinen C:\Kansio\Toinenkansionimi\Kolmas\...\erittäin_pitkä_tiedostonimi_jota_ei_voi_lyhentää Muuta eli Rename "Toinenkansionimi" tilapäisesti pelkäksi "T":ksi. Jos koko polku muutoksen jälkeen mahtuu 256 merkkiin, tiedostonimi "erittäin_pitkä_tiedostonimi_jota_ei_voi_lyhentää" voidaankin nyt muuttaa lyhemmäksi normaalisti Rename-komennolla. Edit. Tarkennan vielä: Kun tiedostopolku on 256 merkkiä tai alle, nimen voi muuttaa normaalilla tavalla klikkaamalla tiedostonimeä oikealla ja valitsemalla Nimeä uudelleen.
Lisään vielä; jos tiedostonimessä on välilyöntejä, niin komentorivillä se pitää laittaa heittomerkkien sisään. esim: Code: rename "video tiedosto.avi" tiedosto2.avi [/quote]
Ihan hyvä oppia komentorivi asioita. Eiköhän kuitenkin tiedoston siirtäminen onnistu vaikka lähtöpisteessä polku + tiedostonimi ylittävät 256 merkkiä. Raahaa vaikka aseman juureen ja nimeää siinä uusiksi. Ja siirtää takaisin. Kansiorakenne, jonne taltioi omat, kannattaa kyllä miettiä kunnolla, jos 256 merkkiä menee yli. Noi ei_niin_lailliset_jakelut_ja_kuka_kivan_tarjosi imuroinnit omat ongelmansa tekee.
Itselläni ei ole tuosta tilanteesta kokemuksia, mutta muualta olen lukenut, että Windows pitää 256 merkkiä ylittävää tiedostopolkua laittomana, eikä suostu mitenkään käsittelemään tiedostonimeä, joka on polun päässä. Kyseessä on siis Windowsin bugi, koska se kuitenkin jossakin tilanteessa sallii muodostaa tällaisen tiedostopolun.
Windowsissa ei ole bugeja, on vaan outoja omnaisuuksia Jotain uudelleennimeämisohjelmaa voisi ainakin kokeilla, esim. LupasRename. Mutta jos edellä kerrottu komentorivikeino toimii, niin sehän on ihan näppärä.
Komentorivin rename (luetun aiemman viestin perusteella) ainakin toimii. Hämärä muistikuva että yhdessä koneesa olisin kerran törmännyt ylipitkään polku/nimi häikkään. En muista miten ratkesi. Mustekala jos jaksaisi, tai joku muu, vaikka minä itse, testata antaako siirtää toommosen tiedoston toiseen paikkaan, aseman juureen, jotta 'tavanomainen oikea-nappi+rename' ei tyssää 256-rajaan. Vai onko tiedosto GUI käytössä noin laiton. Onnistuuko tuhoaminen? Vai onko noin paha "outo ominaisuus". Toisena testinä voi kokeilla mitä live-linux cd sanoo uudelleen nimeämisestä tavnomaiseen tapaan. Veikkaan ettei ole rajoitusta 256 merkkiin tms. Winukan estot ja piiloitukset ei astä linuxissa toimimista, niin veikkaan ettei oudot ominaisuudetkaan tuota hankaluuksia.