Tarve olis saada takaisin "vain 98 asennettu", ilman 98in uudelleen asennusta. Kovo osioitu C: - F: ja asennettu win98. Myöhemmin asensin käyttämättömään puolikkaaseen G: XP:n. Bootatessa Bootloader kysyy XP vai 98 (ihan normaalisti). Nyt haluaisin poistaa XP:n ja kokeilla jotain Linuxia 98:n rinnalla. Formatoiden G: XP "lähtee" tai FDiskillä poistan loogisen aseman G (jotkut Linux neuvot on, että osio on tyhjä, jonka Linux löytää ja kysyy tarvittavat, ei mene aikaa ntfs muunos "linuxiin") Ainoa ongelmani on, mitkä tiedostot tuhoan C: juuresta, ettei toi XP:n bootloader sekoile valinnallaan? Ja että Win98 käynnistyy normaalisti, ennenkuin Linuxin asenetelen. C: juuressa oleva listaus (Dosin dir/a > tiedostoon.txt. Dir/a pitäis näyttää hidden ja system). (NTLDR on tiedosto eikä vahingossa kopiotu kansion nimi) BOOTLOG.TXT COMMAND.COM AUTOEXEC.APP FRUNLOG.TXT MSDOS.--- SETUPLOG.TXT NETLOG.TXT VIDEOROM.BIN CONFIG.APP SUHDLOG.DAT MSDOS.SYS DETLOG.TXT BOOTLOG.PRV SYSTEM.1ST IO.SYS OLEAUT32.DLL sntrm_k.txt SCANDISK.LOG AUTOEXEC.BAT NTLDR NTDETECT.COM BOOTSECT.DOS BOOT.INI PAGEFILE.SYS CONFIG.SYS EdenDebugVideo.txt Osan tiedän, mitkä ei liity Win98iin. Vaan onko win98 tarpeelliset palikat nimetty miten? Vai onko bootloader jemmannut ne jonkun XP:n juuritiedoston sisään. Onnisttuko XP:n poisto vain tuhomalla tarpeettomia?
No minä olen ainakin onnistunut poistamaan jonkun Windowsin niin että ei ole ongelmia tullut. Eka avaan boot.ini -tiedoston ja poistan rivin joka viittaa poistettavaan käyttikseen ja tallennan sen, jos se ei kysy mitään niin voi poistaa turhan käyttiksen tiedostot ihan sillä "Del" -näppäimellä. Edit: kannattanee ottaa muutettavasta tiedostosta varmuuskopio ja laittaa jonnekkin mistä sen voi palauttaa jos ongelmia tulee.
Mistä mä tiedän, mitkä tiedostot on Win98:lle tarpeellisia? Tod.näk. XP on nimennyt osan uusiksi (kuten win98 nimeää toisin Dos/Win3 tiedostot, jos se/ne on asennettuna ensin. Autoexec.old, autoexec.win ja silleen) Mitkä tiedostot on bootissa [F8] ja valinta 'vain momentokehoite', eli "dos-tila"? Arpapeliä, jos poistan kaikki ja palautan sitä mukaa, mitä herjaa ruutuun tulee. Kun en tiedä yrittääkö käynnistää XP:n vai 98in.
Eiköhän pääse tulokseen jos poistaa Boot.ini tiedostosta sen XP:n. Kohdasta [Operaning Systems]. Silloin pitäisi avata vain 98:n.