Olisiko jotain sellaista ilmaista apuohjelmaa millä pystyisi varmuuskopioimaan "peilaamalla" kahta levyasemaa? Eli siis minulla on sisäisessä kovalevyssä olevassa D-asemassa kaikki omat dokumenttini, ja olen luonut ulkoiseen USB-kovalevyyn K-aseman, joka on samankokoinen kuin D-asemakin. Haluaisin siis että aina kun teen muutoksia D-asemassa, muutokset päivittyisivät/peilautuisivat myös K-asemaan. Tämä siksi että jos sisäisessä kovalevyssä oleva D-asema tuhoutuisi, minulla olisi kuitenkin ajanmukaiset tiedot tallessa myös ulkoisella USB-kovalevylläni. Olisi hyvä jos ohjelman voisi ajastaa vaikka niin, että HETI kun tulee muutos, niin se tekee sen kaksi kertaa (eli siis D- ja K-asemiin) tai jos ei tämä onnistu, niin sitten niin että se tekisi sen jonain tiettynä aikana illasta, jos vain olen kirjautuneena koneelleni. Ei kai ne backup-ohjelmat vaan kopioi sitä koko asemaa siinä peilaustilanteessa, vaan ainoastaan muuttuneet tiedostot? Eli siis jos 10kt word-dokumenttia päivitetään, ettei se koko 9 gigatavun asema ala kopioitumaan sinne toiselle levylle - muutenhan menisi aikaa iät ja ajat, ja söisi se tehojakin...
Softa RAID:i voisi olla yksi ratkaisu. Järkevät backupsoftat osaavat päivittää vain muuttuneet tiedostot.
Ilmaisella varmuuskopionti ohjelmalla, SyncBack:lla voi ainakin asettaa synkronisoinnin kahden kansion välillä mm. niin että se tapahtuu taustalla tietyin aikavälein tai ajoitetusti tiettynä ajankohtana. Kannattaa tutustua. Yllättävän monipuolinen ohjelma.