Miten Vista - XP käynnistysvalikko tehdään

Discussion in 'Windows -ongelmat' started by IlmoPJ, May 3, 2007.

1. IlmoPJ

IlmoPJ Moderator Staff Member

Trophy Points:
    193
    Mulla on kovalevyllä Vista Home Premium ja XP Pro saman levyn eri osioissa (C ja D).

Ensin latasin Vista päivityksen C-levylle, sen jälkeen XP:n ja partitioin levyn kahteen osaan. Tämän jälkeen käynnistyi ainoastaan XP.

Tein Vistalle korjausasennuksen. Tämän jälkeen käynnistyi ainoastaan Vista.

Tavoitteenani olisi multiboot valikko, josta voisin valita kumpaa haluan käyttää. Löytyykö keneltäkään tietoa, miten sen tehdään.

Vista on kyllä hieno ja näyttävä, mutta joidenkin ohjelmien toimintavarmuudessa vielä kaukana XP:stä, joten vielä ei ole tullut aika luopua XP:stä.

Last edited: May 3, 2007
  2. teijoster

teijoster Regular member

Trophy Points:
    26
  3. IlmoPJ

Trophy Points:
    193
    Minulla on Vista Home Premium päivitys. Asennuksen jälkeen XP:n kansio oli nimetty Windows.old nimiseksi, eikä toiminut enää. Voi olla että en riittävän huolellisesti lukenut Vistan asennusvalikkoa. Onko mahdollista, että Vistan päivityksen jälkeen myös XP saadaan toimimaan.

Tuosta vistabootpro en oikein saanut selvää kun kokeilin sitä. Voi olla että en ymmärtänyt sen kaikkia toimintoja oikein. Vista on mulle vielä niin tuntematon, etten uskalla kokeilla kaikkea, josta en tiedä.

4. IlmoPJ

Trophy Points:
    193
    Onnistuihan se. Asensin ensin molemmille osioille XP Pron ja sitten päivitin D-osion Vistalla. Teki automaattisesti Boot-valikon, josta nyt voin valita XP Pron tai Vistan käynnistymään. Molemmat toimivat oikein.

5. teijoster

teijoster Regular member

Trophy Points:
    26
    Onnittelut. Itse asensin c:lle ensin xp:n ja d:lle sitten vistan homma toimi alusta asti. Jäi epäselväksi asensitko eri osioille alusta asti.

6. IlmoPJ

Trophy Points:
    193
    Ongelma tuntuu olevan siinä, että kun alunperin päivitin XP:n Vistaksi, XP tuhoutuu asennuksessa. Jälkeen latasin XP:n toiselle osiolle. XP ei ilmeisesti osaa tehdä Boot-valikkoa Vistan kanssa.

Mutta kun molemmissa osioissa oli XP, niin Vistan asennus tuhosi ainoastaan sen osion XP:n johon päivitin. Toinen osio jäi toimivaksi, jolloin Vista tunnisti siellä toimivan käyttöjärjestelmän ja teki Boot valikon.

7. teijoster

teijoster Regular member

Trophy Points:
    26
    Juuri näin on asia. Pahoittelen etten hoksannut asiaa aluksi, mutta ne on asennettava eri osioille ja xp ensin. Silloin multiboot tulee vistan mukana.

8. anis82

anis82 Regular member

Trophy Points:
    26
    Pitääkö nuo wintoosat olla saman levyn eri osioissa?

Kun itselläni on xp fyysisesti erillisellä levyllä kuin Vista.

Ja vistan laitoin xp:n jälkeen ja ei koskaan ole toiminut tuo boot-valikko. Aina joutuu emon omaa bootti-valikkoa käyttää ja valitsee boottaavan levyn siitä jotta pääsee XP:hen...mitään neuvoja?
    Kaikenmoisia softia olen käyttänyt boot-tiedoston muokkaamiseen ja XP:n san näkymään valikkoon, mutta ei suostu käynnistymään.

Share This Page