Minulla on DELL E4300 läppäri joka on ollut jollain lailla murheenkryyni aina. Nyt kone meni lopulta sekaisin eikä enää käynnisty. Koneessa on ollut WIN XP käyttiksenä, eikä minulla ole minkäänlaista asennus- tai recovery -levyä. Toki minulla on koneessa tarra ja siinä product key. Voiko XP:n asentaa miltä tahansa levyltä ja saako sen sitten aktivoitua tuolla koodilla käyttöön? Vai onko aika huokaista syvään ja viedä kone kierrätykseen?
Voit asentaa XP:n miltä tahansa levyltä, kunhan se on juuri se sama versio, johon sinulla on lisenssi (=product key).
Saat mistä tahansa lainata cd:n, jopa kopioida sen itsellesi. Ei mitään laitonta. Myös netistä imurointi käy. Sen laittomuudessa on vain se, ettei kenelläkään ole lupaa jaella niitö imageja. siksi vähän harmaalla alueella onko imurointikin laitonta. Product Key on se sun lisenssi, lupa "tappaa" Mutta se Key kelpaa vain saman "perheen" cd:lle siinä asennuksessa. Täytyy tasan täsmätä xp:ssä: 1) Versio = Home/Pro/Media center 2) Lisenssi = OEM, Retail, Corporation 3) Mahdollisesti kieli versio = suomi, enkku, jne. Ikävintä asiassa on että merkkikoneiden esiasennetut winukat on omaa lajiaan. Niissä kun pitää itse tehdä palautuslevyt. Jotka yleensä on vain bootti-levyjä, jotka asentaa kovon piiloitetusta recovery osiosta käyttuksen uusiksi. Pahimmillaan osioiden kovon takaisin yhdeksi osioksi, jos olet luonuut itse aseman D:, johon datasi jäisi talteen 'format c:' alkavassa asennuksessa. Ja sitten kun merkkejä on vaikka kuin muitakin ku Dell, niin jokainen naistä xp:istä on sitten omaa lajiaan (ajurit konekohtaisesti mukana), eteenkin sen Key sarjan suhteen. cd ja Key ovat kuin abloy avain-lukko. Sun asunnon avain on sun key, ja sun rapun alaovi yms. on cd. Jokainen sun talon asunnon avain avaa sen alaoven, ei naapurin ovea (hänen lisenssinsä). Eikä sun avaimella avata naapuritalon alaovea, koska se on eri 1)/2)/3) vaatimusten mukaisesti. En muista minkä merkkikoneen Key kelpasi ihan normi XP-OEM cd:lle, täällä kerrottua. Asennuksen jälkeen vain jotain ko. merkki-koneen ajureita joutui paikkailemaan merkkikoneen valmistajan sivuilta. Joka on ihan normaalia hommaa kaikelle raudalle, joka on uudempaa kuin xp:n alkuperäinen kulkaisu vuosi.