modeemin BIOS sekaisin

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by diablo79, Feb 11, 2007.

  1. diablo79

    diablo79 Member

    Joined:
    Feb 11, 2007
    Messages:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Olis tällänen ongelma. Mulla hajosi modeemi ja luulen että siitä meni BIOS sekasi. Sys valo ei enää pala ollenkaan ja ei pääse nettiin. Kyseessä on Telewelin TW-EA500 modeemi.

    Ajattelin tehdä modeemiiin BIOS palautuksen mutta en oikeen ymmärrä että mihin siihen laitetaan jummpperi? Ohjeiden mukaan pitää aukasta modeemi ja laittaa jumpperi Biossin palautuksen ajaksi mutta ei ole tarkemipia ohjeita. Aukasin modeemin ja vilkasin sinne sisään. Siellä oli mielestäni yks kohta johon vois laittaa jumpperin mutta mistä siihen sellasen laitan?

    Lisäksi on ongelmana kun en löydä modeemin Mac-osoitetta. Osoitetta tarvitaan kun palautetaan BIOS. Ohjeiden mukaan osoite pitäs olla modeein pohjassa mutta ei siellä sitä ole. Myöskään en pääse pääse käsiksi modeemin osetuksiin että sieltä katsosin tuon mac-osiotteen.
    Mitähän tässä voisi tehdä vai pitääköhän tässä suosiolla ostaa uusi modeemi..
     
  2. Lihi

    Lihi Regular member

    Joined:
    Jan 17, 2007
    Messages:
    232
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Minkähän laisessa tilanteessa modeemi hajosi? Olitko juuri päivittämässä tuota BIOSia?

    Oletko koittanut resetoida modeemin tehdas asetuksille? Pitäisi onnistua modeemin kyljestä löytyvällä reset napilla.

    Pääsetkö katsomaan mitään asetuksia modeemista?
    Hakeeko tietokone IP osoitteen automaattisesti? Jos hakee, niin määrittele siihen itse:
    -> IP = 192.168.0.50
    -> aliverkonpeite = 255.255.255.0
    -> oletusyhdyskäytävä = 192.168.0.254
    Voi olla että modeemissa ei ole DHCP päällä ja siksi et pääse asetuksiin.

    Täältä löytyy ohjeet BIOS päivitykseen:
    http://www.telewell.fi/tw_ea500/tw_ea500_paivitys.htm

    Olisikohan näistä mitään apua.

    EDIT: linkis vikaa
     
    Last edited: Feb 12, 2007
  3. diablo79

    diablo79 Member

    Joined:
    Feb 11, 2007
    Messages:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Laite hajosi ihan tavanomaisesa käytössä. Biossia en ole yrittänyt päivittää. Yhtääkkiä sys valo vaan lakkasi vilkkumasta ja myöskään adsl merkkivalo ei pala. Aikasemin on ollut kyllä sellasta oireilua että sys valo jäi päälle ja netti jumittia. siinä autto että käynisti uudelleen koneen ja modeemin.
    Muuten pitäs olla kyllä yhteys kunnossa.

    En pääsekatsomaan mitään asetuksia modeemista. Itse määrittelin nuo ip-asetukset mutta siitä ei olut mitään hyötyä.

    Taitaa olla että helpoin ratkaisu on ostaa kokonaan uusi modeemi ja voihan tuossa olla kyllä isompikin vika mutta luulen että Biossin päivitys voisi auttaa

    Olen katsonut nuita ohjeita valmistajan sivuilta.
     
  4. Lihi

    Lihi Regular member

    Joined:
    Jan 17, 2007
    Messages:
    232
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Nyt kun lueskelin tarkemmin Telewellin sivuja, niin alan olla kanssasi samaa mieltä että BIOS on sekaisin.

    Tässä BIOS palautus ohje TeleWellin sivuilta:
    http://www.telewell.fi/ohjeita/biospalautusohje2.htm
    (olet varmaan lukenut koska tiesit laitteen sisällä olevasta jumpperista ja tarvittavasta MAC osoitteesta, mutta kaikille muille tiedoksi joilla samanlainen ongelma)

    Lainaus ohjeista:
    Eli vain yksi mahdollinen jumpperoitava kohta.
    Ne kaksi pinniä voi yhdistää millä tahansa metallisella osalla, jos ei jumpperia ole saatavilla.
    Tosin tuossa päivityksessä ei ilmeisesti tarvita kovalevyä koneessa, koska päivitys tapahtuu CD:ltä buutattaessa, voisi kovalevyn ottaa irti BIOS korjauksen ajaksi ja lainata siitä jumpperia.

    Tuo MAC osoitteen saaminen onkin sitten hieman hankalampi juttu.
    Onko tosiaan niin että sitä ei lue siinä modeemissa missään?
    Sehän on muotoa:
    Jos jostain sattuisi löytymään joku vanha verkkokortti joka ei ole käytössä, niin siitä voisi ottaa MAC osoitteen tähän modeemiin.(voi kyllä olla että väärä MAC osoite aiheuttaa jonkun ristiriidan laitteen jossain softassa, jos se ei ole sama kuin siihen on alunperin määritelty?? pelkkä arvaus).
     
  5. diablo79

    diablo79 Member

    Joined:
    Feb 11, 2007
    Messages:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Joo minä kokeilin ihan huvikseen tehdä tuo Bios palautuksen vaikka ei mulla ollut sitä mac-osoitetta. Modeemin pohjasta ei löydy osoitetta vaikka niin väittävät Telewelin sivuilla. Irroitin vanhasta cd-asemasta jumpperin tohon modeemiin, Mutta ei mulla tullut pävitysohjelmassa mitää kohtaa edes johon olisi pitänyt laittaa mac-osoite ja ei yrittänytkään palauttaa biossia. Jotenki vaikuttaa että ei saanut ollenkaan yhteyttä modeemiiin. Tuntuu että ei mulla riitä taidot tähän palautukseen vaikka vaikuttaa kyllä helpolta jutulta. En jaksa lähetellä huoltoonkaan.

    Meen tänää ostamaan uuden modeemin ja eihän nuo ole edes kovin kalliitakaan.
     
  6. teme565

    teme565 Active member

    Joined:
    May 10, 2002
    Messages:
    3,306
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Hmm. Ettei vaan tuossa laitteen pohjassa kun on tuo yksi pieni tarra, merkkaa sitä alkuperäistä MAC-osoitetta. Itsellä on tässä yksi EA200-purkki, jonka pohjassa olevassa tarrassa on luku 0004ED0097** 12-merkkinen luku, eli juuri MAC-osoitteen pituinen. Katsopa oman purkkisi pohjasta, onko siellä mitään tarraa. Eli on ihan yhtenä pötkönä, ei viivoja välissä.
     
  7. diablo79

    diablo79 Member

    Joined:
    Feb 11, 2007
    Messages:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Se voi olla tuossa pienessä tarrassa. Itsekkin vähä mietiskelin sitä. Täytyy tässä vielä yhen kerran kokeilla tuota palautusta
     
  8. Lihi

    Lihi Regular member

    Joined:
    Jan 17, 2007
    Messages:
    232
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Jos sielä tosiaan on joku tarra jossa on numeroita 0-9 ja kirjaimia a-f, yhteensä 12 kpl niin todennäköisesti se on sen modeemin MAC-osoite.

    Kannattaa vielä yrittää korjausta. Eihän tossa enää mitään hävittävääkään ole. Ja rahaa se on se 50€.

    Luet vain ne korjaus ohjeet riviriviltä niin kyllä uskoisin sen onnistuvan. Sen verran helpoilta ne vaikuttivat.

    Onnea peliin
     
  9. diablo79

    diablo79 Member

    Joined:
    Feb 11, 2007
    Messages:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    yritin vielä tota Biosin palautusta mutta ei ruvennu onnistumaan. En nyt muista mistä se palautusohjema herjasi mutta erroria pukkasi ja että palautus epäonnistui. Kolme kertaa yritin mutta ei niin ei.

    täytyy joskus ajankuluksi vielä koittaa uudelleen
     
  10. diablo79

    diablo79 Member

    Joined:
    Feb 11, 2007
    Messages:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    No niin. Sainpas toimimaan modeemin. Sain tehtyä tuon Bios-palautuksen. Piti vaan kaivella esiin vanhan mallisen näppiksen ja hiiren jotka ei oo usb-portissa. Ruuvin vänkäsin jumpperiksi. Tavallinen jumpperi ei toiminu ollenkaan. nyt vaan on vähä harmillinen juttu kun eilen kerkesin ostaa uuden. No täytyy palauttaa takasin liikkeeseen tuo modeemi. Vähä enempi sais olla kärsivällisyyttä=)
     
  11. Lihi

    Lihi Regular member

    Joined:
    Jan 17, 2007
    Messages:
    232
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kävi alunperin itelläkin mieles toi ruuvi jumpperiksi, mutta en sitten maininnut asiasta, että ei vain tule lisävahinkoja jos vaikka ruuvi sattuu osumaan johonkin väärään paikkaan.

    Mutta hienoa että lähti modeemi jälleen pelittämään.
     

Share This Page