Helou, Sattuipa tässä taannoin...Palveluntarjoaja uudisti kaapelinettipalveluita ja minun rakas motorola (surfboard 5100E kaapelimodeemi) ei löytänyt verkkoa. Soitin palveluntarjoajalle ja koitettiin saada kuntoon. Meni pvä pari, ei yhteyttä. Sattui vaan hajoamaan samaan aikaan? Selitys oli, että modeemissa on sisuskalut kuluneet ja pitää ostaa uusi. selitys nro2 minkä kuulin, että modeemi on liian vanha ja tyhmä, ettei ymmärrä sille tulevaa dataa=pitää ostaa uusi. Jos joku guru viitsisi valaista asiaa, että voiko modeemi oikeastaan "mennä vanhaksi", ettei ymmärrä tulevaa dataa? Vai onko kyseessä modeemin pakkomyynti? Kai tuo vanha matopurkki olisi totta puhuen hyvä vaihtaa nopeuden kasvattamiseksi vai onko mitään perää? Kiitos.
Modeemi itsessään ei tietääkseni voi "mennä vanhaksi" sillä tavoin kuin esimerkiksi maito vanhenee. Vaikkakin se yleensä käytön aikana lämpiää, ei tällä lämpiämisellä yleensä ole paljon haittavaikutuksia. Jotkut halpismodeemit tosin on niin huonosti suunniteltu ja koteloitu että komponenttien hukkalämpö (lämmin ilma) ei pääse kotelosta ulos, ja tämä koteloon kertyvä lämmin ilmamassa saattaa muodostua niin kuumaksi että se aiheuttaa muutoksia komponenttien juotoksissa, joka sitten "pilaa" modeemin. Tietääkseni ainut tapa jolla modeemi voi "mennä vanhaksi" on modeemin softan ja firmwaren vanhentuminen, joskus vanhan softan ja firmwaren sisältävät modeemit eivät ole yhteensopivia liittymän kanssa, tai ne eivät tue annettua yhteysnopeutta tai protokollaa, joka johtaa siihen että modeemi joko toimii hitaammalla nopeudella tai lakkaa toimiasta kokonaan. Tällöin käyttäjällä on kaksi vaihtoehtoa: 1. Päivittää modeemin softa ja firmis, jos uudet versiot näistä ovat yhteensopivia modeemin kanssa(yleensä näinkin voi tehdä, mutta uudet versiot softasta ja firmiksestä eivät välttämättä ole yhteensopivia vanhan laitteen kanssa). 2. Hankkia uusi modeemi, joka sopii yhteen uuden liittymän kanssa. Tämä on se helpompi, joskin kalliimpi vaihtoehto.