Mokkula + Verkkokiintolevy

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by jylppy85, May 11, 2012.

  1. jylppy85

    jylppy85 Regular member

    Joined:
    Feb 14, 2001
    Messages:
    397
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Eli pohdiskelen tässä kun minulla on pöytäkoneessa mokkula josta olen jakanut yhteyden connectify ohjelmalla langattomasti läppärille ja yleisemmin siis kotiverkoksi.

    Läppärissä on kiinni verkkokiintolevy jolle olen kyllä saanut kopioitua tavaraa mutta nyt minua kiinnostaisi tietää miten saisin tuon levyn toimimaan verkossa niin että voisin esim. streamata ääntä ja kuvaa, tallentaa tiedostoja etänä töistä ja ystävien koneilta käsin, luoda mahdollisesti sukulaisille omat tunnukset tuon levyn käyttöön tai suoda heille mahdollisuuden käyttää tallennustilaani tai ladata itse tallentamaani sisältöä.
    Olen käsittänyt että reitittimen kautta onnistuisi ainakin mutta taitoni ei riitä tuon virittelyyn, omistan parikin langatonta tukiasemaa/reititintä eli pitäisikö minun laittaa jompikumpi noista pöytäkoneeseen kiinni jossa mokkula on ja sitten siihen reitittimeen tuo verkkokiintolevy?

    Aikaisemmin kun kokeilin niin mokkula yhteyttä en pystynyt jakamaan langattomasti tuollaisen wlan tukiaseman kautta kun siihen ei mokkulaa suoraan saanut kiinni vaan jouduin jakamaan yhteyden edelleen connectify ohjelmalla ja näin ollen toisella koneella en verkkolevyä löytänyt kotiverkosta.

    vai laittaakko tuo levy suoraan tähän koneeseen jossa mokkula on ja jakaa kotiverkko jollain muulla softalla tai tai tavalla kotona.

    Toinen ongelma on että tuo verkkokiintolevy ilmeisesti vaatii kiinteän ip.n jos meinaan päästä siihen käsiksi etänäkin etten aina joudu emännälle soittamaan että kerroppa tämän hetkinen ip ?

    Tiedän ettei mokkula muutoinkaan ole niin nopea että levyn etäkäyttö/tallnnukset tai lataukset sujuisivat nopeasti saati streamaus mutta saisi edes teksti asiakirjoja sekä kuvia ladattua työreissuilta suuntaan jos toiseen.

    Levynä toimii Iomega Home Media Network Hard Drive 3tb ja paketin kyljessä on maininnat pilvipalvelusta, UPnP sekä dlna ja ethernet.

    Olen toki harkinnut kiinteän yhteyden ottamista ja langatonta modeemia sille johon tämän saisi mutta olen niin vähän kotona että tuo tulisi turhan tyyriiksi mielestäni sen käyttöön nähden.
     
  2. vps358

    vps358 Active member

    Joined:
    Nov 14, 2009
    Messages:
    4,570
    Likes Received:
    238
    Trophy Points:
    93
    Oli niin pitkä sepustus, että lyhensin vähän....

    Lyhyestä virsi kaunis: Mokkula jakoon esim. tuolla.
    Muitakin on ja muissa kaupoissa, mutta meikulla on hyvät kokemukset tuosta ja huihain e169:stä (mokkula)...
    Sen usbilevyn joudut jakamaan jollain muulla, tuohon ei saa kuin jomman kumman samaan aikaan...

    T: Vesku
     
  3. jylppy85

    jylppy85 Regular member

    Joined:
    Feb 14, 2001
    Messages:
    397
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Siis mokkulan jakohan onnistuu hienosti ihan koneellakin, lähinnä tuota mietin onko hyötyä hommata tuommoinen wlani purkki johon saan mokkulan kiinni kun haluaisin ensin varmuudella tietää saanko sen jälkeen verkkokiintolevylle otettua yhteyden esim. kännykällä tai etänä yleinsäkkään. Tuohonhan saisi siis mokkulan lisäksi tuon kovon kiinni kun on rj-45 liitännäinen kuten nämä monesti ovat. Lähinnä tuo mokkulan vaihtuva ip muodostuu ongelmaksi sillä jos kotona kone bootataan niin en tiedä enään millä osoitteella saan yhteyden kovoon muualta käsin.

    Lyhyesti siis täältäkin: Auttaako tuommoinen tukiasema pitämään minulla kiinteän ip.n ?
     
  4. jebulol

    jebulol Regular member

    Joined:
    Apr 3, 2009
    Messages:
    130
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Aika monessa tukiasemassa rupeeaa olemaan ominaisuus joka muuttaa ip osoiteen esim. kotikone.no-ip.com. Eli IP:n vaihtuminen ei haitaa kun tukiasemaa päivitää sen URL-osoiteeksi.
     
  5. xbkrypt0n

    xbkrypt0n Active member

    Joined:
    Jun 16, 2010
    Messages:
    3,154
    Likes Received:
    120
    Trophy Points:
    73
    Porttien uudelleenohjaus vaan kuntoon, niin onnistuu. Huomaathan kuitenkin, että liikenne ei sitten toimi käytännössä kuin yhteen suuntaan (kiintolevylle päin). Mokkulan kaista ei riitä minkään videon streamaukseen tai yleensä oikeastaan mihinkään järkevään mitä 3 teraisella verkkolevyllä voisi lähiverkossa tehdä. Sinne voi korkeintaan jotain tekstitiedostoja ja yksittäisiä kuvia ehkä siirtää sitten netin välityksellä. Tiedostojen lukeminen kiintolevyltä tulee olemaan todella hidasta.
     

Share This Page