Minulla on digikamera ja aikaisemmin harrastin valokuvaamista filmikameroilla, joten valkovia on reilusti ja jonkin verran myös diakuvia. Nyt haluaisinkin siirtää valokuvat tietokoneelle, mutta toisaalta tarvitsisin myös laadukkaan tulostinmen kuvien tulostamiseen. Olenkin miettinyt monitoimilaitteen ostamista (esim. joku Epson Stylus Photo RX620 tapainen) Onko kellään kokemuksia/suosituksia monitoimilaitteista? Paljonko kuvien tulostuskustannukset ovat valkokuvapaperille?
En kyllä menisi tuommoista monitoimilaitetta hankkimaan, mikäli on myös tarkoitus saada filmimateriaalia skannailtua edes siedettävällä laadulla. Joku kohtuuhintainen tasoskanneri diakannella on kohtalaisen toimiva vaihtoehto, esim. Epson 3170. http://www.epson.fi/products/imaging/scanner/perf3170/index.htm Jos halvempaa pitäisi löytää, niin heillä on sitten esim. 2480, jolla silläkin webbikäyttöön kelvollisia skannauksia saa aikaan, kunhan ei tarvitse tummasta päästä kauheasti saada dataa kaivettua esille, dynamiikka ei noissa halvemmissa riitä. Paras olisi tietysti ihan dedikoitu filmiskanneri, mutta hyö on tyyriitä eikä sitten sovellu muuhun kuin filmiskannaukseen.
Jos laadukkaita kuvia haluat niin veisin ihan Kuvakauppaan.. Monitoimikone huonot puolet 1. Foto paperi kallista 2. Väri/muste kallista 3. Vie tilaa Hyvät puolet 1. Koneet ovat nykyään halpoja
Tottakai parhaan mahdollisen lopputuloksen saa erillisillä laitteilla, mutta kunnollinen tulostin (jolla saa valokuvatasoisia kuvia) ja hyvä skanneri maksavat yhteensä enemmän kuin monitoimilaite. Ja ehkä toinen suurempi syy monitoimilaitteen hankkimiseen olisi se, että sitä voisi käyttää kopiokoneena ilman tietokonetta. Koska perheen muut jäsenet eivät ole pahemmin tietokoneita käyttäneet joten se olisi helpompi vaihtoehto heitä ajatellen. Kiinnostaisi vain että saako monitoimilaitteen skannerilla edes kohtuu tasoisia skannauksia esim. filmeistä (ainakin tuossa RX620:ssä näyttäisi olevan joku filmiskannauskehys tjsp.)
Joo olet aivan oikeassa... Itellä joku HP psc 1110 taisi olla... Mutta omasta mielestäni se on aivan surkee valokuvien scannamisseen/Printtaamiseen. Mutta kopio koneena se toimi mainiosti. Hp kerää eniten rahaa Värikasettejen myymisessä siksi he myyvät koneet halvalla... tai näin olen ymmärtänyt..
Mikähän olis halvin vaihtoehto kuvien tulostukseen siis kun lasketaan musteet ja valokuvapaperi ja paljonkohan siitä tulis hintaa yhdelle kymppikuvalle? Ifin tai muiden kaupallisten kuvapalveluiden hinnat taitaa pyöriä siinä 20 snt/kuva paikkeilla.
Tuota en oo tullu ajatelleeksikaan. Epsonin halvimmat värilaserit näyttää olevan 400 euron kieppeillä. En sitte tiedä millasia ne on, ja paljonko niihin maksaa värikasetit, ja paljoko niillä tulis yhden kymppikuvan hinnaksi? Pitääpäs miettiä totaki vaihtoehtoa.
Ei taida kannattaa kotona tulostaa kuvia, ainakaan isompaa erää patruunat on sen verran hintavia (ainakin Epsoniin). 10/15 kuvat saa 0,15€ kpl hintaan netistä.
Aijaa, entäs jos käyttää sellaisia täyttövärijutskia. Ja mistä saa tohon 15 snt/kpl ja onko hyvänlaatusia ja onko toiminta nopeeta. Oon kuitenki tähän asti kuvitellu että valokuvapaperi olis isompi osa sen kuvan hintaa kuin musteet. Saatan tietysti olla vääräs. Sitte kun kattelin vähä noita halvimpien värilasereiden ominaisuuksi niin esim. Epsonin AcuLaser C1100 -tulostimessa on 2400 dpi tarkkuus, mutta Epsonin Stylus Photo RX620 -mustesuihkumonitoimilaitteessa on 5 760 x 1 440 dpi:n tarkkuus. Eli onko tuo mustesuihku muka tarkempi. Vai ymmärsinkö oikein noita lukuja ja maksaahan noi värilaaserit (halvimmatki) näköjään jotain 500 €.
Saatat olla väärässä. http://www.fastlab.com/content/fi/prices2.htm Toi linkki löytyy näiltä sivuilta. Esim inklubin halpa musta patruuna löytyy epsonin tulostimiin , mut on niin väärän värinen et ei voi käyttää valokuvatulostukseen, kuvat aivan p***eestä. Siitä vaan kokeilemaan
Värilaserit ei pärjää valokuvatulostuksessa halvemmillekaan mustesuihkareille. Ainakaan semmoiset, mitä kotiin voi rahan puolesta hankkia, pitänee mennä tuonne 100k euron värkkeihin. Esim. työpaikan 50k euron verkkovärilaser on 70 euron mustesuihkaria paljon huonompi kuvanlaadultaan.
Topias kirjoitti: "Ei taida kannattaa kotona tulostaa kuvia, ainakaan isompaa erää patruunat on sen verran hintavia (ainakin Epsoniin). 10/15 kuvat saa 0,15€ kpl hintaan netistä." Epsoniltahan löytyy kaikkein halvimmat värikasetit, esim. Cx-sarjan monitoimikoneisiin n. 7 e/kpl. taitaa olla 3 väriä + musta? silloin tarvitsisi 200 kuvaa pystyä tulostamaan niin tulee halvemmaksi kuin teettäminen kuviksi. Tosin fotopaperi maksaa jos laatua haluaa. MissBlue kirjoitti: "Värilaserit ei pärjää valokuvatulostuksessa halvemmillekaan mustesuihkareille. Ainakaan semmoiset, mitä kotiin voi rahan puolesta hankkia, pitänee mennä tuonne 100k euron värkkeihin. Esim. työpaikan 50k euron verkkovärilaser on 70 euron mustesuihkaria paljon huonompi kuvanlaadultaan." Kyllä minä olen ainakin nähnyt 1500 E:n värilaserin tekevän todella hyvää jälkeä ihan normipaperillekkin. Minolta taisi olla kone. Itse pitäisi ostaa joku monitoimitulostin pääasiassa ihan mv-tulostukseen ja epson olisi tarkoitus ostaa. Onko jollain tietoa mikä malli noista olisi kannattavin/suurimmat erot mallien välillä?
AndyVan, taisit hakea kaikkein halvimmat patruunat mitä löysit. Mulla epsonin photo 890, musta väri 18,40€ ja viisväri 17,40€, valokuvalaadulla ei kovin montaa a4 arkkia tulosta väri hupenee ihan silmissä.Kuten tuolla ylempänä mainitsin, siitä vaan kokeilemaan. Ainakaan tähän tulostimeen ei inklubin halpaa mustaa voi käyttää kuin textitiedostoihin.
ok. Uusiin epsoneihin näyttäisi olevan aika halpoja patruunoita, mutta ei näemmä koske kaikkia. Eiköhän hp kuitenkin vedä voiton hinnoissa, esim. mun 610C:hen musta melkein 30 €..