monta laitetta ja yksi kiinteä ip

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by pepe86, Dec 15, 2008.

  1. pepe86

    pepe86 Member

    Joined:
    Oct 30, 2006
    Messages:
    40
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Hello!

    Ongelma on siis seuraavanlainen:
    Asun opiskelija-asunnossa, jossa on funetin verkko. Netti toimii vain kiinteällä asuntokohtaisella ip-osoitteella. Nettiin pääsemiseksi ei tarvita mitään modeemia tai muita härpäkkeitä, vaan verkkokaapeli tulee suoraan seinään kiinni ja se on siinä. Ostin xbox 360:n ja haluaisin ehkä tulevaisuudessa kokeilla liveä, mutta käsittääkseni en pääse liveen ainakaan jos olen läppärillä samanaikaisesti verkossa. Omistan TeleWell ea-510v3 adsl modeemin jonka avulla käsittääkseni saisin verkon toimimaan langattomasti.

    Kysymykset:

    1. Pitääkö minun tilailla jostain lisää ip-osoitteita, että monta laitetta voi olla verkossa samanaikaisesti?
    2. Pitääkö minun ostaa joku kytkin (vai mikä se nyt oli), että saan monta laitetta verkkoon vai voiko kaikki yhdistää langattomasti?
     
  2. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Joined:
    Nov 23, 2003
    Messages:
    5,010
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    116
    Kämppääsi tulee LAN verkko jonka jakaminen usealle laitteelle ilman NAT laitetta. ADSL modeemeissa on NAT, mutta sitä ei voi käyttää, koska se toimii vain WAN-LAN välillä. Wlan tukiasemat varmaan osaa NAT:n, mutta sitten tarvitset PC:lle ja boxille Wlan adapterit.
     

Share This Page