motorola sm56 suse 10.1

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by lauritx, Jul 6, 2006.

  1. lauritx

    lauritx Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2004
    Messages:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Äitini sielua tässä pelastan windowsilta ja asensin suse 10.1 hänelle. Ongelmana on modeemi jota en saa toimimaan (kun hänellä ei ole laajakaistayhteyttä) Yast ei tunnista sitä ollenkaan ja linux ajureitakin löytyy vaan suse 9.0:lle. Oliskohan täällä ketään joka olis tapellu vastaavan kanssa?

    Modeemi kyllä näkyy lspci filussa: 01:0a.0 Communication controller: Analog Devices SM56 PCI modem
     
  2. Tuokke

    Tuokke Guest

    Mulla on sama ongelma saman modeemin kanssa, tosin ubuntu linuxilla. Siis mun ymmärtääkseni kaikissa linuxeissa toimii samat ajurit, ne on vain eri muodossa eri jakeluversioille. Esim madrivalla tiedostomuoto .rpm ja ubuntuun sopii .deb .

    No kuitenkin kaveri ystävällisesti muutti ajurit .deb:iksi ja asensin ne, noh eipä toimi modeemi vieläkään. Modeemini ei näy oletusyhdyskäytävän laite kohdassa laitteena ppp0, siellä näkyy vain kaksi verkkokorittia eth1 ja eth0. Siispä jelppiä kaipaan minäkin.

    Mutta tuolta löytyy ajurit suselle http://www.motorola.com/softmodem/driver.htm Kaipa se on sama mille versiolle ne on.
     
  3. Tuokke

    Tuokke Guest

    ahaa nyt tais arvoitus ratketa. asia on siis niin että ubuntussa, ja ilmeisesti nyt suse 10.1:sessäkin on liian uusi kernel johon motorola ei ole julkaissut ajureita. mua informoitiin niin ettei kannata edes jäädä odottelemaan uudemman kernelin ajureita koska motorola niitä tuskin toimittaa. eli minä ainakin vaihdan tohon 9.0 suseen ja kokeilen sillä.
     
  4. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Onko tosiaan asia niin ettei lähipiiristä löydy yhtään toimivaa vaihtomodeemia? Voisi kuvitella että kaappeja kaivelemalla löytyisi.
     
  5. Tuokke

    Tuokke Guest

    ja nyt te sen sanotte... enpäs ehtinykkää viel susea ladata täytyypä kysellä josko jollaan olis ylimääränen vanha motu
     
  6. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Erityisesti ulkoinen com-porttiin (/dev/ttySx) asennettava toimii takuuvarmasti käyttöjärjestelmistä riippumatta, koska sellainen ei tarvitse mitään erityisiä ajureita.

    Linmodems.org:sta löytyy kyllä infoa softamodeemeista. En tiedä, kuinka ajantasalla ko. sivut ovat:
    http://linmodems.org/
     
    Last edited: Sep 18, 2006
  7. lauritx

    lauritx Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2004
    Messages:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Joo kun nää on niinsanottuja winmodeemeja, jotka perustuu osittain windows käyttöjärjestelmään. Että jos kernelissä ei ole ajureita, niin ei niitä saa toimimaan.

    Omaan ongelmaan keksin ratkaisun manipuloimalla äidin hommaamaan laajakaista liittymän ja naps homma toimi kerrasta. Verkkokortti plus ulkoinen adsl modeemi.
     

Share This Page