mount/unmount KDE

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by ocu, Aug 21, 2005.

  1. ocu

    ocu Member

    Joined:
    May 22, 2005
    Messages:
    42
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Taas perusteita kosketteleva kysymys. Olen selannut netistä ja ohjeista mutta edelleen olen epätietoinen. Kysymyksiä on useita ja jo joihinkin vastauksen saaminen on hyvä juttu. Toivottavasti näistä on apua muillekin. Itse en löytänyt yksinkertaista tietoa näistä ja kuitenkin ovat hyvin oleellia helpon käytön kannalta.

    1.Kun käytän USB-tikkua löydän sen Konquerorilla ilman mitään mounttaamista, kun vaan pistän tikun ennen kirjautumista. Lopuksi en ole unmountaunnutkaan tikkua sen kummemmin vaan kirjautunut ulos ja ottanut tikun pois. Olenko tehnyt siis täysin väärin? Pitääkö tikku unmountata, ettei se jää kummittelemaan esimerkiksi seuraavan käytönyhteydessä tai jos käytän eri tikkua. Monessa lähteessä on varoiteltu, että muista unmount tai sekoitat levysi, koskeeko sama tikkua? PS:Käytän Suse:a.

    HUOM! Jos ja kun ystävällisesti opastat, niin neuvotko homman nimenomaan siten, että voin tehdä homman KDE:ssä. Vain aivan pakolliset hommat komentoriviltä, se on ajatuksena.

    2. Onko KDiskFree oikea ohjelma mountata graafisessa ympäristössä levykkeitä?

    3. Miten tehdään liittymä, jossa käyttäjä-tunnuksella voi käyttää helposti korppua konsolin ikonista kirjoittelematta komentoriville mount/unmount? Tämä on tärkeää, jos aikoo saada useamman henkilön käyttämään Linuxia ettei joudu asentamaan windowsia:) Tähän kysymykseen hyvä linkki olisi poikaa.

    Kiitos jo etukäteen!
     
  2. ocu

    ocu Member

    Joined:
    May 22, 2005
    Messages:
    42
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Tärkein kysymys on: onko tuohon USB-tikun käyttöön kenelläkään lyhyttä selkeää neuvoa? En ole päässyt selvyyteen onko turvallista käyttää tikkua siten, että laitan sen vain kiinni käyttelen ja otan pois kun olen kirjautunut ulos? Tästä on varmasti hyötyä muillekin keltanokille, jotka käyttävät Linuxia vain hyödyksi.

     
  3. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    En suosittele tuota menetelmää. Kortti kyllä liitetään automaattisesti, mutta ennen kortin poistamista , kannattaa se irroittaa umountilla.
    Linux kirjoittaa/lukee korttia muiden toimintojen välissä, ja irroittamatta laitetta sen poistaminen saattaa jättää jonkin kirjoitus/luku -operaation puolitiehen. (Huom. sync on tärkeä komento).

    Hyvä tapa (TM) on opetella laitteen irroittaminen järjestelmästä ennen esim. muistikortin poistamista asemasta.

    Levyasemakysymykseesi ratkaisu löytyy /etc/fstab:ista ja mount komennon dokumenteista (kuten man mount, man umask). Mm. tietyille käyttäjäryhmille voidaan sallia levykeaseman mounttaus, unmounttaus
    sekä kirjoitus/luku oikeudet.
     
  4. mykkman

    mykkman Member

    Joined:
    Aug 22, 2005
    Messages:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    1. Minulla toimii usb tikku niin, että kun tökkään tikun kiinni suse mounttaa sen automaattisesti. Olen tehnyt työpöydälle kuvakkeen tikulle josta saa hiiren oikella näppäimellä valittua umount. Eli toimii yhtä helposti kuin windowsissa, sielläkin pitää poistaa laite.

    3. Korppua en viitsi käytää ollenkaan koska usb tikku riittää mulle :) mutta jos tuo mount ja umount on liian vaikeita käytön kannalta, niin kyllä minun mielestä windows on silloin oikea valinta.
     
  5. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Joined:
    Feb 25, 2005
    Messages:
    866
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    28
  6. ocu

    ocu Member

    Joined:
    May 22, 2005
    Messages:
    42
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Kiitos Ezzet, tämä oli hyvä. Kokeilen.

    Itse unmount/mount ei ole liian vaikea, vaan minun ajatus on että Linuxin pitää toimia "helposti". Eli juuri tuo hotplug kuulostaa sellaiselta. Myös tuo mykkman:in esittämä tapa on "helppoa" toimintaa (ikoni mistä napsuttelet unmount tai mount mutta ei mitään komentoriviä edes auki, käyttipä konetta kuka tahansa käyttäjistä). Tämän kun vaan saan tehtyä:) Kokeillaan juylin neuvojen mukaan.

    En tykkää yhtään kikkailla komentoriviltä, jos ei ole pakko. Käyttis on minulle vain pohja jolla kaikki saisi toimia. Syitä linuxin käyttöön on kuitenkin useita esim. latex (windowsissa tarvitset maksullisen editorin), muut ilmaiset ohjelmat, vähäinen virusmäärä, jne. Myös periaatteessa on hyvä, että windowsille on kilpailijoita. Hyvä jos windows toimii hyvin mutta markkinataloudessa pitää olla kilpailua muuten käy kalpaten.

    Arvostan osaajia, jotka tietävät komennot ja käyttävät tekstitilassa Linuxia mutta minusta ei tulene yhtä heistä. Seurasin aikoinaan jo entisen työkaverini työskentelyä komentoriviltä ja kyllähän hommat sujui kätevästi, kun mitään ei tarvinnut etsiä valikoista.

     
  7. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Ääähhh... Tuo irroitus ja liittäminen kyllä nykyisten jakelujen kanssa toimii kuten haluat (ja yleensä suoraa asennuksen jälkeen ilman mitään konfigurointeja): kun kortti tungetaan usb:hen (muistilukijaan tms.) tulee työpöydälle hetkenpäästä usblaite-ikoni tai vastaava. Kun haluat sen irroittaa klikkaset hiiren oikeanpuoleisella korvalla ko. ikonia - ja hups, eräänä vaihtoehtona valikossa onkin umount eli irroittaminen.
    Tuon jälkeen muistikortin irroittaminen usb-paikasta (tai lukijasta tms.) on turvallista.
    Näin esim. Knoppixissa (KDE-työpöytä).
     
  8. ocu

    ocu Member

    Joined:
    May 22, 2005
    Messages:
    42
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Niin no se vielä, että aluksi testasin juuri tuolla tavalla. Tökkäsin tikun paikalleen, odottelin josko tulee joku "merkki" liitetystä välineestä. Mutta ei tullut. Konquerorilla väline näkyi missä muutkin kiintolevyt yms. näkyy. Kokeilin silloin hiiren oikeaa nappia mutta eipä tullut unmount tai mount sinne näkyviin. Ja kun näin ei käynyt heräsi juuri kysymys onko irrottaminen turvallista. Tiedostot tikulta aukenee ja tallentuu mutta...

    Samalla tavoin olen käyttänyt digikameraa. Tökännyt kiinni jne.
     

Share This Page