Uudessa koneessani on Vista. Huomasin että Windows Movie Makerilla voisi editoida ja DVD-Makerilla kajauttaa sen DVD:lle valmiina elokuvana. Hymy herkässä! -Siispä kopioin Philipsin nauhoittavalla laitteella DVD:lle digivideokameralla kuvaamani DV-videokasetit. Hyvin meni sekin. Tietokoneelle tultaessa Movie Maker ilmoitti jottei voi tuoda tiedostoja muokattaviksi, olivat .VOB -muodossa. -Surffasin ilmaisohjelmia illan muuttaakseni vobit AVIksi (lienee viisainta), DivX??, mutta joko siellä oli vesilaimat tulossa filmeihin tai sitten lupasi että peräti 1/3 filmistä tehdään näytille ja sitten voit ostaa täyden version. Ymmärrän myyjien aikeet mutta tiedättekö olisiko jokin ohjelma jolla sen voisi vaikkapa 2-3 viikossa tehdä kokeiluaikana? Ja mihin muotoon sen tekisin, tarkoituksena on katsella niitä itse tietokoneella ja TV:ssä sekä kopioida kevereille lahjaksi niitä eri seikkailufilmejä. Olen aloittelija ja kommentoikaa ihmeessä jos on ajatusvirheitä! Mutta vinkeistä olen kiitollinen, nyt olisi aikaa editoida ja poltella...
Sinulla menee tuossa homma täysin väärinpäin. Digivideokameralla kuvatut DV-kasetit siirretään tietokoneelle kameran DV-portin kautta firewirekaapelilla tietokoneelle. Silloin ne siirtyvät DV-avi muodossa jota kaikki normaalit editointiohjelmat osaavat vaivatta käsitellä, jopa Windowsin oma Movie Maker. Editoinnin jälkeen videot voi halutessa tallentaa DVD:lle VOB-muotoon, eli tämä muoto on tarkoitettu lopulliseksi esitysmuodoksi, ei editoitavaksi vaikka sekin nykyään on mahdollista joillakin erikoisohjelmilla. Tosin silloin Movie Maker ei enää riitä vaan tarvitaan apuohjelmia. Mitään VOB'ien muuntelua Dvix ym. muotoihin ei tässä pidä tehdä kun kyseessä on itsekuvatun DV-videon käsittely, siitä laatu vaan kärsii. http://www.digivideo.fi/content/index.php?option=com_content&task=view&id=69&Itemid=43 Markkinoilla on lukuisia editointiohjelmia joilla koko prosessi hoituu alusta loppuun asti, eli kamerasta siirto firewirellä, editointi, sekä tallennus vaikkapa DVD:lle. http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/515070
Juu, väärinpäin meni, mutta meni kuitenkin. Mulla oli PC huollossa pari viikkoa ja ajattelin sillä aikaa "avittaa" itseäni ja kopioida ne nauhat tuolla toisella laitteella sillä aikaa valmiiksi editointia varten. Taisi olla turhaa työtä... Nyt kai sitten "tulilanka" käteen ja uudelleen kopioida, nyt suoraan tietokoneelle, ei varmaan muukaan auta. Oon sitä kyllä ennenkin tehnyt. -Mutta kiitos vastauksestasi!