Mozilla Firefox ja vakoiluevästeet

Discussion in 'Virukset ja haittaohjelmat' started by Camee, Apr 10, 2006.

1. Camee

Camee Guest

Asensin joku aika sitten Firefoxin. Ajan joka aamu SpyBotin. Se löytää joka aamu samat vakoiluevästeet:
    Adverdising.com
    Avenue A, Inc
    Doubleclick
    Fastclick
    Hitbox
    Winfixer
    kun avaan ne, lukee jokaisen perässä: Vakoilueväste [Firefox: default]
    Firefox on versio 1.5.0.1 ja suomenkielinen, kuten useimmat ohjelmani.
    Ovatko nämä evästeet vaarallisia? Onko minulle sattunut "huono" versio firefoxista?
    Etsin hakusanalla firefox, mutta en löytänyt vastausta, joten uskaltauduin kysymään. Olisiko mahdollista saada vastausta noihin kahteen kysymykseen. Kiitos jo etukäteen, olen aika hysteerinen.

2. tapiiri

tapiiri Regular member

Trophy Points:
    46
    Eivät ole vaarallisia. Ja tietääkseni huonoa ja hyvää versiota ei ole samasta ohjelmasta.

Voit poistaa noi joka kerta automaattisesti, laittamalla asetuksiin, että evästeet poistetaan kun selain sammutetaan.

Työkalut > asetukset > tietosuoja ja sieltä valitset "säilytä evästeet" "kunnes firefox suljetaan".

3. Camee

Camee Guest

Voi KIITOS. Olin jo hermorauniona. Huh. Itseasiassa olen laittanut Windowsin ohjaamaan SpyBottia, se ajaa joka aamu automaattisesti ja poistaa nuo, mutta nyt pääsen niistä siis eroon, eikä tarvitse niitä nähdä. Tuhannet kiitokset. Palvelu pelaa illallakin. Kiitos vielä kerran.

Last edited by a moderator: Apr 12, 2006
  4. tapiiri

tapiiri Regular member

Trophy Points:
    46
    Ole hyvä :)

5. s0k00L

s0k00L Member

Trophy Points:
    16
    Hep! Ei kukaan halua vakoiluevästeitä koneelleen edes lyhyeksi aikaa, joten hommaa HOSTS!

http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/320373

Itselläkin tulvi noita vakoiluevästeitä ennen HOSTS-tiedostoa. HOSTS siis laittaa koneen torjumaan mm. vakoiluevästeitä jakavat sivut automaattisesti, ja nopeuttaa samalla selailua kun ei tarvitse samalla ladata moskaa :)

6. -kemisti-

-kemisti- Active member

Trophy Points:
    96
  7. Camee

Camee Guest

Kiitos. Asensin ohjeen mukaan HOSTSin ja heti päälle laajennuksen, käynnistin uudelleen ja eipä enää lataile DoubleClickiä eikä muitakaan pöpöjä. Minulla on nyt varmaan uusin HOSTS ja päivityksen saan samasta paikasta ajamalla sen entisen päälle, niin olen ymmärtänyt?
    Kiitos tuhannesti. Voihan tuo Spywareblaster olla koneella yhtä aikaa HOSTSin kanssa?

8. -kemisti-

-kemisti- Active member

Trophy Points:
    96
    Kyllä voi olla samaan aikaan koneella.

9. w32

w32 Guest

no kysäsempä tässä että auttaako tuo vakoiluevästeiden vähenemiseen.
    http://koti.mbnet.fi/privacy/
    minulla on myös spywareblaster eikä ole löytynyt vakoiluevvästeitä
    herran aikoihin.spybotti ei ole löytänyt mitään spywareblastersin asennuksen jälkeen

10. Camee

Camee Guest

@-kemisti-

Asensin ja tuntuu toimivan. Kiitos.

11. -kemisti-

-kemisti- Active member

Trophy Points:
    96
    Ole hyvä :)

12. teppoI

teppoI Moderator Staff Member

Trophy Points:
    48
    Ja tuohon Spywareblasteriin kannattaa laitaa nimim. Ad-Awaren tekemä, ja väliajoin päivittyvää customblockinglistiä. Täältä löydät tällä hetkellä uusimman listan

http://koti.mbnet.fi/pattaya1/customblocking.txt

Kopioi tuo teksti (kannattaa tehdä näin: paina hiiren oikeaa ja paina Valitse kaikki->Hiiren oikeaa->Kopioi.)

Sitten aukaiset SpywareBlasterin ja menet kohtaan Tools-> Custom blocking. Paina pientä näppäintä nimeltä "Add Item". Ja seuraaviin ikkunoihin paina vain OK. Nyt ruutuun ilmestyy punaisella painettu teksti jonka vasemmalla puolella on laatikko. Merkkaa laatikko, ja paina "Protect Against Chekced Items".

Kun tuo on tehty mene Spywareblasterin asennuskansioon (tod.näköisesti C:\Program Files\SpywareBlaster\) Etsi kansiosta Customblocking-tiedosto ja aukaise se. Poista kaikki siellä oleva teksti. Liitä se jonka äsken kopioit täältä http://koti.mbnet.fi/pattaya1/customblocking.txt
    Tallenna muutokset, ja aukaise SpywareBlaster uudelleen. Mene uudestaan Tools-> Custom Blocking. HUOM! Aukaisussa menee kauan, eli odota ihna rauhassa, vaikka tuntuu että kone meni solmuun. Sitten kun vihdoista viimen ollaan päästy yuolle välilehdelle, niin paina punaisen tekstin päällä hiiren oikeaa, ja paina "Select All". Nyt paina "Protect Agains Chekced Items". Kaiken tekstin pitäisi muuttua mustaksi.

Nyt voit sulkea ohjelman ja tehdä sitä mitä sinulta jäi kesken, ja nyt sinut on myös suojattu 3718 haitalta jota ei spywareblaster tunnistanut. Tai ainakaan osaa ei tunnista.

Niin ja jos ihmettelet kun aukaiset SB:n ja luvut ei ole muuttunut 5643 mihinkään niin ole huoletta luvut eivät muutu!

e. Niin ja vastaisuudessa kun teet tämän saman uudelleen (lista päivittyy melko usein) niin löydät uusimman listan kun menet osoitteeseen www.koti.mbnet.fi/pattaya1 ja valitset Spywareblaster. Sitten scrollaat sivua puoliväliin "Yleisiä ohjeita"-otsikon alle. Ja listan näät kun menet otsikon 7. kappaleeseen painamalla customblocking.txt-linkkiä.

Ja sen onko lista päivittynyt näet etusivulta, scrollaa ihan alas ja näet harmaan laatikon jota voi myös scrollata. Scrollaa se myös ihan alas niin näet mitä on sivustolla päivitetty.

Jos siellä esim. lukee näin: "28.03.2006 Päivitetty SpywareBlasterin Custom Blocking CLSID-lista. ( +24 )" Niin listaa on päivitetty 28.3.2006. Ja sen koska sivusto on viimeksi päivitetty löydät sen harmaan laatikon päältä. Nyt siinä lukee: "Viimeinen päivitys: 28.03.2006 19:53"

e. tummennuksia selkeyttämiseen.

Last edited: Apr 11, 2006
  13. Camee

Camee Guest

@teppoI

Ookei. Kiitos kovasti.

14. yimanya

yimanya Guest

Minä olen kieltänyt kaikki evästeet ja sallin Permit Cookies-laajennuksella ne sivut, jotka saavat asettaa evästeitä.

http://mfe.gorgias.de/

15. Camee

Camee Guest

Kiitos vielä kerran kaikille osallisille.
    Nyt on uusi ongelma. Todennäköisesti joku noista asentamistani ohjelmista estää SpyBotin käynnistymisen manuaalisesti. SpyBot ajaa kyllä automaatilla itsensä joka aamu, eikä ole enää löytänyt pöpöjä.
    Kannattaako tästä välittää, kun se joka tapauksessa toimii?

Väärä hälytys. Nyt se lähteekin käyntiin :)
    Eli siellä oli vieläkin joku pöpö, joka on nyt poistettu.

16. teppoI

Trophy Points:
    48
  17. Camee

Camee Guest

Kiitos teppoI vinkistä.
    Minulla F-Secure alkaa herjaamaan, kun asennan Ewidon. Se herjaa palomuurista, mutta ei se sitä pois päältä saa, on vain se punainen läiskä tuossa oikeessa alanurkassa F-Securen kuvakkeessa. Toisaalta olen ajatellut,että antaa olla, mutta sitten jäisi huomaamatta joku tärkeäkin F-Securen ilmoitus. Käytän Ewidoa koneella kerran viikossa, se kun on mielestäni niin hyvä löytämään kaikkia pöpöjä.
    F-Secure sisältyy minulla nettimaksuun (Sonera), joten sitäkään en mielelläni vaihtaisi.
    Mitähän keksittäisiin, että saataisiin nuo ohjelmat hyväksymään toisensa. Olin yhteydessä F-Secureen ja sieltä sanoivat, että heidän ohjelmansa yksin "pitäisi riittää", eikä vastausta yhteensopivuus ongelmaan tullut.

18. teppoI

Trophy Points:
    48
    Osaatko sanoa että kummasta se ilmoittelee, ewidoguard.exe vai SecuritySuite?

hitto kun ei muista tuon f-securen säätöjä, samanlaisia ongelmia oli minullakin kun asensin. Osaatko sanoa mitä se f-s ilmoittaa?

btw. Sanoit aloitus viestissä "Firefox on versio 1.5.0.1", päivitä Firefox, uusin versio on 1.5.0.2

Ja näin se käy helpoiten: Ohje->Hae päivityksiä

Last edited: Apr 14, 2006
  19. Camee

Camee Guest

Mistähän aloittais. Kun laitan hiiren F-Securen kuvakkeen päälle, siihen tulee teksti: Internet-suojaus: Toimintahäiriö.
    Se ei näy muualla, kun avaa F-Securen. Mutta, Ewido halusi uudelleen käynnistyksessä poistaa F-Secure\Program (noin suurinpiirtein) kansiossa olevan fsdfwd.exe nimisen tiedoston ja annoin sen poistaa sen. Kun tämä nyt tuntuu kerran muutenkin olevan sekaisin.
    Ewido löysi 3194 kpl infektoituneita tiedostoja, jotka annoin sen fiksata. Ajoin Ewidon edellisen kerran 2 viikkoa sitten, kun kaiken piti olla kunnossa :) Kaikki nuo saastat olivat jotain Mozilla-tiedostoja.
    Olen ajatellut tehdä niin, että laitan Windowsin ajamaan Ewidon joka aamu, enkä välitä siitä virheilmoituksesta.
    Päivitin Firefoxin ohjeidesi mukaan, se onnistui.
    Olipa todella hyvä, että otit tuon Ewidon puheeksi. Tämmönen saasta killui koneella. Mitähän tekisin seuraavaksi?
    edit: toivottavasti tuosta sepustuksesta saa edes jotain selvää
    Nyt F-Secure ilmoittaa, kun sen avaa: Pääsivu, punainen ruksi kohdassa Internet suojaus, toimintahäiriö. Äsken se ei tuota ilmoittanut.

edit 2: Ajoin Ewidon uudelleen käynnistyksen jälkeen uudelleen ja nyt löysi 179 infectoitunutta, joista n.100 roskakorissa. Jälleen kaikki olivat niitä Mozilla-TrackingCookie juttuja.

Last edited by a moderator: Apr 14, 2006
  20. teppoI

Trophy Points:
    48
    Ongelma taisi ratketa, eli poista f-secure ja asenna uudelleen.

Luin tuossa yhtä enkku foraa jossa puhhuttiin vähän että ewidossa on havaittu f-securen suhteen ns. false-postives ilmoituksia.

Last edited: Apr 14, 2006

Share This Page