Myös uuden tietokoneen kiintolevy voi rikkoontua. Kuluttajariitalautakunnan yksimielisen päätöksen mukaan tietokoneen myyjä tai maahantuoja ei ollut velvollinen korvaamaan tietojen palautuksesta aiheutuvia kustannuksia tapauksessa, jossa kiintolevy oli takuuaikana vahingoittunut pahasti. Vastuu rajoittui kiintolevyn vaihtoon. Kiintolevyn vika oli sen laatuinen, että tiedostojen palautus erikoisliikkeessä olisi arvion mukaan maksanut 1500 euroa. Koska asiakas ei ollut huolehtinut varmuuskopioiden teosta, vahinko jäi hänen itsensä kannettavaksi. http://www.kuluttajariita.fi/lautakunnan-ratkaisuja/?action=read&id=808
Hämmästyttää että joku on edes viitsinyt tämän asian riitauttaa. Tuohan on ihan selvä juttu. Ei valmistaja tai jälleenmyyjä voi olla vastuussa asiakkaan tiedostoista. Ja tuosta varmuuskopioinnistakin on jauhettu jo vuosikausia, mutta koska levyrikot ovat kuitenkin suht harvinaisia, niin ilmeisesti moni ajattelee että "tuskin se omalle kohdalle osuu" ja jättää varmuuskopiot tekemättä.