Mitens kun mulla on Epoxin 4PCA3+ emolevy, ja siinä manuaalien mukaan on tuet DDR 333/400 muisteille dual channelin kera? Mulle on nyt yks tyyppi tyrkyttämässä paria Kingstonin hyper x 512 DDR433 PC3500 kampaa, Niin toimiiko nuo mun koneessa, ja miten toimii, alikellotettuna vai jos ja kun nostan FSB:tä niin nouseeko muistin väylä myös, vai löytyykö muisteille oma kellotus systeemi yleensä biossista? Niin tossa Epoxissa on Intelin 875P piirisarja.
Eli jos ajelen noita 400 väylällä~lievästi alikellotettuna, niin onko tuosta hyötyä vakauden ja lämpöjen suhteen, vai peräti haittaa???
No jaa se, että onko noista oikeesti hyötyy on sitten toinen juttu. Kingstonin hyper x PC3100 saatat pystyä ajamaan samoilla asetuksil kuin nuo PC3500, original greenit ehkä vähän löysemmil asetuksil. Tosi asiassa nuo PC3500 ei ole mitään muuta kuin äärimmilleen ajettuja PC3100 (ainakin suurimmaksi osaksi). Noiden todellinen ero noissa kelloissa on niin minimaallinen, että siitä on turha maksaa ylimääräistä. Emosta riippuen saatat pystyä vääntämään muistit eri taajuudelle kuin FBS, mutta todellinen hyöty tuossa on minimaallinen. Vakautta nuo PC3500 saattavat tuoda jos ajat niitä kireämmillä asetuksilla ja pienemmillä kelloilla. Lämpötiloihin tuskin vaikuttaa paljoakaan, mutta muistien lämmöt ilman ylikellotusta pysyvät kyllä kurissa. En itse ostaisi ellen saisi samalla hinnalla kuin Ki Hyper X PC3100, jos silloinkaan. Original Green riittää hyvin ellei rupea kellottelemaan tai muuten säätämään noiden kanssa (jos ajattelit niin suosittelen lämpömittarin hankintaa).